Open dag, rocky shores en bird ringing! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Open dag, rocky shores en bird ringing! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Open dag, rocky shores en bird ringing!

Blijf op de hoogte en volg Shirley

30 December 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

De laatste dagen van het jaar voordat de familie aankomt. Op maandag 16 december vlogen ze van Amsterdam naar Johannesburg om tegen 12 uur s ’avonds mij een smsje te sturen dat ze heel waren aangekomen. Op de dinsdag hadden ze een relax dagje in een B&B in Joburg en op woensdag 18 December kwamen ze tegen 9 uur aan in George, met het vliegtuig.

Vrijdag 13 december avond zouden we normaal gesproken film kijken met Demi, maar Mark kwam tegen half 6 binnen zetten dat er een uitlje was gevonden en of we mee wouden, natuurlijk! Eenmaal aangekomen bleek dat er niks met het uiltje was maar dat hij op een rotonde (in een afgesloten appartementen park) zat en daar zijn plekje van had gemaakt. Hij kon nog niet vliegen en zijn ouders voedde haar nog zoals de bewoners vertelde. Mark had de uil geringd en na wat uitlegt met de bewoners waren we tegen 7 uur thuis, waar we snel een omelette hadden gemaakt het doorspraken voor de open dag voor de volgende dag.

Op zaterdag 14 december hadden we de open dag voor mijn project. Tegen 8 uur waren we; Minke, Mark en ik op het strand en na het opzetten van de partytent hadden Minke en ik de disturbance afstanden uitgezet. Hierbij hadden we een nest gemaakt en vanaf de aprtytent aangegeven van welke afstand de vogels iets doen. Ik had dit in mijn vorige verslag aangegeven bij 10 december en deze afstanden hadden we uitgezet zodat ik dit met een groep kon lopen en vertellen. Hierna gingen we even controleren waar de oyk chicks zaten die geringd moesten worden, gelukkig waren ze makkelijk te vinden in helmgras. Tegen 9 uur hadden we een groep van ongeveer 30 mensen en begon Mark met het vertellen wat we allemaal onderzochten. Na ongeveer 10 minuten was het mijn beurt om eerst uit te leggen wat ik nodig heb voor mijn werk en vervolgens de trail te lopen, waarbij ik aangaf dat ze oyk ons al konden zien vanaf de partytent. Veel mensen stonden versteld van de afstanden dat de oyks al hun nest verlaatten en waarom ze dit deden, ik gaf aan dat we denken om mensen de aandacht op een andere plek te richten zodat ze hun nets niet makkelijk konden vinden. Toen we bij het nest waren gaven we aan wat we precies hopen te kunnen doen met dit onderzoek is te kunnen aangeven hoeveel ruimte je een oyk moet geven en het eventueel een gebied beter te kunnen beschermen tegen de invloeden van mensen. Hierna gingen Minke en ik met een paar kinderen opzoek naar de chicks die geringd moesten worden, en zoals altijd met dieren waren ook deze (niet letterlijk) gevlogen. Dus moesten we opzoek en vond een van de jongetjes de eerste chick onder een boom, Minke ging met de kinderen terug om deze chick te ringen terwijl ik verder opzoek ging naar de andere chick. Deze vond ik onder een hut gemaakt door mensen met stokjes en hebben we vervolgens ook geringd, de ouders waren duidelijk agressiever en vielen me bijna aan. Na deze te hebben geringd heeft Minke nog de egg loggers en de GPS logger laten zien en tegen half 12 was de open dag voorbij. Hierna zijn we naar huis gegaan om te eten en naar Central beach om te snorkelen en de Go Pro(onderwater camera van Mark) uit te proberen, maar het water was ‘freezing’ zoals Minek dat noemt en dit keer was ik het met haar eens. Vervolgens naar huis gegaan om kerstkado’s te maken en om boodschappen te gaan, waarna Demi tegen 6 uur bij ons kwam om de film Epic te kijken.

Zondag 15 december zijn we naar Robberg gegaan met Mark, via het witsand gingen we. Na de Kaapse Pelsrobben te hebben gekeken en dolfijnen te hebben gespot, zijn we naar beneden gelopen via het witsand naar het strand. Hier wouden Minke en ik proberen naar beneden te glijden op een vuilniszak, wat helaas niet helemaal werkte. Eenmaal op het strand en op ‘The Island’ ging ik op zoek naar nesten en kwam geen nieuwe nesten tegen en was het enige nest dat ik had predated. Wel zag ik nog een humpback walvis heen en weer hoppen en nog wat dolfijnen vanaf ‘The Island’. Tegen 10 uur gingen we terug want we hadden ook nog een braai bij Wild Water(waterpretpark) georganiseerd door Di en Charl, om de vakantie in te luiden en omdat ze op vakantie zouden vertrekken de volgende dag. Hier hadden we een gezellige braai met veel vrienden en heb ik de Go Pro uigeprobeerd op de glijbaan samen met Demi en een vriendinnetje van haar. Het was onwijs gezellig en ook raar dat ik hun een paar weken niet ga zien. Di en Josh brachten mij thuis, omdat Minke al eerder naar huis was gegaan. Thuis pakte ik nog wat spullen in en wat kerstkado ingepakt voor papa en Kelly.

Op de maandagochtend 16 december propte ik al mijn spullen in Mark’s auto en reden we naar Steers om Yola op te halen die terug kwam van een weekend thuis en vervolgens naar The Whitehouse om de spullen van ons af te zetten en om onze andere collega’s op te halen. Eenmaal op kantoor was het begin van de holiday program, die startte met de ‘Rocky Shores’ . Samen met Cindy, Matome en Yola ging ik op pad om met een groep van ongeveer 40 kinderen op pad naar de rocky shores, waar we hun wat uitleg gaven over alle beestjes in de rocky pools, die vol zitten met anemoontjes, zee-egels, vissen, zeewier, mossels, slakken, zeepokken én een octopus! Dat was natuurlijk het hoogte punt van de dag voor de vele kinderen en omdat hij in ondiep water zat hebben we hem maar verzet in het diepere water dat naar de oceaan leidt. Cindy had aangegevn dat de kinderen niet verder mochten lopen dan Matome, anders werd het te gevaarlijk en te dichtbij het strand. Ik had een groepje met kinderen die uit de buurt van Plett kwamen en een jongetje van Kurland die allemaal slakjes verzamelde. Hij was ongeveer 5 jaar en besefte nog niet helemaal wat we aan het doen waren, hahaha. Ook was er een jongetje die zijn mama wou hebben, maar wij hadden geen nummer en hadden gevraagd of hij dan op het zand wou blijven zitten wat hij wel wou doen. Na een tijdje zag hij ook dat zijn zus en vriendjes die bij mij waren het naar hun zin had en toen ging hij gelukkig ook wat meer op zoek. Tegen half 1 waren we klaar en waren de meeste kinderen voldaan en hadden bijna alles gezien wat op hun lijstje (dat ze hadden gekregen) stond. Omdat sommige ouders er nog niet waren hadden we nog ff gewacht en vervolgens naar kantoor gegaan om te lunchen en waar ik nog wat admistratie meost doen. Na werk ging ik mee naar de White House om hier het huis klaar te maken voor kerst met slingers en kerstballen en vervolgens nog lekker lasagna gemaakt en tv gekeken met de collega’s.

Dinsdagochtend tegen 5 uur kwam ik mijn bed uitgerold om te helpen bij Bird ringing bij het fynbos reserve in Nature’s Valley. Tegen 8 uur kwamen er een heleboel mensen langs om te kijken wat bird ringing precies is en het was op een gegeven voor druk dat we mensen meenamen voor een net check (zijn er vogels in de nests) en dat er mensen bij Mark bleven voor de demonstratie. De kinderen mochten de vogels aaien en vrij laten, wat natuurlijk een succes was. Na de bird ringing zijn Minke en ik terug naar huis gegaan. Waar ik tegen 2 uur de auto mocht ophalen die ik had gehuurd voor al papa en Kelly er zijn; een Ford Figo. Daarna zijn we naar de Peninsula gegaan waar ik bij alle oyks disturbance had gedaan en eenmaal thuis hadden we geen zin meer om naar de film gegaan.

  • 01 Januari 2014 - 00:32

    Ridette:

    Wat zal het bijzonder zijn om daar Kerst en oudjaar gevierd te hebben.
    We wensen jullie een ongelofelijk fijn 2014!
    Heel veel plezier samen!!
    Groetjes! Hans en Ridette.

  • 01 Januari 2014 - 00:32

    Ridette:

    Wat zal het bijzonder zijn om daar Kerst en oudjaar gevierd te hebben.
    We wensen jullie een ongelofelijk fijn 2014!
    Heel veel plezier samen!!
    Groetjes! Hans en Ridette.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 24630

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: