The SEAL Wacht, Knysna en de puff adder - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu The SEAL Wacht, Knysna en de puff adder - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

The SEAL Wacht, Knysna en de puff adder

Blijf op de hoogte en volg Shirley

17 November 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Terwijl een gemiddelde zaterdagavond op 16 November voor veel Nederlanders bestaan uit televisie kijken en de kinderen mogen hun schoen weer zetten omdat sinterklaas weer in het land is, die van mij liep iets anderser dan verwacht. Toen ik gisteren tegen het einde van de middag naar het strand ging om wat schelpen en zee-egels te zoeken, zag ik in de verte een meisje zitten met wat eerst leek op een heel klein hondje maar wat al gauw bleek was een jonge Kaapse pelsrob van nog geen 2 weken oud. Het arme beestje was gestrand door de hoge golven en de storm van afgelopen dagen op het strand beland vlakbij Robberg, waar de Kaapse pelsrobben kolonie zit. Er waren wat omstanders die vroegen aan het meisje, die zich later aan mij voorstelde als Chelsea, wat er was gebeurt maar niet echt actie ondernamen. Ik stelde voor om Mark te bellen om te vragen wat ik kan doen, die nam naar 3x bellen niet op en reageerde niet op mijn sms waarop ik besloot om Cindy te bellen. Zij nam gelukkig wel de telefoon op en gaf me het advies om Tenikwa(het opvangcentrum voor wilde dieren) te bellen. Tenikwa vertelde dat ze niet veel konden doen, waarschijnlijk was het beestje vermoeid en zou het later terug de zee ingaan en als het er nog steeds was morgen dat konden we nogmaals bellen. Wat ik weet van de Kaapse pelsrob kolonie hier in Plett is dat we er meer dan genoeg hebben, dus voor de kolonie zou het geen schade opleveren maar toch kan ik z’on jonge pup niet aan zijn lot over laten gaan. Samen met Chelsea heb ik een half uur gezorgd dat honden niet te dicht bij de pup waren, ik ben daarna snel naar huis gegaan om mijn pizza op te eten en vervolgens terug te gaan met mijn camera(die ik dus was vergeten), wat drinken en een zak chips. Bij terugkomst dacht ik even dat Yordan(zo had Chelsea de pup genoemd) dood was, gelukkig was hij wat aan het slapen en toen haar vrienden kwamen die gelijk probeerde de pup te aaien reageerde de Yordan gelijk en na veel aanmoedigingen van ons ging Yordan eindelijk wat meer het water in. Tegen kwart over 7 werd het donker en omdat ik alleen was en op de fiets, besloot ik terug te gaan. Het is dan niet heel ver, maar toch je wilt het ook niet opzoeken. Chelsea bedankte me dat ik terug was gekomen om te proberen Yordan terug te zee te laten en zou me bellen als Yordan echt weg zwom. Toen ik terug liep kreeg ik nog een telefoontje van mensen die we hadden ontmoet en zich ook hadden ontfermt over de pup dat ze op het internet hadden gelezen dat opvangcentrum liever geen Kaapse pelsrob opvangen i.v.m. ziektes die ze kunnen overbrengen. Eenmaal thuis kreeg ik het verlossende telefoontje van Chelsea: Yordan was terug in zee! Ze was met hem mee gezwommen en toen hij voorbij alle grote golven was, had hij nog even omgekeken en was toen verder gezwommen in de zee. Ik was onwijs blij om dit te horen, het was echt nog een kleintje en je weet gewoon dat z’on jonge pup nog z’n moeder nodig heeft.

Ik ga weer even terug naar de gebeurtenissen van afgelopen week, hier weer en kleine samenvatting: (Wo 6-11) boottochtje met de Brown family op de Keurbooms river, (Do) Lookout, egg loggers bij de oyks, (Vrij) Kantoor en half-way evaluatie, (Za) Knysna, winkelen, waterfront, sushi en scampi’s, Knysna Heads, movie night, (Zo) Knysna forest, picknick, prachtig uitzicht, (Ma) Lookout egg logger terug, interessante informatie over ei temperatuur oyks, 2e oyk nest, flamingo’s, snorkels, volleybal, (Di) Peninsula, puff adder, snorkelen, egg logger 2e nest, nieuw nest, kelp meeuw predatie, (Wo) Robberg, predatie, Humpback whale met kalf!, wetenschappelijk artikel, (Do) Bird ringing, kano, slapen, kantoor werk, (Vrij) Lookout, 1e oyk zelf geringd!, egg loggers terug, pansy shell, Peninsula, nesten zoeken en disturbance werk, James Bond Skyfall, Pico’s Pizza, (Za) uitslapen, regen en storm, kantoor werk, the seal wacht.

Woensdagavond 6 november waren we door de Brown family gevraagd of we met het bootje een tochtje wouden maken als verrassing voor de kinderen. Kelly had gezorgd voor spullen voor een picknick en nadat alles en iedereen was ingeladen in de boot konden we vertrekken. Het was echt een onwijs leuk tochtje, waarbij we op de Keurbooms river hebben gevaren en op een strandje broodje boerewors(lijkt erg op braadworst) hebben gegeten en wat fris gedronken. De kinderen vonden het echt fantastisch, ook zagen we veel vogels en was het een avontuur toen we zonder benzine zaten. Gelukkig hadden we een tank mee, maar het is nog een heel gedoe op het water als het allemaal schommelt. Op het strandje vroeg Mark aan me of dit toch wel veel beter is dan Nederland, en ja ik kan dat inderdaad alleen maar beamen. Ik moet altijd lachen als het met mij over nederland heb, het merkte van de week op dat het erg op Engeland moest lijken. Ik kwam niet meer bij van het lachen, ik heb hem maar gezegd dat je dat nooit in Engeland of Nederland moet zeggen want niet veel mensen zullen het met je eens zijn. Op de terugweg was het weer wel een beetje Hollands, of Engels, wat het begon te regenen. Eenmaal thuis sprong iedereen onder de douche, het was een natte terug tocht wel een voldaan tochtje.

Op de donderdag(7 november) was het weer tijd om naar Lookout te gaan, hier hebben naast het gebruikelijke werk 3 egg loggers bij de African Black Oystercatchers gelegd. Deze egg loggers meten de temperatuur van de eieren, de eigen eieren van de oyk hebben we thuis in de incubator gedaan die de eitjes warm houdt. Door Dane, een meneer die onderzoek doet naar de oyks in Cape Town, was ons gevraagd of we dit voor hem wouden doen omdat hij deze informatie nodig had van een nest met 3 eieren en een nest met 2 eieren. Ook hebben we een control egg logger neergelegd, deze meet de temperatuur op dat moment zonder dat er op dit ei wordt gebroed. Op de middag heb ik nog wat werk gedaan voor school.

Vrijdag 8 november ging ik mee naar kantoor, om wat werk te doen voor school en voor mijn half-way evaluatie met Mark. Ik ben altijd een beetje zenuwachtig voor zulke evaluaties, maar dat was echt niet nodig. Heb een super beoordeling gehad; namelijk dat ik erg geschikt ben voor dit werk, dat ik onwijs gemotiveerd ben en dat alles boven gemiddelde is behalve mijn schrijven dat gewoon gemiddelde is, ik was erg blij met die beoordeling over mijn schrijven. Het is een onwijze uitdaging voor mij om alles in het Engels te schrijven en dat ik een gemiddelde(dus voldoende) kreeg, daar was ik onwijs blij mee. Iets wat ik ook tegen Mark heb gezegd, iets wat ik niet heb verteld is mijn dyslexie. Ik weet wel dat ik dat kan vertellen, maar ik wil dat ze me beoordelen als iemand met een 2e taal en mijn dyslexie vertel ik bij de laatste evaluatie. Ook houden ze er goed rekening mee dat het je 2e taal is, zo ben ik niet de enige waarvan het haar 2e taal is. Van veel collega’s van mij is net als mijn Engels hun 2e taal en is Afrikaans, Xhosa of Zuluy hun eerste taal. Op de avond zijn Minke en ik nog naar het strand gegaan, dit keer om te kijken of de golven goed genoeg waren voor te surfen. Helaas liepen we echt voor lul, want de golven waren echt onwijs klein, hahaha.

Een tijdje terug hadden Neli(Nelishka) en ik het overgehad dat we eens een dagje Knysna moesten doen, zodat we heerlijk vis konden gaan eten. Dus deze zaterdag (9 november) zijn we naar Knysna gegaan om te shoppen, vis te eten en naar de Knysna Heads. Babalwa had die dag 4 uur rijles in Knysna, dus die hebben we eerst afgezet bij de rijschool waarna we naar het winkelcentrum zijn gegaan om te winkelen. Natuurlijk kon ik het niet laten om niks te kopen, dus heb ik een verjaardagskadotje gekocht voor Minke die jarig is op 22 november en heb ik voor mezelf nog 2 korte broeken en 3 hempjes gekocht. Omdat we beiden zin hadden in muffins zijn we naar Mug & Bean gegaan, waar we na het zien van een tapas schotel besloten om geen muffins te bestellen maar deze tapas schotel. Het was onwijs gezellig en lekker, en nadat we vol zaten zijn we naar het waterfront gereden. Het waterfront is de haven van Knysna, waar verschillende winkeltjes en eettentjes zitten. Hier kwamen we nog wat meiden van ORCA tegen en na met hun nog even hebben gekletst zijn we nog een sieradenwinkel ingegaan waar ik een onwijs leuke strandtas heb gekocht, met een print van een jongen en meisje bij een haven dat mij gelijk aan het waterfront hier in Knysna deed denken. Vervolegsn zijn we naar Ocean Basket gegaan om eerst scampi’s te eten en sushi!!! Het was echt onwijs lekker en het weer klaarde ook op, dus dat maakte het alleen maar beter. Tegen 3 uur werden we door Babalwa gebeld dat ze klaar was met haar rijles en of we haar konden komen ophalen. Nadat we Babalwa hadden opgepikt zijn we nog even naar de Knysna Heads gegaan, dit zijn de twee rotsen die lagoon met de zee verbinden, het zag er mooi uit ook was het een mooi uitzicht over de lagoon van Knysna. Eenmaal terug bij de Whitehouse hadden we nog Sam gegeten dat Yola had gemaakt en een burger van KFC, op de avond hebben we nog films gekeken.

Door Maaike een vrouw die we kennen van bird ringing en die Nature’s Valley woont waren we uitgenodigd om mee te gaan voor een tree wandeling in het Knysna forest op zondag 10 november. Nu is mijn bomen kennis is echt nul, ik ken de basis, dus was het interessant om te zien dat mensen zo into bomen zijn en zoveel over die bomen weten. Ik snap dat je van een bepaald dier gek kan zijn, maar een boom vind ik nog steeds raar ;). Nog wel wat geleerd dat bomen hun wortel systeem aanpassen aan de omgeving en dat als je bomen dichter bij elkaar plant een beter kwaliteit van hout heb. Het bijzondere aan dit bos is, zijn de Knysna olifanten. Deze olifanten zijn de meest zuidelijke olifantensoort op aarde en er zijn niet heel veel meer van, ze vermoeden iets van 6 tot 10 olifanten. Ze hebben altijd in dit gebied gewoond, maar zijn doordat Plett en Knysna groter werden het bos ingedwongen en leven sindsdien in het bos. Ze worden nauwelijks gezien en het is moeilijk om ze op te sporen, daarom is niet helemaal zeker hoeveel er zijn. Ook vertelde Maaike dat het best kan zijn dat ze op nog geen 20 meter van je staan, maar dat je ze niet ziet omdat ze zo stil zijn. Daarnaast zijn ze ook een stuk kleiner dan de Afrikaanse olifant en is het mij helaas ook niet gelukt om deze olifanten te spotten. Na deze wandeling zijn we nog wezen picknicken, waarbij ook wat mensen waren die Nederlandse ouders hebben. De meeste van hun praten geen Nederlands maar Afrikaans en dat levert soms grappige dingen op, zo vertelde een mevrouw dat ze in Nederland was en vroeg waar de kombuis was. Kombuis ken ik zelf alleen als keuken in een schip, maar kombuis betekend in het Afrikaans keuken. Na de picknick zijn wij via een bergpas terug gereden naar Plett, het was ene fantastisch off-road rit waarbij we een prachtig uitzicht hadden en op een berg hebben gestaan waarbij we een uitzicht hadden over de hele omgeving. Eenmaal thuis was ik echt gesloopt, het was een druk maar onwis gezellig weekendjes geweest.

Op de maandag 11 november zijn we naar Lookout gegaan om de egg logger terug te krijgen en de eieren van de oyk terug te leggen. Hierna ben ik weer opzoek gegaan naar nieuwe nesten, waarbij ik mijn 2e nest eindelijk had gevonden met 2 eitjes. Het is een heel gedoe om de nesten te vinden, de meeuwen komen gelijk teurg naar de nest maar de oyks zitten over het algemeen op 20 tot 50 meter van hun nest dus moet je in een cirkel van 50 meter rondom de oyk zoeken naar een nest wat soms en heel gedoe kan zijn. Eenmaal thuis hebben we gelunchd en zijn we even wat boodschappen gaan doen en hebben we ook een snorkel set gekocht. Die moesten we natuurlijk uittesten bij de lagoon, helaas was het water niet lekker warm en ook was het zich niet heel goed dus na 2 pogingen hielden we er mee op. Wel waren de flamingo’s weer aanwezig, die we nog even hebben geobserveerd, want ze maken rondjes in het zand een onwijs leuk gezicht. Een vrouw die we hadden leren kennen vertelden dat ze dit doen, om kreeftjes en garnalen uit het zand te stampen en vervolgens op te eten. Na dit zijn we thuis nog aan het werk gegaan en hebben we gekeken naar de gegevens van de egg loggers, dit was erg positief. Waar we allemaal voor vrezen is dat de oyks te veel van hun nest zijn doordat Lookout beach veel wordt bezocht door mensen en dat de eieren te warm zouden worden, boven 40 graden wat betekend dat het kuikentje in het ei dood zou gaan. Uit deze eerste gegevens bleek dat de eieren goed werden bebroed, met een gemiddelde temperatuur van 35 graden Celsius en dat er geen utischieters naar boven zijn maar eerder naar beneden, wat niet erg is!

Op de dinsdag 12 november zijn we naar de Peninsula gegaan. Voordat we weg vaarden naar de Peninsula, kwamen we een vrouw tegen met haar honden die 2 Kaapse pelsrobben had gezien in de lagoon. Tijdens onze vaartocht kwamen we ze niet tegen, maar later toen ik op het strand disturbance werk en op zoek naar nesten kwam ik een van de Kaapse pelsrobben tegen die zichzelf aan het schoonmaken was en ff aan het bijkomen was van het zoeken naar voedsel. Toen ik verder liep, zag ik iets bewegen onder een afgebroken boomstam die was gestrand op het strand. Toen ik beter keek, bleek het een slang te zijn. Terug bij de boot, riep ik Minke om te zeggen dat ik een kleine slang had gezien. eenmaal terug bij de slang bleek het geen kleine te zijn volgens Minke, een kleine slang in Zuid-Afrika is zo groot als je pink en deze was ongeveer een meter lang. Mijn gedachte over een grote slang was minstens 2 meter, hahahaha. Zij dacht dat het een puff adder was en toen we later op het internet keek, bleek dat we verdomde geluk hadden gehad dat ik de slang had gezien want als hij een van ons had gebeten waren we waarschijnlijk een deel van een arm of been kwijt geraakt. Na wat disturbance werk en nadat ik wat foto’s had gemaakt waarbij een meeuw mijn probeerde aan te vallen (ze zijn echt cool, de foto’s), hebben we onze snorkelset uitgeprobeerd in de lagoon. Het water was helder en het was onwijs gaaf, we zagen onwijs veel sea hare(soort zeeslak/ zeekomkommer), verschillende visjes o.a. zebravis, zeegras, kwallen én Kelp Gull eieren! Dat laatste was erg gaaf om die te vinden, door de storm waren we alle nesten op het strand kwijt geraakt en nu kwamen we de eieren weer terug tegen in de lagoon. Natuurlijk zijn die niet meer goed maar wel bijzonder om te vermelden in je stage verslag, hahahaha. Na het snorkelen zijn we naar huis gegaan, wat gegevens in de computer gezet en vervolgens naar Lookout om een van de oyks van nest 2 te proberen te vangen. Helaas lukte dit niet, maar wel hebben we 2 egg loggers neer gelegd voor Dane z’n onderzoek. Daarna ging Minke nog wat werk doen voor haar Kelp Gull project, terwijl ik nesten van de oyks aan het zoeken was. Eindelijk had ik een nest gevonden in de Kelp Gull kolonie met 1 ei, wat betekende dat ze net waren begonnen met broeden! Ik was zo blij en na al de measurements liepen we en ik om keek, zag ik een van de Kelp Gulls het ei pakken. Ik ben als een gek achter die meeuw gaan lopen, in de hoop dat hij het los liet maar helaas loog die weg. De oyks van het ei gingen nog achter de Kelp Gull aan, maar het was al te laat. De Kelp Gull had het ei al opengemaakt en was bezig met zijn avond maaltijd. Het was onwijs balen, maar ook dit kunnen we gebruiken voor het onderzoek dat aangeeft dat als mensen in broedkolonie lopen, de eieren niet alleen te warm worden maar ook dat de Kelp Gulls de eieren pikken en opeten. Wat niet alleen met eieren maar ook met kuikentjes gebeurt. Eenmaal thuis heeft Minke Micheal macaroni cheese saus leren maken, zodat die hij ook eens voor ons kan koken.

Op de woensdag 13 november was het thuis voor Robberg. Henk van Cape Nature had ons verteld dat er veel ei predatie is op Robberg, en dat was inderdaad heel erg het geval. Ik probeer nesten meerdere malen te doen, om te kijken of er een verschil in gedrag is of niet maar ik zag veel nesten die leeg waren of met enkel een ei en overal lagen eierenschalen. Nu gaan we proberen een camera die we hebben voor nachtbeelden te fixen en deze te gebruiken om informatie te krijgen. Ik ben ook opzoek gegaan naar nesten van de oyks, dat was een heel avontuur zo op de kliffen. Ook was ik uitgegleden, waardoor ik was schafwonden had opgelopen. Dus voor de volgende keer doe ik mijn lange broek met gaten aan, om te voorkomen dat mijn benen helemaal open liggen. Tegen 10 uur had ik mijn werk weer wel allemaal gedaan en Minke moest nog wat dingen doen, dus was ik even aan het turen over zee toen ik een Humpback whale met haar kalf voorbij zag komen. Toch wel weer een kippenvel momentje. Terug thuis zijn we wat spullen gaan halen voor ons veldwerk; een EHBO set, een tupperware box voor al onze spullen op de boot en nog een ijsje gehaald, wat weer erg grappig was. Zo was het een Italiaanse ijscoboer en stonden er wat dingen in het Italiaans als straticiatella en tiramiso, Minke snapte er echt niks van en zie tegen de ijscoboer dat ze gewoon moeten omschrijven wat er inzit i.p.v. die moeilijke woorden, ik moest zo hard lachen. Daarna nog wat dingen gedaan voor het wetenschappelijke artikel.

Donderdag 14 november om kwart over 4 kwam ik mijn bed uitgerold, het was weer tijd voor bird ringing. Onwijs leuk, maar ik ben zo geen ochtend mens om kwart over 4 en ik moet echt ff wakker worden tegen dat ik een leuk mens zo vroeg op de ochtend.. Zes uur sóchtend is te doen, maar kwart over 4 nee dankje. Tegen kwart over 5 waren we bij het fynbos om te ringen, en tegen 7 uur konden de netten weer naar beneden want het begon weer te regenen. We hadden niet zo heel veel vogels gevangen, maar toch. Tegen 8 uur zijn Minke en ik even wezen kanoën op de Groot River in Nature’s Valley. Dit omdat we met Mark waren mee gereden, geen spullen hadden meegenomen om iets aan werk te doen omdat we normaal bij wat beter weer gelijk na de bird ringing naar Plett zouden terug rijden. Mark moest nog wat dingen doen en Minke en ik vonden het weer droog genoeg om te kanoen. Het was een leuk kanotochtje. Tegen 11 uur waren we thuis en ben ik mijn bed ingedoken, ik was kapot. Na ongeveer 1,5 uur te hebben geslapen, was ik een wat leuker mens en heb ik nog wat schoolwerk gedaan en heeft Minke mij geholpen voor mijn Materialen en Methodes van het wetenschappelijk artikel. Tegen bedtijd was ik zo onwijs wakker en viel ik pas tegen 12 uur in slaap.

De dag waarop ik de eerste vogel in mijn leven heb geringd, dat was op vrijdag 15 november. We hadden toen de oyk van nest 2 gevangen en ik heb deze geringd, ringen is niet heel moeilijk maar het is vooral belangrijk dat de ring goed dicht zit. Ook had ik mijn 4e nest gevonden, met 3 eitjes! Dat is vrij uniek, dus ik was zo onwijs trots op de oyks. De stand van het aantal eieren en nesten is nu: 4 nesten en 7 eieren. Dit is allemaal op Lookout, hierna zijn we nog opzoek gegaan naar zee-egels (waarmee we iets onwijs gaafs gaan maken!) en had ik mijn 2e pansy shell gevonden. Het is zo bizar, ik vind nu ongeveer elke 6 weken een pansy shell, helaas brak ie in mijn tas. Hierna zijn we naar de Peninsula gegaan om nesten te zoeken van de oyks en voor disturbance werk. Tegen de middag begon het weer om te slaan en zijn we naar huis gegaan, om school en werk voor mijn onderzoek te doen. Op de avond had ik mijn lang verwachte James Bond (Skyfall) & Pico’s pizza avondje met Minke en Micheal.

Op de zaterdag heb ik vooral veel gedaan aan mijn stage verslag en mijn project op de computer. Minke is voor 2 dagen naar Port Elizabeth (PE) om Micheal’s ouders te ontmoeten en het weer was vooral regenachtig. Tegen 3 uur begon het op te klaren en daarom ging ik tegen 4 uru naar het strand, waar het hele Kaapse pelsrob pup rescue plan zich afspeelde. Wat een leventje heb ik toch ook, hahaha.

Vandaag bestaat mijn dag vooral uit allerlei moetjes, voor mijn stage verslag en project. Dit omdat het weer nog regenachtiger is dan gisteren en ook om te zorgen dat ik mijn stage verslag en een groot deel van het wetenschappelijk artikel af heb doordat la familia hier over een maand en een dag aankomt. Zodat ik deels ook vakantie kan vieren met hun!

Leuke weetjes!

*Als je wilt weten wat het weer is om mijn te zien lopen op de Lookout(op deze site onderste gedeelte) of op de Peninsula(bovenste gedeelte) kan je een kijkje nemen op deze website: http://nl.webcams.travel/webcam/1303039664-Weer-Plettenberg-Bay-Webcam-Plettenberg-Bay

*We hebben een Kelp Gull nest gevonden met 2 eigen eieren en 3 ganzen eieren! Echt bijzonde,r we zijn benieuwd of de gansjes ook uitkomen, dat zou echt een grappig gezicht zijn, een meeuw die een gans vis probeert te voeren!

* Een van de lokale oude wijsheden die ik heb meegekregen van Charl is: als er wolken boven Robberg hangen, betekent het dat er koud water op komst is. Dat was inderdaad waar, en we zagen veel dode vissen aangespoeld omdat ze deze grote temperatuur verschil niet aankunnen.

* Tijdens de wandeling bij Segdefield vertelde Oliver me, dat ene paartje van de oyks al jaren een nest maakten maar dat de eieren niet uitkwamen. Toch bleven ze het elk jaar proberen, erg bijzonder hoe trouw ze dan aan elkaar zijn.

* Als je mij een kaartje stuur, (wat ik onwijs leuk vind!) zou je dan een leuke of bijzondere postzegel op het kaartje willen doen. Minke spaart postzegels, dus op deze manier kan je bijdragen aan haar collectie ;).

*Vrijdag is Minke’s verjaardag en op woensdag komt haar familie, we weten niet helemaal voor hoe lang, hahaha. Haar moeder is Afrikaans en haar vader is Nederlands, ik ben erg benieuwd hoe zijn Nederlands is omdat hij z’n hele leven in ZA woont.


  • 17 November 2013 - 15:09

    Karin:

    He Hallo Shirly,
    wat ontzettend leuk om alles te lezen over je verblijf daar! Anita heeft me deze site gegeven, na meerde
    malen vragen ha ha ha .
    je maakt veel mee, en wat een mooie foto's Super!! de omgeving , de dieren,.... whow
    en die seal, wat een schatje ,fijn dat hij weer terug zee in kon.
    ik hoop dat je het nog goed naar je zin blijft hebben daar, en ik ga meer naar deze site kijken en lezen.
    heel veel succes verder.
    Groetjes Karin

  • 17 November 2013 - 18:59

    Papa:

    Shirley, Shirley, toch,
    wat voor bijzondere dingen maak jij daar allemaal mee, best wel gaaf en leerzaam, ook goed dat je dat meisje met die rob heb geprobeert te redden en wat uiteindelijk ook met een beetje hulp van jullie is gelukt, wel goed van jullie en volgens mij heb je een tweede thuis daar gevonden he, het doet me goed dat je het daar naar je zin hebt meid echt tof. En al die walvissen die je daar zie echt bijzonder en een apparte ervaring, heb er onwijs veel zin in om naar jou te komen meid, we zullen ons door jou laten verrassen wat we allemaal te doen krijgen, heb woensdagavond nog met Stephanie en d`r ouders gestaan bij de gamma , je hebt er onwijs veel groetjes van. Nou Shirley deze week skypen we weer even en dan zijn we weer helemaal bijgepraat.

    Vele groetjes Papa.

  • 18 November 2013 - 12:20

    Zusje:

    Super trots op jou! <3

  • 18 November 2013 - 18:08

    Ridette:

    Hai Shirley,
    We zijn even een paar dagen naar Friesland geweest.
    Het was er nog steeds een flinke puinhoop na de storm van 2 weken geleden.
    Ook hebben we met 4 goedgelovige kinderen staan blauwbekken om Sinterklaas te zien aankomen in iets wat op een stoomboot moest lijken.
    Dat is dus wel ff andere koek dan slangen tegenkomen en zielige robjes redden!
    Wat een land!We genieten van je verhalen!
    Heel veel groetjes,ook van Hans, Ridette.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 24655

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: