Duiken: PADI Open Water diver! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Duiken: PADI Open Water diver! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Duiken: PADI Open Water diver!

Blijf op de hoogte en volg Shirley

12 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Vanochtend ben ik wezen duiken bij Jacob’s reef, dit was mijn eerste duik als gekwalificeerde PADI Open Water diver. Tijdens het klaar zetten van onze spullen kwam er nog een dolfijn langs en daarna zijn we naar de boot gelopen. Onwijs gaaf, we ging met een bootje naar het rif wat niet heel ver van land is en hebben daar gedoken. Ik ben in totaal 20 minuten onderwater geweest tot 14,2 meter diep en heb tijdens het duiken onder andere zeesterren, vissen, zee-egels, koraal en zee-anemonen gezien. Maar voordat ik me echt een gekwalificeerde duiker kon noemen, heb ik wel een hele cursus moeten volgen ;).

Tijdens het zoeken van schelpen kwam het een paar weken geleden ter sprake dat we beiden heel erg graag een duikcursus wouden volgen. Nu hadden we het geluk dat we 2 voor de prijs van 1 konden doen. Normaal gesproken zouden we het pas eind oktober doen, maar omdat het dan waarschijnlijk voor hele dagen was hadden we besloten om het nu te doen. Nu aan het begin van het broedseizoen, nu is het nog wat minder druk en dan nu konden we ook af en toe een paar uur werken en dan duiken. Nadat we donderdag 3 oktober ons duikboek hadden opgehaald, kon het avontuur beginnen. Van de duikinstructeur moesten we sowieso hoofdstuk 1 maken en als het kon t/m 3. Hoofdstuk 1 was gelukt, maar ik was zo brak de dag voor het duiken dat hoofdstuk 2 en 3 echt niet gelukt waren.

Zondagochtend om half 9 begonnen we met de cursus. Onze duikinstructeur heet Micheal en Tammy is de Dive Master. Tammy mag geen les geven maar doet de oefening voor, zodat wij weten hoe we het na moeten doen. Het lesschema bestond uit een theorie deel van onze handleiding, een vragenlijst om thuis te maken, een quiz, video en op het einde een examen. Op de eerste dag hebben we eerst wat theorie gedaan van hoofdstuk 1. Daarna moesten we ons gereed maken voor de eerste zwembad duikles, eerst ons materiaal klaar gezet en vervolgens het zwembad in. Hier hebben we dingen geoefend als; je masker schoonmaken onderwater; door er water in te laten lopen en wat te doen als je regulator (ademhalingsding voor je mond) weg is, wat te doen met kramp. Ik vond het best spannend omdat je toch onderwater ben en het is zo tegen je natuur in, om niet te kunnen ademen. Na dit allemaal goed te hebben gedaan zijn we de oceaan ingegaan voor een fun duik, geen oefenen maar gewoon lekker kijken naar de beestjes. Het rif waar wij onze oceaan duik hadden is vlakbij de duikschool, de duikschool is bij het Beacon hotel en daar is een strandje waar we zo de zee inliepen. Omdat je nog zo onstabiel ben, zweef je of zink je zo naar de bodem, hahaha. Wel al wat vissen en zeesterren gezien. Eenmaal boven water gingen we via het andere strand het water uit, ik kon niet meer toen we bij de duikschool waren, zo zwaar dat alles weeg. We moesten ook nog een drijven in het zwembad voor 10 minuten, dit was een onderdeel en ik ben maar rondjes gaan zwemmen want het is anders zo saai. Daarna nog video 2 en 3 gekeken en voor de volgende dag hadden we huiswerk; namelijk hoofdstuk 2 en 3 maken. Eenmaal thuis hadden we een makkelijke maaltijd en na het huiswerk, ben ik regelrecht mijn bed ingegaan. Ik was goed moe.

De volgende dag(maandag 7 oktober) zijn we gestart met de theorie van hoofdstuk 2 en 3. Daarna kregen we een briefing over wat we gingen doen. Nadat we onszelf in ons duiksuit hadden gehezen moesten we een buddy check doen, oftewel Big White Reptile Ate Fish. Nee hoor, grapje. Het staat voor BCD, Weights, Releases, Air en Final oké! Dit betekend dat je van je buddy(bij mij is dat Minke) haar BCD checkt. Je BCD is de jacket die je draagt waar je lucht inpomp om te blijven drijven, bij Weights(gewichten) controleer je of de gewichten die je draag makkelijk kan verwijderen met een rechtshandige release(ik weet het Nederlandse woord er niet voor, sorry), daarna controleerde je je Releases of deze goed vastzaten, Air controleer je of er genoeg lucht in de tank zit en of het normaal ruikt(meestal vanille) en bij Final Oké kijk je of je buddy er uit ziet als een duiker en of je nog flippers of een masker mist. Hierna hebben we in het zwembad geoefend; hoe je op een boot kan komen, zwemmen zonder masker met begeleiding van je buddy, wat te doen als het mondstuk te veel bubbels geef, je evenwicht te vinden enz. Na dit allemaal te hebben gedaan zijn we in de oceaan gegaan om verschillende oefeningen te oefenen als; masker schoonmaken, mondstuk uit je mond doen, evenwicht doen en wat te doen als je geen lucht heb, met het mondstuk van je buddy naar boven gaan, wat te doen met kramp. Dit laatste hadden we in het zwembad geoefend dat wee horizontaal gingen omdat het zwembad maar 2,30 meter diep is. Dit ging gelukkig een stuk beter, ook omdat het gewoon verticaal was, hahaha. Hierna zijn we terug aan land gegaan om ons om te kleden en om vervolgens de laatste 2 video’s te kijken over hoofdstuk 4 en 5. De dinsdag hadden we vrij en dus tijd om wat aan ons huiswerk te doen en om gewoon te werken.

Dag 3 (woensdag 9 oktober) waren we eerst op de ochtend naar Plett Primairy School geweest omdat het Two Ocean Aquarium les kwam geven over zeedieren. Hierna zijn we naar de duikschool gegaan, eerst hebben we het huiswerk nagekeken en de quiz van hoofdstuk 4 gemaakt. Hierna hebben we een uurtje geleerd voor ons examen. Ik was zoals gewoonlijk zenuwachtig, vooral omdat ik bang was dat ik de vraag verkeerd zou begrijpen maar het viel reuze mee. We mochten 12 van de 50 fout hebben en ik had er 4 fout, dus ik was heel blij. Daarna zijn we voor de laatste keer in het zwembad gegaan voor de laatste zwembadduik. Hier hebben we dingen geoefend als; hoe je je BCD uit doe en weer aan doe boven en onderwater, hoe je je gewichtengordel kan afgeven aan iemand in een boot en hoe je die aandoet aan het wateroppervlakte en onderwater, als je naar boven moet zwemmen als je geen lucht heb (aaaaaah zeggen) en als je boven ben je BCD op blazen met je eigen lucht (klinkt heel raar, haha), ook deed onze instructeur Micheal ons zuurstofaanvoer dichtdraaien onderwater om te voelen hoe dat is, hierna nog gezwommen met een snorkel en hoe je deze onderwater kan zorgen dat hij watervrij is als je aan het oppervlakte kom, dit ging niet gelijk helemaal goed omdat het gewoon heel raar is. Maar als je het eenmaal voor elkaar heb, dan snap je dat het ook echt werkt, duurde ff maar nu snap ik hahaha. Tegen 5 uur waren we klaar en op de avond hadden we nog met Micheal(duikinstructeur) en Tammy (Dive Master) wat gedronken in Surfcafe.

Donderdag 10 oktober, de dag dat we ons officieel PADI Open Water diver mochten noemen. We hadden alleen nog 2 oceaanduiken te doen, eerst je buddy gecheckt en daarna zijn we net als de andere lessen naar Redbait reef gegaan om te oefenen. Niet te ver weg en je heb er geen boot voor nodig. De dingen die we bij dive 3 deden waren; aan de oppervlakte: BCD en gewichten uit en aan doen en met een kompas zwemmen en onderwater: evenwicht zoeken, masker schoonmaken, kompas zwemmen en zwemmen naar de oppervlakte als je zonder lucht zit. Tegen de laatste oefening zag ik echt op, maar het ging onwijs goed! Ik kreeg zelf een complimentje, dus ik was heel erg blij. Vervolgens even aan land gegaan voor de briefing van de laatste duik; de laatste dingen die we moesten doen was ons masker helemaal van ons hoofd afdoen en watervrij maken (hoofd naar boven ‘kijken’ en uit je neus ademen) en vervolgens nog als een boedha je evenwicht zoeken. Na dit nog even rond gekeken bij het rif om eerst een mega kwal te spotten, wat vissen, zeesterren en heel veel zee-egel skeletjes. Eenmaal bovenwater mochten we ons echt PADI Open Water diver noemen!

Oftewel, nu mag ik duiken over de hele wereld voor mijn hele leven. Het was echt leuk en ik ga zeker nog wel een paar keer duiken hier in Plett!

  • 12 Oktober 2013 - 16:07

    Zus:

    Heel herkenbaar wat je allemaal moet doen met het duiken, maar ongelofelijk leuk!!
    Geniet ervan!

  • 13 Oktober 2013 - 00:28

    Ridette:

    Ongelofelijk wat goed van je!!!
    Heel hartelijk gefeliciteerd met je duik diploma.
    (Ik kreeg het al benauwd toen ik het las!)
    Veel plezier weer deze week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 24668

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: