Beschuit met muisjes, dolfijnen en surfles! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Beschuit met muisjes, dolfijnen en surfles! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Beschuit met muisjes, dolfijnen en surfles!

Blijf op de hoogte en volg Shirley

01 December 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Jaaaah, we hebben dan geen beschuit met muisjes hier in ZA maar als we die hadden, dan hadden we op maandag 25 november beslist beschuit met muisjes kunnen eten want: we hadden de eerste kuikentjes van oyks!!! Ik sprong zowat een gat in de lucht, want ik had geen eierschaal kunnen vinden bij hun nest en was bang dat de eieren door een meeuwen waren op gegeten maar dit was gelukkig niet het geval. De ouders van de kuikentjes waren onwijs aan het fluiten en na 5 minuten had ik eindelijk de kuikentjes gevonden, twee grijze dons bolletjes hadden zich on een boomstam verstopt. Ze waren zo goed gecamoufleerd dat ik blij was dat ik ze überhaupt kon vinden. Vanaf nu wordt het spannend of ze het gaan overleven, want de toeristen beginnen te komen en de eerste 10 dagen zijn het meest cruciaal voor ze. Ze kunnen hun eigen lichaamstemperatuur nog niet zo goed regelen en als er iemand langs komt moeten ze zich goed weten te verstoppen en natuurlijk zijn er ook nog de meeuwen die kuikentjes een lekkere snack vinden of honden die los lopen en een kuikentje aanzien als speelgoed. Een spannende tijd volgt voor deze kleintjes.

Maandag 25 november was een onwijs goede dag voor mijn projectje, zo hadden we een oyk geringd, een nieuw nest gevonden en natuurlijk de kuikentjes. Bij het ringen maken we altijd foto’s van de vogels, ik gebruik de foto’s om een verschil in oog vlek te zien. Bij de oyks hebben de vrouwtjes vaker een oog vlek dan de mannetjes en ik gebruik het nu niet voor mijn onderzoek, maar het is wel leuk om bij te houden. Thuis had ik nog een groot deel van mijn schoolwerk gedaan en ben ik daarna nog naar volleybal gegaan. Charl en Demi kwamen me ophalen en na volleyballen zijn we met z’n alle nog even in zee wezen zwemmen, het water was het heerlijk. Eenmaal thuis gedoucht en een lekker rijstgerecht van Minke’s mama gegeten.

Dinsdagochtend 26 november gingen we tegen 6 uur s’ochtends naar Lookout om de oyk van het nieuwe nets te ringen, bij aankomst bleek helaas dat Minke de ringen thuis was vergeten en heb ik wat disturbance werk gedaan op de meeuwen en oyks met de kuikentjes. Omdat het begon te regenen liepen we terug naar de parking en zagen we de dolfijnenboot en twee kano’s erg dichtbij het strand, want er waren namelijk dolfijnen!! Na een warme douch zijn we naar het centrum gereden om eerste een gebakje bij Clare’s te eten, ik had een red velvet cupcake en chocomelk. Daarna nog wat boodschappen gedaan en zijn we terug naar huis gegaan waar ik wat computer werk had gedaan. Omdat het weer gelukkig wat opklaarde ben ik naar het strand gegaan om naar mooie schelpen te zoeken, van het zoeken kwam niks terecht want zodra ik op het strand stond zag ik een grote groep dolfijnen door de zee springen. Ze waren waarschijnlijk vis aan het vangen en gingen van de ene kant van de zee naar de andere kant. Ik voel me echt een local hier, maar als ik een dolfijn, walvis, zeeleeuw of iets anders interessants in de zee dan loop ik als een gek heen en weer om een paar mooie shots te krijgen. Toen ik thuis kwam bleek dat ik een paar goede foto’s had, waarbij je met erge inzoom kon zien dat ze aan het springen waren. Ik zag wel een dolfijn springen, maar besefte niet dat er meer dolfijnen aan het springen waren. Thuis hadden we hamburgers gegeten en ben ik vroeg mijn bedje ingedoken want morgen was het weer tijd voor bird ringing.

Woensdag 27 september om vier uur s’ochtends ging mijn lieftallige wekker af, omdat het in Plett aan het regenen was dacht ik ‘ik snoes nog even voor 10 minuten en hopelijk krijg ik dan het verlossende smsje van Minke’ en ja hoor 5 minuten later kreeg ik een smsje met het bericht dat het in the Crags aan het regenen was. Dus maar proberen verder te slapen en ging vervolgens mijn wekker tegen half 7 af. Dit omdat het nog steeds aan het regenen was en zodat ik dan mee kon naar kantoor. Cindy had mij op de zaterdag al gevraagd of ik zin had om naar Surf café te gaan op de woensdag en ik zei dat dat goed was, toen ik op kantoor aankwam bleek dat we niet alleen naar Surf zouden gaan maar eerst naar The Table, vervolgens naar een bar die weer opent omdat d samen met haar, Neli, Nete en Michelle zomer begint : Skyybar en daarna nog even naar Surf. Ik had daar niet helemaal op gerekend dat het een avondje uit was, maar kon gelukkig bij Cindy ff douchen en was dan ook weer klaar om uit te gaan. Eerst heerlijke pasta met scampi en octopus gegeten, vervolgens door gegaan naar Skyybar waar het totaal niet druk was maar wel gezellig want wij waren er en vervolgens Surf Café nog onveilig gemaakt. Tegen half 12 was ik weer thuis na een onwijs gezellig avondje uit.

Omdat de bird ringing niet door was gegaan op woensdag ging op donderdag (28 november) ging mijn wekker af tegen 4 uur en ja nu regende het natuurlijk niet. Na een kort nachtje was ik gelukkig aardig wakker en we hadden niet heel veel vogels gevangen maar wel een hele variatie, wat erg mooi was voor Minke’s vader zodat hij wat nieuwe vogels kon aftikken die hij had geringd. Tegen 11 uur waren we thuis en ik ben ik mijn bed nog eventjes ingekropen. Tegen 1 uur ging mijn wekker, want anders had ik tot de volgende geslapen en zijn we nog even naar de Peninsula geweest om wat disturbance werk te doen en om naar nesten te zoeken. Op de avond hadden we kipsaté gegeten met groenten en aardappelpuree en had ik nog een gezellige skype chat met mijn lieve zusje en papa!

Op vrijdagochtend zijn we; Minke, ik en haar vader Tjibbe naar Lookout gegaan waar we 2 oyks hadden geringd, dit betekent nu dat we van de 5 nesten die we op Lookout hebben van elk paartje 1 van het paartje te hebben geringd. Tegen 11 uur waren we klaar en zijn we nog even om een ijsje gegaan bij de Italiaan. Vervolgens heb ik wat gegeten en mijn data helemaal up-to-date gemaakt. Tegen half 5 stond Di, Demi en een vriendinnetje van Demi aan de deur met hun Blauwe Kever om naar het strand te gaan, daar kwam ook Charl die mij een surfles zou geven. Het was zo onwijs leuk en leerzaam; zoals welk been ik van voren moet zetten, dat je naar de Beacon isle moet kijken en hoe je recht kan komen om te staan én ik stond!!!!! Ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, hahaha. Het was dan maar voor 2 seconde maar toch, want ik stond met mijn benen naast elkaar en dan val je alsnog om, dus voor de volgende keer als ik ga surfen moet ik vooral leren om mijn benen schuin te zetten. Vervolgens was het de beurt aan Demi en daarna aan haar vriendinnetje. Na de surfboard terug naar de auto te hebben gebracht zijn we nog bij de rotsen in het rockpool gaan zwemmen. Het was wel grappig, want het was normaal gesproken een open pool waar de zee het water aanvoerde, maar nu had iemand een muur gebouw waardoor er meer water in blijft staan. We hadden nog wat zeesterren, zee-egels, zee-anemoon en een vis gespot! Vervolgens ben ik met hun mee gegaan om bij hun thuis avond eten te eten, het was erg gezellig en heerlijk bij gekletst. Toen ik Di vertelde dat ik hier nu 3 maanden ben zei ze dat het voelde alsof we elkaar al veel langer kennen dan 3 maanden en daar ben ik het helemaal mee eens. Het is bizar hoeveel dingen ik op een dag doe, waardoor sommige dagen lijken als twee dagen omdat je zoveel heb gedaan(en niet omdat ik me verveel ;)) en ook zei Michiel een tijdje terug; ‘Kom hier Shirley, geef me een knuffel! Je bent nu een deel van onze familie’, het doet me echt goed dat ik zo welkom ben en het voelt echt als thuis!

Zaterdagochtend zijn we richting Robberg gegaan. Bij aankomst zei Suzette(Minke’s mama) van; ‘Ja ik wil wel wat spectaculairs zien vandaag’ en nog geen minuut later zagen we een paar walvissen door de baai zwemmen, weer een kippenvelmomentje. Eenmaal bij het strand wat Robberg en de Island verbind ben ik op zoek gegaan naar oyk nests en al binnen 5 minuten had ik mijn eerste oyk nest gevonden op een van de duinen met wat planten. Ze hadden twee eitjes gelegd! Op de Island ben ik opzoek gegaan naar andere nesten, ik kon er geen vinden maar zag en hoorde wel een 2 paartjes fluiten als ik langs een bepaald punt liep. Omdat het laagtij was kon ik op de rotsen onder de Island lopen maar ook hier vond ik geen nest. Ook had ik nog wat disturbance werk op de kelp meeuwen gedaan, helaas gaat het hier niet echt goed mee. Er is onwijs veel predatie en is nu van de 40 nesten nog maar 1 nest over met 1 ei. Op de middag ben ik richting het centrum gefietst omdat er een race was waarbij skateboarders de heuvel af zouden rijden. Het was niet zo druk als wat ik had verwacht, maar het zag er wel gaaf uit. Ook nog wat foto’s gemaakt en nog even naar de winkels boven op de heuvel gelopen om nog wat boodschappen te doen. Op de avond hadden we een heerlijke braai en heb ik de film War Horse gekeken.

Vanochtend zijn we naar de peninsula geweest, waar ik 2 nieuwe nesten heb gevonden. Een nest 1 ei en het andere nest met 2 eieren. Toen ik de disturbance deed op het nest met 2 eieren zag ik dat er een ei weg was, wat waarschijnlijk is opgegeten voor een Kelp Gull. Ik zet vanavond de foto’s erop, ga zo nog even naar de longboard/ skateboard race kijken en misschien zwemmen/ surfen.

Xxx

Laatste stand nesten en chicks:
- Lookout: 5 nesten met in totaal 6 eieren en 2 kuikentjes
- Peninsula: 3 nest met 3 ei
- Robberg: 1 nest met 2 eieren

Leuke weetjes:
*Vanaf vrijdag 29 november t/m 8 december kunnen we hier in Plett ‘Oh Oh Cherso’ taferelen verwachten voor Matrix Rage. Er worden minstens 8000 18 en 19 jarige zich vol gieten met alcohol, omdat ze geslaagd zijn voor hun middelbare school.

*Na Matrix Rage begint een andere chaos; half Joburg en Cape Town lopen leeg en strijken neer in Plett. De populatie van mensen verdubbeld in Plett door alle toeristen. In de hele Bitou area (zeg gemeente Sluis formaat) wonen in totaal 40.000 mensen full time. In december is dit meestal rond 80.000 en 90% van deze mensen komen van Joburg en 10% van Cape Town.

*Minke was gisteravond naar Sedgefield gegaan met haar familie en ze hadden naast heel veel schelpen ook een wervel van een walvis gevonden!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 24663

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: