Start van de lente, start van mijn werk - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Start van de lente, start van mijn werk - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Start van de lente, start van mijn werk

Blijf op de hoogte en volg Shirley

04 September 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Het is zo raar dat het hier nu lente is en bij jullie herfst is. Voor mij was het wel ff wennen toen het hier afgelopen donderdag knoerhard aan het regenen was en het s’avonds zo koud was, maar gelukkig is de Zuid-Afrikaanse lente goed van start gegaan afgelopen zondag. Erg zonnig maar ook erg winderig, dit mocht de pret echt niet drukken want wij waren al blij met de zon.

Afgelopen zaterdag(31 augustus) na het schrijven van blog ben ik samen met Minke voor de eerste keer op fieldwork geweest, de eerste keer echt buiten werken. Het was erg winderig, maar dat mocht de pret niet drukken. We zijn naar Lookout geweest, hier zit een van de broedkolonies waar ik werk. Een onderdeel van mijn stage is dat ik een eigen ‘projectje’ heb, de mijne gaat over de menselijke negatieve invloeden op de broedkolonie van de African Black Oystercatcher(Afrikaanse Zwarte Scholekster). Deze vogels broeden vanaf september t/m april, met een in piek in november t/m januari. Om te kijken hoe we dit gaan onderzoeken, had Minke roze vierkantjes gemaakt en er de volgende dingen opgeschreven; walk, stand, observe, fly, short call(fluiten), long call, >10 m mob(aanvallen) en <10 mob. Om te testen of dit werkte ben ik in een rechte lijn naar een Kelp gull(kelp meeuw) gelopen en telkens als hij een van deze handelingen verrichtte liet ik het blokje van die handeling vallen totdat ik bij het punt was waar deze vogel eerst zat. Door dit allemaal te noteren en verschillende keren te doen, kunnen we een indicatie krijgen van wat hun normale gedrag is wanneer ze nog niet broeden en hun gedrag tijdens het broeden. Dit hebben we op Lookout uitgeprobeerd, maar door de vele wind hebben we het maar een keer kunnen doen en moesten we echt terug.

S’avonds heb ik nog even met Kelly en papa geskyped, zodat we alles konden regelen voor hun vlucht naar Zuid-Afrika. Het is allemaal geregeld want op 16 december vliegen ze naar Johannesburg en op 18 december zijn ze officieel bij mij t/m 13 december. Ook is het verblijf allemaal geregeld, de eerste week slapen ze bij mij en de laatste 3 weken in the White House. Daar zal ik dan ook de meeste tijd slapen.
Dat wordt een gezellige en warme kerst en nieuwjaar voor ons!

Na het skypen ben ik samen met Minke naar vrienden van haar wezen eten: kippensoep met broccoli en pizzabrood. Echt heel aardige mensen en een prachtig uitzicht over zee hebben ze, ze zijn een guesthouse aan het bouwen waar mensen kunnen logeren en kunnen paardrijden in het fynbos. Waarschijnlijk ga ik daar ook nog wel eens paardrijden, want het moet er echt mooi zijn.

De zondagochtend(1 september) was de start van de lente; met veel zon en wind. Mark was weg en had Minke al gesmst dat het geen goed idee was om met deze wind naar Robberg te gaan, toch zijn we gegaan. Voor haar was het al een tijdje terug dat ze daar was geweest, omdat ze ziek was geweest en het moest nu toch echt gebeuren. Robberg is echt een van de mooiste plekjes die ik hier ken, het is een soort van schiereilandje en heet Robberg omdat er naast de vele vogels die er broeden ook een zeeleeuwen(Cape fur seal) kolonie hun jonge groot brengen. Deze heb ik helaas nog niet gezien, maar dat komt vast wel goed. Wel zagen ze in het water nog een kleine haai zwemmen, van die afstand was niet te zien welke, maar natuurlijk wel heel gaaf. De vogels broeden op een klein eilandje naast Robberg, waar je via een strandje kan komen. Daar waren we nog een stel heremietkreefjes tegen gekomen, slakken die met z’n alle de aanval op een kwal hadden ingezet en ook heb ik ‘Bleu bottle’ gezien. Dat zijn geen blauwe flessen, maar een kwallen door die heel erg vervelend kan steken. Robberg is een nogal rotachtig eilandje, waar soms niet helemaal duidelijk is waar de pad loopt. Er zijn delen waar een heel mooi houten pad loop, maar ook delen waar je gewoon aan de rand van de rotsen loopt, waardoor al dat klimmen ook goed is voor je conditie. Eenmaal aangekomen bij de broedplek hebben we gekeken welke nesten er al waren en of er eieren inzaten. Dat was niet het geval. Normaal gesproken mag je niet van de wandelpaden af, maar omdat wij hier onderzoek doen hebben we een vrijstelling hiervoor. Ook zou je telkens als je een bezoek breng aan Robberg 40 rand (minder dan €4,-) moeten betalen, maar dit hoeven wij niet vanwege die vrijstelling.

Rond 2 uur waren we weer terug thuis, lekker in de douche geweest. Mark en zijn gezin en Minke waren rond 4 uur weg om naar de kerk te gaan, dus ik heb wat gerelaxt door een boek te lezen en wat series te kijken en ff wat eten klaar te maken.

Maandagochtend(2 september) zijn we naar Peninsula geweest voor fieldwork, dit wel nadat we eerst met de Bird Club bij de golf vogels zijn wezen spotten. Er zaten echt mooie vogels bij, ben nu maar een lijstje aan het maken welke ik al heb gezien en om ze te leren. Vervolgens zijn we naar de Peninsula gegaan. Peninsula is de 3e plek waar het veldwerk wordt gedaan. Om er te komen moet je met de kano oversteken, onderweg kwamen we nog langs een eilandje waar we zijn gestopt omdat er flamingo’s zaten! Na wat foto’s te hebben gemaakt, zijn we verder gekanood naar de broedkolonie. Ik ben hier weer aan de slag gegaan met de roze vierkantjes om te kijken hoe ze reageren als ze worden lastig gevallen. Na ongeveer een uur ben ik Minke gaan helpen om Kelp gull nesten te vinden. Er waren nog geen kelp gulls of oyks (African Black Oystercatchers) aan het broeden, maar wel al wat Sacred Ibis! Het was echt heerlijk weer, we zaten precies uit de wind en het was ongeveer 22 graden! Gelukkig had ik me wel goed in gesmeerd, want dat was nodig ook. Rond kwart voor 3 zijn we weer ter gekanood, daarna snel gedoucht en daarna weer verder gereden om een taart en daarna op naar the White House, waar we een feestje hielden omdat: er een paar collega’s jarig waren geweest, Eliska morgen terug vliegt naar huis in Tsjechië, ik heel wat aangekomen, een aantal voor de eerste keer paard hadden gereden! Iedereen had of iets gemaakt of meegenomen, zo had Eliska (uit Tsjechie) Zuid-Afrikaanse Bobotie gemaakt, Nelishka had macaroni met kaas gemaakt, Mark had iets van broodballetjes ofz gemaakt, er was nog een salade, wat rijst en groenten. Minke en ik hadden voor chips en drinken gezorgd, dus we zaten wel goed met z’n alle. Nadat iedereen zich helemaal had volgepropt, kwam als dessert nog een taart dat Madtomi(met behulp van Eliska) had gemaakt dat ook gelijk bewees dat hij wel dergelijk kan koken en er was ook nog een taart voor Eliska, omdat ze ons gaat verlaten. Na ook dit nog te hebben gegeten konden we niet meer en hebben met z’n alle uitgebuikt op de bank voor de openhaard. Rond kwart voor 9 waren we weer thuis, na een onwijs gezellig avond in de White House.

Dinsdagochtend (3 september) zijn we naar Lookout gegaan, waar Minke de Kelp Gulls nesten aan het controleren waren en ik heb de disturbance (dat met die roze blokjes) gedaan. Omdat eht steeds harder begon te waaien en te miezeren, zijn we terug naar huis gegaan. Minke had met een vriendin afgesproken om te gaan paardrijden en ik had aan Mark gevraagd of het goed was om mee te rijden na z’n meeting naar het kantoor in Nature’s Valley zodat ik alles wat ik aan informatie(data) had verzameld kon verwerken. Omdat ik nog geen rondleiding had gehad door Nature’s Valley, ha dik aan Mark gevraagd of hij dit een dezer dagen wou doen. Hij had vandaag wel tijd, dus hebben we gelijk een toertje gedaan. Nature’s Valley ligt vlak aan de kust met een uitmonding van de rivier; Grootrivier. Door de aanvoer van zand door de oceaan, wordt de riviermonding soms afgesloten en ook weer geopend. Zo was een paar weken geleden, door springtij de riviermonding gesloten en door de vele regen liep de rivier over. Nu is de rivier weer op een normaal level, maar het is erg gaaf hoe de natuur zo z’n gang kan gaan. Na het werk zijn Mark en ik de spullen van Eliska wezen ophalen, zij vertrek woensdag terug naar huis en blijf een nachtje in Plett slapen bij ons zodat Mark haar de volgende dag weg kan brengen.

Voor het eten zijn we nog snel even naar het strand geweest vlakbij ons huis, ik was er zelf nog niet geweest maar het is echt super! Veel schelpen gevonden met gaatjes in, zodat we er armbandjes van kunnen maken. Eliska vond het echt super het strand, omdat ze het zelf niet gewend is om te hebben. Ondanks dat we thuis zo dicht bij het strand woon, sta ik hier ook nog steeds vol ongeloof te kijken dat ik hier echt ben bij deze helder blauwe zee. Na gezellig met Mark z’n gezin, Minke en Eliska te hebben gegeten en nagetafeld was het rond 10 uur wel tijd om mijn warme bedje in te springen.

Woensdagochtend(4 september) had ik samen met Mark en Minke afgesproken om alles even door te nemen voor al mijn schoolwerk en al de dingen die we tot nu toe hadden gedaan. We hebben even gekeken hoe ik alles had verwerkt en dat zag er goed uit, ook hadden we mijn leerdoelen doorgenomen. Een daarvan was om beter Engels te leren spreken en schrijven, het spreken kan ik niet in onderuit komen en voor het schrijven ga ik naast mijn stageverslag, ook alles voor het wetenschappelijk rapport wat moet worden geschreven voor dit onderzoek én wordt gepubliceerd ga ik schrijven!! Gelijk een goede leer les, natuurlijk krijg ik hier wel hulp bij en zijn Minke en Mark mijn spellingscontrole, dus ik ga er helemaal voor. Na dit gesprekje hebben we afscheid genomen van Eliska, want zij vertrok samen met Mark richting het vliegveld in George. Omdat het toch al zulk goed weer was, zijn wij nog even naar Lookout geweest om de disturbance(met de roze kaartjes) te doen. Helaas waren we hier een overleden Afrikaanse pinguïn tegen gekomen, we hebben er een foto van gemaakt en aan Mark laten zijn. Hij lag midden in de broedkolonie, dus waarschijnlijk was hij uitgeput en was daarom aan land gekomen. Het is mogelijk om hier pinguïns tegen te komen omdat de pinguïns tussen Kaapstad en Port Elizabeth zwemmen(waar de broedkolonies zitten), dat is ong. 800 km. Vervolgens bij thuis komst had Minke een afspraak en had ik even een omeletje gemaakt en alle informatie in de computer gezet en een start gemaakt voor het wetenschappelijke rapport.

Rond een uur of 2 was Minke terug en vroeg of ik zin had om samen met haar en de kinderen van Mark naar het strand te gaan om schelpen te zoeken en om zandkastelen te maken, natuurlijk had ik zin. Het was super lekker weer, dus waarom niet. Spijt heb ik er zeker niet van gehad, want opeens zag ik iets zwarts naast een van de surfers opduiken; het was een Cape Fur Seal(Kaapse zeeleeuw)!!!!! Zo gaaf, hij zwom met de golven mee! Geen foto van, maar dat komt nog! Het strand waar wij heen waren ligt in de buurt van Robberg, waar de broedkolonie zit van de zeeleeuwen. Minke vertelde me dat in de zomer de zeeleeuwen én dolfijnen wel vaker in de buurt van het strand zijn, dus dat belooft wat komende maanden! Na weer een hele collectie schelpen te hebben verzameld, het graven van een tunnel samen met de kids, was Katie gelukkig eindelijk moe, tot in tegenstelling met Jessie, die nog energie had voor 10. Eenmaal terug ben ik in de douche gesprongen en lekker gekookt met Minke.

Dit was het weer voor nu, ik zal de mooiste foto’s er opzetten! O en superleuk nieuws: papa en Kelly komen voor 4 weken naar mij!!!!!! O volgens mij had ik dat al verteld, maar dan weten jullie het zeker! Laterzzzz

Leuke weetjes:

*Afrikaans voor de BBQ is braai, dit is mega populair! Ook eten ze graag ‘biltong’, dit is een soort gedroogd vlees met allerlei kruiden er op. Je kan biltong krijgen in normale dieren als een koe of varken maar ook als waterbuffel. Ik ga dat zeker een proberen! Daarnaast kan je midden in een Engelse zin ‘lekker’ zeggen en is bedankt ‘blaie dankie’!

* De neushoorns die we zagen in de het Game Reserve vrijdag, hadden een afgekapte hoorn. Dit doen ze bij het Reserve om te zorgen dat ze zichzelf en de andere neushoorns niet verwonden.

* Als we wegrijden vanuit Plett naar Nature’s Valley komen we langs een stel containers die langs de weg staan. Deze containers staan daar niet voor niks, want het zijn kleine winkeltjes.

* Wat echt opvalt hier, is dat er heel veel mensen gelovig zijn.

Dat was het voor nu, ik heb vast nog wel meer weetjes maar ik die weet ik nu ff niet, dus de volgende keer!




  • 04 September 2013 - 20:26

    Zusje:

    Wauwwww, wat heb je een eerste super week achter de rug zeg!
    Super vet dat je al zoveel dieren heb gezien!
    Bizar dat het daar steeds warmer word en dat wij richting de winter gaan.
    Gelukkig komen we je nog 4weekjes opzoeken, ik kan niet wachten tot het zover is!
    Have fun en dikke kus

  • 04 September 2013 - 20:34

    Marinka:

    Wat een gave verhalen!!! Echt heel cóól, kanoën naar zo'n eiland en met die vogels in de weer. Ook super dat je zo'n zeeleeuw hebt gezien en flamingo's. En dan niet in de dierentuin, maar in het echt! Ben benieuwd naar je volgende verhalen, veel plezier daar! xx

  • 04 September 2013 - 21:34

    Pateriesia:

    Hey lekkerrrrrr dierrr

    Wat leuk om al die belevenissen van jou mee te maken. Je omschrijf het leuk. Alleen je pa en zus blijven toch wel lang(bijna een jaar) van 16 dec tot 13 dec. Haha.
    Geniet ervan Xxxxxxx van melissa em knuffel van mij

  • 04 September 2013 - 21:39

    Ridette:

    Hoi Shirley!

    Wat een schitterende foto's heb je gemaakt!en wat goed dat je nu al zoveel dieren gezien hebt.
    We zijn wel heel benieuwd hoe die biltong smaakt hoor! ;) Het is wel super leuk dat we zo op de hoogte kunnen blijven van al je avonturen.
    Weer heeeeel veel groetjes ook van Hans.

  • 04 September 2013 - 23:20

    Eline:

    ooohhh wat erg!! Ik ben zo verschrikkelijk jaloers op jou :( Maar wel echt super leuk om te lezen dat je het zo naar je zin heb :D xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 24661

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: