Zuid-Afrika: de wereld in 1 land - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika: de wereld in 1 land - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika: de wereld in 1 land

Blijf op de hoogte en volg Shirley

26 September 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Zo omschrijf mijn ANWB-reisgids Zuid-Afrika in één zin, en het is zo waar! Het ene moment heb je het gevoel dat je echt in Afrika ben met de prachtige wild life en de townships, het andere moment met bergen die in een rivier uitlopen die mij aan Noorwegen of Canada doen denken, de kleuren van het fynbosplanten doen me denken aan zonnebloemvelden in Frankrijk, dan weer een vlak stuk met elektriciteitpalen boven de grond dat is natuurlijk België en de stranden doen veel mensen ook denken aan de Australische stranden!

Ik ga weer even terug in de tijd: een weekje terug, om precies te zijn naar donderdag 19 september. Minke en ik zijn die dag naar de Peninsula gegaan, onze kano was nog steeds niet bevrijd dus hebben we de kano van iemand anders maar weer geleend! De kano werkte weer erg goed, gelukkig hadden we dit keer niet zoveel tegenstroming. Eenmaal aangekomen ben ik aan de slag gegaan met mijn disturbance werk, normaal gesproken doe ik het op het strandje maar dit keer leek het ons een goed idee dat ik het eens in de broedkolonie zou doen, Minke ging kijken voor nieuwe nesten van de Kelp Gulls. Dit geeft ook een beter beeld, omdat ik bij Lookout en Robberg het ook in de broedkolonie doe. Ik gebruik voor het markeren van de plek waar ik liep als de vogel beweegt, kleine roze vierkantjes. Heel erg goed te vinden op het strand, maar veel minder goed te vinden tussen alle planten. Dat kostte me veel zoekwerk, gelukkig kwam Minke na een tijdje mij assisteren en helpen zoeken naar deze kleine vierkantjes. Na 16 vogels te hebben lastig gevallen, zijn we terug gelopen langs de zee en heb ik mijn eerste zee-egel skeletje gevonden!! Vervolgens nog langs de Sacred Ibis gelopen, dit zijn ook vogels die in de broedkolonie van de Kelp Gulls broeden. Niet de meest tactische plek, want als mensen of honden ze lastig vallen(wat overigs verboden is, voor mensen (en honden) die geen toestemming hebben om daar te zijn) vliegen deze vogels weg en eten de Kelp Gulls de eieren of kuiken van deze vogels op . Op en afstandje gekeken en een van de groepen Sacred Ibis hadden al jongen, zo onwijs schattig! Het zijn van die lompe witte kuikentjes met een zwarte kop (foto’s vogel). Na op geboortevisite te zijn geweest bij de Sacred Ibis zijn we terug gegaan nara de kano, om terug naar de overkant te kanoën.

Onderweg hadden we nog ene paar keer gestopt; om naar de bieb te gaan om boeken af te leveren, een lekker dessert te halen bij Claire’s Cake Shop en bij Charl’s werk. Bij Charl hadden we nieuwe grote langhoek gemaakt voor mijn disturbance werk, Charl werkt bij een bedrijf dat keukens maakt en die hebben altijd wel hout over. Eenmaal terug thuis heb ik wat data verwerkt en zijn we met de kids nog even naar het strand geweest om uit te waaien.

Vrijdag 20 september: Internation Coastal Clean-up Day, oftewel Kurland Clean-up. Kurland is een dorp tussen Nature’s Valley en Plett, het deed mij denken aan de townships die ik ken die wij hebben aan de rand van Plett. De huizen lijken op tuinhuisjes, met allemaal een tv-schotel en veel straathonden. Die straathonden deze mij natuurlijk gelijk denken aan Roemenië en het blijft hartverscheurend om zwaar vermagerde honden te zien en mensen die niet goed weten hoe ze met deze honden om moeten gaan. Maar nu terug naar de Clean-up, het was een wereldwijde dag van het opruimen van gebieden aan de kust. Al 5 jaar helpen organisaties als Nature’s Valley Trust, ORCA foundation en Born in Africa de inwoners van Kurland om hun dorp op te ruimen. Helaas, met ieder jaar hetzelfde aantal gewicht van de rotzooi. Nadat iedereen zich had aangemeld kon de uitleg beginnen. Na de uitleg en een kwam het verhaal waarom we dit ieder jaar doen voor de inwoners en de school kinderen en over recyclen van hun spullen. De inwoners en school kinderen helpen mee met het opruimen van hun dorp, het is vooral de kinderen waarvan je moet hopen dat zij wat gaan veranderen. Bij de volwassen is het een stuk moeilijker om ze bewust te maken, zij zijn van mening dat het prima is en zullen niet snel veranderen. Na de uitleg, kreeg iedereen een handschoen en een plastic zak mee om Kurland in te gaan. Samen met Minke en Nelishka ben ik op pad gegaan, ik was echt verbaasd hoeveel rotzooi er was. Vooral veel sigaretten, glas en plastic flessen doppen. Op een gegeven moment kwamen we een plek tegen waar gewoon alels was gedumpt en zijn we daar aan de slag gegaan, de meeste inwoners wouden langs lopen maar die hebben we gevraagd om te helpen wat ze dan ook deden. Nadat ons afval was opgehaald was het bijna tijd om met z’n alle naar de plek te komen waar alle afval werd verzamelt voor de groepsfoto. Door een aantal collega’s van mij werden er 10 random vuilniszakken gepakt, om te kijken wat er inzat en hoeveel het gewicht was. Zodat er kan gekeken worden, wat er vooral gevonden word. Na de groepsfoto was het tijd om iedereen te belonen voor hun harde werk, terug naar de zaal waar het verhaal werd gehouden voor een hotdog, appel en wat te drinken. Ook werden er filmpjes afgespeeld met het gevolg van het vervuilen van je omgeving op dieren, een van de filmpjes was met zeevogels die plastic hadden gegeten en dood waren gegaan. Een van de vele filmpjes van zeedieren die doodgaan van het plastic dat wij weggooien in de natuur. Ik zie het zelf ook bij de broedkolonies hoeveel plastic er is en het is ook een van de dingen waar wij opletten bij een dissectie van een dier. Iedereen die zich had aangemeld had een bonnetje gekregen voor eten en de bingo, waarbij allerlei spullen werden verloot. Na de bingo was het programma voorbij en kon iedereen die nog honger had om een appel of hotdog komen. Het leek wel oorlog, hoe de kinderen de mevrouw van het eten aanvlogen voor een appel of hotdog. Het was even chaos, maar gelukkig was de dag goed verlopen.

Eenmaal terug thuis hebben Minke en ik wat boodschappen gedaan voor die avond. Minke ging butternutsoep maken, erg lekker en een soep die ik nog ken van Engeland. Ik had het nog nooit gemaakt, maar had mezelf opgeofferd om hetgene wat we nodig hadden in stukken te snijden en om de broodjes te maken. Wat ik niet wist was dat er naast butternut, ook ui, sweet potato en een gewone aardappel inging. Ik keek toch echt raar toen ze zij dat we aardappel in moest wie doet er nou aardappel in zijn soep, hahaha. De broodjes was niet zo moeilijk te maken, want je kan gewoon brooddeeg kopen dat al klaar gemaakt is. Na het eten kwam Demi in dr pyjama langs voor een meidenavondje; om film te kijken, chips en popcorn te eten.

Zaterdag 21 september: Het was alweer een week geleden dat we bij Robberg waren geweest, dus het was weer tijd om een langs te gaan. Er zijn twee routes die je kan nemen om bij the Gap te komen, vandaar kan je je route kiezen naar The Island of de seal kolonie. . Normaal gesproken nemen we de route aan de zijde van Plett, maar dit keer wou ik langs de andere route die ik nog niet had gezien. Je liep vanaf boven naar beneden, waar je op een gegeven moment bij een rock kom waar je een prachtig uitzicht heb op The Island. Daar hebben we wat foto’s gemaakt en zijn we verder gelopen, ook hadden we onderweg dassies gezien. Onderweg kwamen we wat mensen tegen die graag wouden weten waarom we zo bepakt en bezakt waren en hebben we uitgelegd dat we onderzoek doen bij The Island. Wat ik erg tof vind is de interesse die iedereen heeft in ons werk, als je vertelt dat je hier bent voor de oyks krijg ik echt onwijs leuke reacties terug. Je ziet dat ze hier veel om hun wild life geven en veel mensen weten ook best wel wat af van de oyks en dat ze bedreigd zijn. Na wat geklauter kwamen we weer aan bij The Island, waar ik aan de slag ging met mijn disturbance werk en Minke voor nesten ging kijken. Het was erg winderig, dus heel veel konden we ook weer niet doen.

Eenmaal terug zijn we eerst naar huis gegaan om ons te verfrissen en te lunchen en daarna door om boodschappen en een cadeau voor Charl. Hij was jarig en rond half 4 zijn we naar Charl z’n verjaardag gegaan, waar vrienden en familie zich hadden verzameld. Di had kleine hapjes gemaakt en Mili had nog een taart gemaakt, het was erg gezellig en we hebben met Josh kunnen regelen dat ik zijn fiets mag lenen zolang dat ik hier ben. Hij gebruikte hem toch niet en zo kunnen Minke en ik een op de fiets op pad. Er grappig was dat Charl’s zus in Gent een jaar lang had gestudeerd en ook weleens in Groningen was geweest voor werk. Na de verjaardag was het eigenlijk weeral tijd voor avond eten, maar een kleine maaltijd gehaald bestaande uit een kipburger van KFC om verder te rijden naar Nature’s Valley. Cindy had op facebook een post gestuurd voor iedereen die wou komen voor een bonfire(vuurkamp) op het strand, heel veel mensen konden niet maar dat mocht de pret niet drukken. Samen met Minke, Cindy, Nelishka, Nici en Tian er een gezellig avond van gemaakt en er was ook zeevonk. Dat is lichtgevende plantachtige bacterie die in het voorjaar en zomer licht geeft, in de zomer moet het echt te gek zijn als je s’avonds op de rivier kanoet. Dus ik denk dat dat dan maar nog aan mijn to-do-lijstje kan worden toegevoegd. We waren al sinds 6 uur aan het wachten totdat de maan nou eindelijk eens boven de bomen zal komen, maar dat duurde zolang en het werd ook kouder dus tegen kwart over 9 zijn we allemaal huiswaarts gekeerd. Toen we de berg (waar de fynbos is) op waren gereden bij Nature’s Valley zagen we eindelijke maan, hahaha.

Zondag 22 september dacht ik lekker te kunnen uitslapen, wat ik alleen een beetje was vergeten was dat Mark zijn broer en zijn vrouw waren gekomen met 3 kids van de leeftijd 3, 5 en 7: oftewel grote chaos op de vroege ochtend en weinig echt uitslapen. Gelukkig had ik met Minke afgesproken om naar rond 10 uur naar het Stormriver Mouth te gaan, wat een onderdeel is van het Tsitsikamma National Parc. We hebben de wandelroute gedaan met de suspension bridge, dit is een hangbrug. Eerst liep je door een bos; waar een kleine waterval was, we dassies zagen, verschillende vogels en een prachtig uitzicht over zee. Eenmaal de brug over, kwam je bij een klein stenen strandje. Eerst wouden we daar eten, maar je kon ook naar boven zodat je nog meer kon zien van de omgeving. Dus zijn we fanatiek naar boven gelopen, maar was het toch wel wat verder dan verwacht. Het uitzicht was echt te gek! Zo mooi, je kon zelf Robberg zien liggen. Tsitsikamma National Parc en Robberg zijn beiden National Parcs en daar tussen ligt Plett. Ze zijn van plan om vanaf Robberg t/m Tsitsikamma National Parc een groot National Parc te maken. Dat zou erg gaaf zijn, ook zodat er betere bescherming kan worden geboden voor de dieren. Daarom is het ook zo van belang dat er in deze omgeving onderzoeken te doen, zodat je kan aantonen dat bijv. toerisme invloed hebben op de stand van vogels (als de oyks). Boven hebben we nog geluncht, we hadden een zak chips mee, dus het was niet heel gezond maar wel lekker. Die calorieën liepen we er toch wel af. Vervolgens weer naar beneden gelopen en van de een naar de andere brug gelopen om weer terug gelopen, heel wat hagedissen en dassies gezien. Dassies zijn zoogdieren die op kleine beertjes doen denken, ze zijn volgens mijn herbivoor(planteneters) en kunnen erg chagerijnig kijken, hahahah. Na ongeveer 3 uur hadden we de hele route gelopen, wat erg gaaf was. Zeker de moeite waard om nog eens te gaan! Stormsriver ligt trouwens in the Eastern Cape, dus ik kan weer een andere provincie afstrepen die ik hier in Zuid-Afrika heb bezocht. De weg ernaar toe is door het fynbos, wat mij gelijk een vakantie gevoeld geeft. Het leek wel Frankrijk, de kleuren van de planten deden mij denken aan de zonnebloemen aan de kant van de wegen die ik van films ken in Frankrijk. Eenmaal thuis, lekker in de douche geweest en mijn koffertje gepakt want vanaf maandag t/m woensdag zou ik een paar dagen in The Whitehouse verblijven.

Maandag 23 september ben ik mee gegaan naar kantoor, waar ik mijn schoolwerk maar eens op orde heb gemaakt en we de Monday meeting hadden. Ik had aangegeven dat ik verschillende aspecten van het werk dat Nature’s Valley Trust wou zien, daar ben ik met Nelishka meegegaan om haar te helpen met haar Fynbos-onderzoek. Ze doet hier onderzoek naar productie van pollen van planten, ze kijkt in dit onderzoek specific naar de verspreiding van pollen door vogels. We zijn naar een fynbos gebiedje in Nature’s Valley geweest, wat een van haar onderzoeks gebieden is. Hier had ze op 10 verschillende plekken zakjes en een kooien over planten gezet, om eerst te kijken wat de productie van pollen is voor het plaatsen van deze kooien en zakjes en na het plaatsen van deze kooien en zakjes. Door te vergelijken kan er worden onderzocht of er een toe-, gelijk of afname is van productie van pollen. Deze kooien en zakjes worden geplaatst, zodat vogels niet bij de plant kunnen komen. Wat wij hadden gedaan was alle zakjes en kooien weghalen en noteren hoeveel er nog pollen hadden en hoeveel geen pollen hadden, ook hebben we wat pollen meegenomen om te kijken of er nog productie plaats vind of niet. Dit kan je met de microscoop zien. Ze doet dit onderzoek niet alleen in het gebiedje in Nature’s Valley maar ook bij het fynbos langs de weg naar Nature’s valley. Door dit onderzoek kan er worden gezegd of kleine gebiedjes zoals in Nature’s Valley zin hebben op de biodiversiteit van een gebied. Na werk ben ik meegegaan met Nelishka(Nel) en de rest naar de White House, ik sliep met Nel op de kamer. The White House ligt 10 minuten van kantoor en 20 minuten van Plett. Na een snelle douche zijn Nel en ik samen met Cindy naar Surf Café in Plett gegaan, om nachos te eten en omdat er een band kwam spelen. Deze band kende Mark van zijn tijd in Pietermaritzburg en hij had tegen deze jongens gezegd dat als ze eens in Plett wouden spelen ze dat bij het Surf Café moesten doen. Het was een zeer geslaagd optreden, een combi van John Mayer en Jason Mraz, top dus!

De volgende dag(dinsdag 24 september) heb ik eerst uitgeslapen en daarna zijn Cindy, Nel en ik naar Plett gegaan om inkopen te doen voor de braai, voor die avond. Het was namelijk een feestdag; ‘Heritage Day & National Braai Day’ om te vieren dat je Zuid-Afrikaan ben. Braai is Zuid-Afrikaans voor BBQ. Na eten te hebben ingeslagen zijn we nog even naar huis gegaan, waar ik wat heb gelezen en rond 4 uur waren we weer paraat op het strand van Nature’s Valley. Eerst alles klaar gezet en toen kwamen de collega’s van de ORCA foundation voor de braai. Cindy had iedereen aan het werk gezet om houd te sprokkelen, terwijl zij de braai in orde maakte. Al vrij snel leerde ik twee meiden kennen die net als mijn Nederlands spreken; Lotte uit Antwerpen en Carina uit Nederland. Was erg raar om weer Nederlands te praten na ongeveer een maand. Het was een gemengd gezelschap; Noord-Europa was goed vertegenwoordig: Belgie, Nederland en Noorwegen, wat Zuid-Afrikanen en nog een Amerikaanse. Gezellig met iedereen gekletst, terwijl Cindy onze braai-master alles aan het braaien was. Tegen 7 uur konden we aanvallen en na het eten hebben we met z’n alle gekeken voor zeevonk, we leken wel dronken zo gek dat we aan het doen waren als we weer wat lichtjes zagen, hahahah. Omdat Nel en ik de volgende dag erg vroeg op moesten, zijn we tegen kwart voor 9 terug naar huis gegaan.

Half 5 ging de wekker op woensdag 25 september; bird ringing in het fynbos op de weg naar Nature’s Valley. Dat betekent vroeg opstaan, zodat je de netten opzet voordat het ligt wordt, zodat je meer vogels kan vangen. We hebben in totaal 109 vogels gevangen. Waarvan waarschijnlijk 100 Cape White-eyes waren en nog een paar sunbird. Minke heeft me geleerd hoe we de vogels konden bevrijden, eerst de pootjes, dan de vleugels en dan kop vrij maken van net. Rond half 9 kwamen de meiden uit Nederland, Belgie en Amerika samen met hun begeleider langs van de ORCA foundation om ons te helpen. We hebben niet alleen de standaard dingen gedaan; ringen, gewicht, lengte vleugel, snavel en staartveer, leeftijd en geslacht, maar van elke 5e vogels hebben we glucose gemeten. Hierbij prikken ze bloed met een klein naaldje en vervolgens bloed af te meten met een glucose meter. Vogels kunnen beter glucose reguleren dan wij mensen; ze kunnen een erg hoge waarde hebben, terwijl als wij dat zouden hebben gaan we dood en ook is de temperatuur gemeten. Deze gegevens kunnen altijd van toepassing zijn voor een volgend onderzoek vandaar dat het wordt gedaan. Tegen half 12 hebben we alles opgeruimd en zijn Nel en ik nog even gebleven voor haar onderzoek. We hebben van 6 random bloemen nectar afgenomen, hiervan hebben we opgeschreven hoeveel en hoeveel procent suiker er in de nectar zat. Eenmaal op kantoor nog wat bezig geweest voor school en tegen 4 uur weer terug nar huis. We waren goed moe, dus hadden we een makkelijke maaltijd. Na het eten met papa en Kelly geskyped en daarna eindelijk mijn bedje in.

Vandaag, 26 september, kon ik uitslapen tot half 9. Maar de kinderen dachten daar om 7 uur anders over, gelukkig ben ik toch nog wat in gedoezeld. Op de ochtend naar Lookout geweest voor wat meer disturance werk; het was mijn lucky day! Er waren maar liefst 4 oyk paartjes. Ze waren nog niet aan het broeden, maat het is wel duidelijk dat het broedseizoen snel zal beginnen. Ook hebben we geprobeerd om Kelp Gulls te vangen, maar het nest dat we daarvoor hadden was te klein. Het is een soort val, waar we vis in hadden gelegd en als ze dat aten er een nest over heen zou vallen. Helaas gebeurde dat niet en dus zijn we weer wat wijzer dat we het met een andere val moeten doen. Na 16 vogels te hebben lastig gevallen, zijn we terug gegaan. Ik had een pizza gehaald voor lunch en ben daarna aan het werk gegaan met mijn data te verwerken in excel. Om toch een beetje afleiding te hebben zijn we even naar het strand gegaan, en op de avond hebben we hutspot gekookt. Minke d’r vader is Nederlandse, dus ze kent ook Nederlandse gerechten, hahahah.

Dit was het weer voor vandaag!!!

Leuke of minder leuke weetjes?!

* Ik heb mijn adres gevraagd van hier in Plett, dus als je die wil weten stuur mij even een privé berichtje via Facebook, de mail of vraag t mijn papa of zusje ;).

*Mosquito’s, oftewel muggen, ik haat ze en zij houden van mij! Ik hoopte toch echt dat ik in Zuid-Afrika wat meer geluk zou hebben met deze vervelende insecten, maar nee! Na al 2 weken had ik mijn eerste muggenbult te pakken, nu maar hele set: ‘Hoe blijft Shirley mugvrij’ pakket gekocht: muggenspul dat ze weghoudt in mijn kamer en muggenspul als het ze toch is gelukt om me te bijten tegen de jeuk. Wees niet bang, het zijn geen malaria muggen! We zitten hier in een malariavrij gebied!

*In Zuid-Afrika zijn er 11 officiële talen. Minke spreekt zelf Engels, Afrikaans en kan een beetje Zulu. Zulu lijkt veel op Xhosa, dat vooral hier in de Plett en omgeving wordt gesproken. Minke komt van de kanten van Durban en spreekt daarom een beetje Zulu. Laatst waren we in de supermarkt waar de cassiere in Xhosa begon, omdat dat woord ook in Zulu wordt gesproken antwoordde Minke in Zulu. Ondanks dat konden ze elkaar wel verstaan, het is net als Nederlands en Vlaams. Ik ben zelf niet zón talen wonder, maar ik weet vaak wel wat voor taal er wordt gesproken als mensen langs lopen die uit Europa komen. Dus vaak zeg ik tegen Minke als zij met mensen praat: is dat Zulu of Xhosa, en zij vraagt mij altijd bij een Europese talen: Welke taal is dat, hahaha





  • 26 September 2013 - 21:01

    Marinka:

    Weer leuke verhalen zeg! Die vogels hebben wel wat te verduren met jullie haha! Is t nog een beetje warm daar of soms ook slecht weer? Succes daar! xx Marinka.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 24664

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: