Sneeuwballengevecht, kaas en een hoop viezigheid - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Sneeuwballengevecht, kaas en een hoop viezigheid - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Sneeuwballengevecht, kaas en een hoop viezigheid

Blijf op de hoogte en volg Shirley

26 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Sneeuwballengevecht, ja een sneeuwballengevecht in Zuid-Afrika het bestaat echt! Op zondag tegen 12 uur kwam ik de keuken binnen van the Whitehouse( ik had daar geslapen die nacht en op de ochtend Lord of the ring 1 afgekeken), toen ik Yanga, Nelishka en Babalwa sneeuwballen zag gooien vanaf het balkon op het gras. Ik dacht echt van; ‘Wat zijn die aan het doen’. Ze hadden die ochtend besloten om de diepvries te laten ontdooien en het ijs konden we zo mooi gebruiken om sneeuwballen van te maken, zodat we konden zeggen dat we toch echt wel sneeuw hadden gehad in Zuid-Afrika.

Zoals ik jullie in het vorige reisverslag al vertelde, zijn we vorige week vrijdag (18 oktober) naar de Peninsula geweest om een paar Sacred Ibisses kuikens te vangen om te ringen. Samen met Minke en Mark waren we naar de Peninsula gekanood en daar was ook Louis die Minke en ik op de donderdag hadden leren kennen. We hadden de donderdagavond een net gemaakt, zodat de kuikens hierin konden worden gelokt. Helaas, kan je je nog zo goed voorbereiden voor veldwerk, vaak draait het heel anders uit. Zo liepen alle kuikens de hele andere kant op en konden we er maar 3 vangen. Ik ben altijd degene die de vogels fixeer(hanteren zodat ze niet wegvliegen) en degene die dan ook als tafel functioneert, maar dat heeft als gevolg dat ik bijna standaard wordt onder gepoept of onder gekotst wordt. Bij een van de andere nesten hadden we wat meer geluk, de kuikens hadden zich in takken verstopt, waardoor we met gemak 6 kuikens konden vangen. Mark, Louis en ik functioneerde als tafel en Minke ringde de vogels. Hierna hadden Minke en ik een walk-in trap op een van de nesten gezet, zodat we een broedende meeuw konden vangen, ringen en een GPS Logger op z’n rug konden vastzetten. Deze GPS logger moeten we later terug vangen om alle gegevens te zien en om te kijken waar de vogels heen vliegen. Na deze vogel weer te hebben vrijgelaten, hadden we nog een andere meeuw gevangen en geringd. De vogels die wij vandaag hadden geringd kregen een metalen ring met een nummer en een colour ring met een kleur en een nummer, een colour ring wordt gebruikt voor onderzoek. Terwijl Minke en ik druk bezig waren, vertelde Louis aan Mark dat hij nog wel een boot had die wij mogen gebruiken. Mark vertelde dit toen we thuis waren, we waren echt door het dolle heen na al het gedoe van de kano’s waren we toe aan een goede boot en ook konden we op deze boot een motor zetten en was er beveiliging waar de boot lig! Eenmaal thuis hebben we eerst boodschappen gedaan. Daar kwam ik mijn andere collega’s tegen en kon ik Nelishka gelijk uithoren over het concert van Rihanna, waar zij en Cindy naar toe waren gegaan die week. Eenmaal thuis nog gedoucht en mezelf klaargemaakt voor een pizza avond bij Bettina en Michiel. Het was erg gezellig om iedereen te zien, lekker pizza te eten en nog wat aflevering gezien van een show van een Zuid-Afrikaanse comédienne, gelijk een goede indruk gekregen wat ze van hun president vinden. Net zo waardeloos als Rutte ;-)

Op de zaterdag(19 oktober) ben ik lekker een dagje op pad geweest met Nelishka. Op de ochtend naar de Saturday market geweest, ons lekker volgepropt met een Belgische waffel en ijs. Vervolgens door gereden naar Market Square om wat inkopen te doen; een nieuw shirtjes, 1 paar gympies, 1 paar rode ballarina’s en een kleinere handtas. Ook nog langs de Tourist Information geweest, voor wat dingen te regelen als papa en Kelly hier zijn. Hierna nog even uitgewaaid bij de lagoon, Nelishka was hier nog nooit geweest. Het was heel erg winderig, maar echt heerlijk om ff op het strand te zijn. Had haar laten zien waar wij onder andere veldwerk doen, je kan hier de Peninsula en Lookout beach zien. Na veelte lang gepraat te hebben, zijn we snel terug naar huis gereden. Kelly ging die middag naar de babyshower van Monique en Mark ging met de mannen hiken, en Nelishka ging oppassen op Jesse en Kate. Ik had ook nog even meegekeken met Ice Age 3, maar bedacht toen dat ik misschien de taartdoos voor Mark kon versieren. Op de woensdag was het National Boss Day geweest en Nelishka en Cindy hadden een taart geregeld. Ze hadden gevraagd om op de taart te zetten ‘Best Boss Ever’. Op de donderdag hadden ze de taart besteld, maar Mark kwam de vrijdag niet naar kantoor, en Minke en ik hadden de taart in de koelkast. Ik had toen maar besloten om ‘Best Boss Ever’ op de taartendos te schrijven, maar als gauw had ik de hele taartendoos gepimpt met verschillende vogels en bloemen, hahahha. Minke en ik hadden gezien dat het weer bagger zou zijn de zondag, dus had ik besloten om mee te gaan naar the Whitehouse. Na nog wat met Mark en Kelly te hebben gepraat, mijn spullen te hebben ingepakt en de taart naar de auto te hebben gesmokkeld, konden we dan toch echt naar de KCF om wat eten voor die avond. Thuis alles opgegeten en met Nelishka, Babalwa en Yanga nog een film gekeken, daarna nog een half uur Lord of the Rings 1 gekeken totdat ik bijna in slaap viel.

Een lazy Sunday(20 oktober), eerst Lord of the Rings afgekeken, daarna een sneeuwbalgevecht gedaan, heerlijk gedoucht, vervolgens begonnen aan de puzzel van Nelishka van 1000 stukjes, een heerlijke avond maaltijd gegeten bestaande uit; rijst, kip, aardappel, bloemkool, broccoli en worteltjes gemaakt door Nelishka en vervolgens op de bank gehangen om het nieuws te zien en om de film TED the kijken , kortom een heerlijke relaxe zondag.

De maandagochtend(21 oktober) start altijd met een meeting, waar alles te sprake kom; wat goed en slecht is gegaan de afgelopen week, de planning voor de komende week en of er ergens nog hulp bij nodig is. Mark was blij verrast met de taart en had dit zeker niet verwacht van ons en de taartdoos vond iedereen fantastisch, Babalwa gaf al aan dat als deze studie niks wordt ik nog altijd kan gaan tekenen. Op de ochtend ben ik druk bezig geweest om een begin te maken aan alles van mijn stage verslag en op de middag ben ik samen met Cindy en Nelishka naar de Hobbit Trail geweest. Deze trail gaat Nelishka namelijk met een groep schoolkinderen lopen op vrijdag als een eco-school project. Het was een heerlijke wandeling door het bos met onwijs grote bomen en ook erg leerzaam, voor mij is een boom gewoon een boom en veel weet ik nou ook weer niet van bomen. Het bos is een plantenrijk dat maar 1 procent van Zuid-Afrika beplant en zo is ironwood(ik geloof Afrikaans Ysterhout) een hout soort dat soms zo zwaar is dat het zinkt. Omdat het op de zondag zo hard had geregend was de rivier naast het bos erg vol met water, dat bruin kleurde. Deze kleur had het water doordat het vanaf het fynbos naar beneden stroomt, de bladeren van verschillende planten in het fynbos worden gebruikt voor rooibos thee en door de regen komt het grondwater in de rivier een zorg het voor een thee kleur. Na werk had Cindy mij thuis gebracht, omdat Mark eerder weg moest. Op de avond nog ene serie gekeken met Minke en Micheal (hij en Minke daten met elkaar).

Op de dinsdag zijn we naar Lookout gegaan om wat werk te verrichten. Ik heb hier gekeken of ik wat oystercatcher kon vinden, om te kijken waar ze mogelijk broeden. Er waren 3 oyks around, maar die zaten met z’n alle te chillen op een zandbank waar ze niet gaan broeden want hun eieren komen bij hoogtij de zee in. Nog wat disturbance werk gedaan en tevens ben ik ook bezig om bij de nesten met eieren te testen hoe snel een van de ouders terug kom, nadat ze zijn lastig gevallen door mensen. Sommige vogels blijven gewoon staan als je zowat bij hun nest ben, maar sommige vliegen op 10 meter al weg en vallen dan aan doormiddel van laagvliegen en door op de te poepen. Na onder gescheten te zijn, zijn we eerst thuis gaan douchen en vervolgens naar Market Square gegaan voor boodschappen. Ik had zelf onwijs veel zin in pasta, dus heb ik pasta gemaakt en kwam ik tot de ontdekking dat de Goudse kaas die we hadden gekocht ook echt als Nederlandse kaas smaakte. Je wil niet weten hoe blij ik was, Minke en Micheal dachten echt dat ik gek was geworden, hahaha. Ik mis zelf niet echt iets van Nederland, maar ik was wel toe aan kaas die niet als plastic smaak ;).

Op de woensdag zijn we naar de Peninsula geweest, en omdat Minke meerdere malen op haar hoofd was gepikt de vorige dag hebben we met een metalen stick met een vlaggetje op onze petten gemaakt, dat de vogels moest afschrikken om ons op ons hoofd te pikken en het werkte!!! Want als dit niet had gewerkt, waren we naar de tweedehands winkel gegaan voor een klepperpet of hoe dat ding heet, z’n bouwvakker helm en dan met een poppetje die erg populair waren tijdens het WK2010. Eenmaal bij de rivier was onze kano nog steeds aanwezig en eenmaal bij de Peninsula wat werkt verricht. Er waren 4 oyks aanwezig, allemaal aan het wassen en aan het relaxen. Toen we bijna naar huis gingen hebben we nog wat egg loggers neergelegd in de nesten, de eitjes namen we mee om ze thuis in een broedstoof te leggen en om met de egg logger informatie te verkrijgen van de temperatuur waarmee de eieren warm worden gehouden. Als we de egg logger weer weghalen, worden de eigen eieren terug gelegd. Op de terugweg zijn we langs Louis gegaan, we waren hem tegengekomen en hij had gezegd dat we langs konden komen om voor de boot te kijken. Wat een gaaf bootje, er kunnen ongeveer 8 mensen inzitten en we kunnen er een motor opzetten. Hij ligt beveiligd op een appartementen complex en we waren ook nog even met Louis meegegaan, hij is ene pensioneerde man die in Plett woon en 2 meeuwen van de Peninsula komen geregeld bij hem langs voor eten. Op de terugweg zagen we een landschildpad lopen en stopte om foto’s te maken, ik pak natuurlijk gelijk die schildpad vast met z’n schild waardoor het beestje dacht van; ‘Laat me los, weet je wat ik pis gewoon op d’r dan laat ze wel los’. Daar had ie inderdaad gelijk in, hahahha. Mark vroeg toen we thuis waren hoe de boot er uit zag, natuurlijk hadden we geen foto gemaakt en ook zei hij dat we misschien eens bij de Beacon isle moesten kijken voor oyks. Charle had 2 oyks zien paren en om een idee te krijgen waar ze hun nest maken, ben ik op de fiets naar de Beacon isle gegaan. Geen oyks op het strand waar ze horen te broeden, maar wel op Main beach. Hier waren ze wat aan het relaxen en wassen en geen nesten aan het maken, omdat deze strand te druk is voor de oyks. Op de avond hadden we nog de film After Earth gekeken.

Ik had Nelishka laten weten dat ik kon komen helpen voor de haar les bij de Hobbit Trail, deze donderdag(24 oktober). We hadden ons verzameld bij de camping, waar de school wat te laat aan kwam. Ze hadden vertraging gehad omdat de mannen van het tankstation handmatig het gas moest tanken. Eenmaal alle kinderen hun papieren te hebben gegeven, zijn we richting de Hobbit Trail gelopen. Bij het begin van de trail kregen de kinderen verschillende opdrachten met betrekking op verschillen in bomen, zo kregen ze een papier om met kleurtje over de boom te tekenen om een relief te krijgen, de kinderen werden elk geblinddoekt en naar een boom gebracht, hier konden ze de verschillende structuren voelen van de boom en de grote, terug bij het begin punt werd de blinddoek afgedaan en de boom terug opgezocht. Ook gaven we ze de opdracht om een boom te meten door middel dat de kinderen om de boom gingen staan. Eenmaal in het bos gaf Nelishka wat uitleg over jaarringen, verschillende wortelsystemen van bomen, waarom de afgekapte bomen niet het bos mochten verlaten, dit omdat het een National Parc is, lianen in het bos en doorns ter verdediging en vogels in het bos. Zo zagen we een bijzondere vogel, de Narina trogon die erg uniek is om te zien! We konden niet de hele trail doen, omdat de kinderen wat te laat waren en omdat ze hierdoor ook hun interesse een beetje verloren. Gelukkig vonden ze het een leuke dag en na de uitleg van de kleur van het water door de fynbos, konden de leraressen beginnen met het maken van kipburgers en de kinderen konden gaan zwemmen. Wij hadden de kinderen in de gaten gehouden en kregen ook een burger. Na het eten konden de kinderen snoep ‘kopen’, dit systeem had de school ontwikkelt door de kinderen voor hun cijfers een bedrag van een soort nep geld te geven. Van dit nep geld konden ze bij excursies snoep kopen. Na een gezellige wandeling, moesten wij weer terug naar het kantoor. Samen met Cindy heb ik een stakeholders analyse gemaakt, dat aangeeft waar de andere stakeholders plaats vinden in het werkveld van NVT. Mark was bij de farmstore en vanaf daar reden we terug naar huis. Eenmaal thuis was ik zelf heel erg toe om even uit te waaien op het strand en gelukkig waren Minke, Micheal en Puppin ook in voor een wandeling. Op het strand kwamen we op 100 meter 3 dode beesten tegen; een volwassen zeeleeuw, een jan-van-gent (erg mooie beesten) en een jonge zeeleeuw. Dit was vlakbij Robberg, ook was er veel kelp aangespoeld. Na de wandeling snel een tosti gemaakt om vervolgens door te gaan naar de film, de meiden van ORCA opgehaald en toen naar de film RED 2. Was erg geslaagd, een actiekomedie.

Het weer zag er niet goed uit voor de vrijdag en daarom hadden Minke en ik afgesproken, dat ik om 8 uur bij onze keuken zou zijn als het niet regende. Ik was nog aan het dromen dat ik mezelf had overslapen, toen ik Minke op mijn raam hoorde kloppen. Ik dacht; ‘O nee, ik heb me toch niet echt verslapen’, dat was gelukkig niet geval maar het was nog droog dus we konden als ik me snel zou aankleden naar Robberg kunnen gaan. Op het moment dat ik de keuken binnenkwam, begon het natuurlijk te stortregenen. Dit was om half 8 s’ochtends en dus had ik de keuze; of mijn bed in of wat werk doen. Ik heb dat laatste gedaan, ik was nu toch al wakker dus dan kon ik beter maar aan het werk gaan. Ik heb best wel wat werk verricht, wat data in Excel gezet en een Excel sheet gereed gemaakt voor een statistic programma dat we willen gebruiken voor het onderzoek. Dit geeft ons de mogelijkheid om dingen te vergelijken. Op de avond zijn we naar Surf Café gegaan, omdat het tussen 5 en 6 alles van de kaart voor de helft van de prijs is. Een heerlijke kipburger gegeten en er waren ook een paar meiden van het olifantenpark in de buurt, ook een meisje uit Nederland die heel toevallig ook op Van Hall Larenstein zit. Zij doet Wildlife management en komt van Groningen, wat een toeval!

Vandaag zijn we naar de Peninsula gegaan, het weer was beter dan verwacht! Met de kano naar de Peninsula gegaan, want de motor van onze nieuwe boot was nog niet geïnstalleerd. Hier heb ik heel veel disturbance werk kunnen doen op de oyks, er waren er 18! Dit was een record, we hadden er nog nooit zoveel gezien. Twee van de paartjes waren al aan het roepen toen ik aankwam lopen, wat betekend dat het binnenkort raak kan zijn met eitjes! Ook hadden we de meeuw met de GPS logger terug gevangen, de GPS logger weggehaald en de vogel weer vrijgelaten. Daarnaast had Minke verschillende nesten gevonden met kuikentjes!!!!! Zo onwijs gaaf en schattig, degene die ik heb gezien waren waarschijnlijk nog maar net uitgekomen. Dit weten we omdat deze nog netjes in de nest zaten en Eenmaal thuis hebben we gekeken waar hij heen vloog, meerdere malen naar de vuilnisbelt en haast niet op zee. We gaan meerdere vogels doen en hopen dan iets meer te weten te komen, van waar ze hun voedsel vandaan halen. Op de middag na een heerlijke douche(ik was helemaal onder gescheten door de meeuwen) heb ik nog even met het thuisfront geskypet, het was alweer lang geleden en zo konden we even bijkletsen.

Dit was het van de afgelopen week en wat ben ik blij dat ik hier zit, met al dat gedoe van zwarte piet ;-).

Leuke weetjes:

*We zagen nog een slang op de weg op de zaterdagavond, toen we terug reden naar huis. Vlakbij de Whitehouse, geen grote slang gelukkig.

*Fynbos is een plantenrijk dat enkel in Zuid-Afrika voorkomt in de West- en Oost Kaap en dat maar voor 0,04% van de beplanting op aarde zorgt. Toch is het Fynbos een erg bijzonder plantenrijk, met heel veel planten en vogel soorten.

  • 26 Oktober 2013 - 22:38

    Steef:

    Jij hebt 't maar druk met die vogels :P
    Haha wacht maar, straks is de Kerstman ook niet meer 'goed'.
    Veel plezier x

  • 27 Oktober 2013 - 15:23

    Marinka:

    Haha, heb je ook een foto van die helm? xx Marinka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 24665

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: