Zonnige X-mas, veel robben, abseilen & HAPPY 2014! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Zonnige X-mas, veel robben, abseilen & HAPPY 2014! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Zonnige X-mas, veel robben, abseilen & HAPPY 2014!

Blijf op de hoogte en volg Shirley

02 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay



Allereerst iedereen een HAPPY NEW YEAR!!!

Kerst in de zon, dat werd dit jaar werkelijkheid met een graadje of 25! Op de ochtend hadden we de Salt River trail gedaan, waarbij we eerst via de uitkijk post over Nature’s Valley via het bos op het strandje terecht komen en langs de ritsen terug naar Nature’s Valley. Het weer was gelukkig nog niet te warm en het was heerlijk om even op het strand uit te waaien en onze voeten af te koelen. Bij Nature’s Valley hadden we in het zand ‘Merry X-mas’ geschreven en zijn we daarna even in de douche gesprongen om het zand van ons af te spoelen. Tegen 2 uur waren we bij Mark en zijn familie, die ons hadden uitgenodigd voor een heerlijk kerst lunch. Iedereen van mijn collega’s die niet naar huis gingen naar hun familie waren uitgenodigd voor een kerstdiner, waardoor we uiteindelijk met een groep van 15 waren, bestaande uit: ik, Kelly (zus), papa, Mark, Kelly(Mark’s vrouw), Jesse, Kate, Tracy (Kelly’s zus), Kelly’s ouders, Minke, Cindy, Yanga, Mula en Yola. Mark had ons gevraagd om kip mee te nemen en uit eindelijk hadden we natuurlijk veelte veel eten, wat bestond kip, kalkoen, brusselse spruitjes, rijst, aardappels, erwtjes, gems squash en nog veel meer. Na heerlijk te hebben gegeten, mocht Kate eindelijk haar cadeautjes uitpakken die ze van ons hadden gehad. Voor de meeste had ik iets, wat deels was geïmporteerd uit Nederland. Zo had ik voor Mark Nederlandse klompen, tot groot vermaakt van Kelly; Kelly had een Zeeuws-Vlaamse mok met het Zeeuws-Vlaamse volklied op, wat wij natuurlijk moesten zingen; Kate had kraaltjes en een Nederlandse molentjes gekregen, die Jesse ook had gehad samen met een zelf maak dino en een vishengel die papa had gevonden op het strand; voor Minke had ik een melkkan koe met Delfst blauw omdat ze koeienspullen spaart; voor Cindy chocolade geld en een bankstaaf(spaarspot) omdat ze ons had gevraagd te doneren voor haar reis naar Kenia; voor Yanga had ik chocolade geld omdat hij rijk wil worden en voor Mula en Yola hadden Minke en ik vlinders gemaakt van schelpen en deze op een steen geplakt en hun naam op de steen gezet. De cadeaus waren een groot succes en van Minke had ik een ketting en een oyk gemaakt uit kraaltjes (echt supergaaf) en van haar ouders had ik nog Ferroro Rocher chocolaatjes gehad! Ook hadden papa en Kelly een cadeaus gehad van Minke, papa had een houten olifantje en Kelly een ketting en armband. Hierna was het tijd voor het dessert, waarbij ik natuurlijk veel ijs nam want ja dat weten ze ondertussen van mij dat ik onwijs van ijs houd, hahaha. Hierna was het tijd voor een spelletje. Kelly had ons allemaal gevraagd om een cadeautje te kopen wat zowel voor een man als voor een vrouw zou kunnen. Vervolgens ging Tracy rond met lootjes en zou iedereen een nummer krijgen, degene met het eerste nummer krijgt de eerste kans om een cadeau te pakken en dus de grootste keus te hebben. Maar degene hierna mochten het cadeau van de ander jatten. Ik was degene met lootje nummer 2 en had tot mijn groot genoegen een notebookje met een pen, die ik nou net nodig had. Helaas werd mijn cadeautje al gauw afgepakt voor Kelly’s vader en vervolgens wisselde iedereen de hee tijd met mijn cadeaus omdat ze het nodig hadden. Op een gegeven moment was iedereen aan de beurt geweest maar waren er nog 3 cadeaus over, dus mochten de eerste 3 weer pakken. Ik kreeg een kinderspeeltje en wisselde die snel om met het notebookje dat Kelly’s vader had, maar hij was na mij en gelukkig had hij een eigen notebookje gekregen en dus had ik aan het einde van het spelletje toch mijn notebookje. Hierna hadden we nog wat na gekletst en de kinderen geholpen met hun cadeaus en waren we daarna nog even met z’n drieën naar het strand geweest voor een wandeling. Hier kwamen we Kelly, haar ouders, Tracy en Jesse en Puppin(hond) nog tegen. Tegen 10 uur lagen we voldaan in ons bed, na een gezellige en warme kerst.

Op Tweede kerstdag reden we rond 7 uur bij Plett toen het begon te miezeren en ik echt hoopte dat het niet zou gaan regenen, want het was tijd voor Robberg. Eenmaal bij Robberg klaarde het op en zijn we richting het strand bij The Island gelopen. Hier vond ik algauw een nieuw nest, wat al eerder was gebruikt maar waarvan de eitjes waren opgegeten voor een ander beest. Eenmaal op het Island was het enige nest wat ik daar had verstoten omdat de eitjes waarschijnlijk waren opgegeten, wel kwam ik mensen tegen waaraan ik uitlegde waarom ik buiten de paden liep en zij vertelde dat ze een oyk hadden gezien vlakbij het huisje (Fountain Shack) bij het strand dat onwijs agressief was. Eerst ging ik nog op zoek naar nestjes en vond er een op een klif met twee eitjes. Hierna zijn we verder op zoek gegaan maar kon ik niks meer vinden en zijn we terug naar het strand gegaan, waarna papa en ik nog even gingen kijken bij de oyk bij de Fountain Shack. En inderdaad was er hier een paartje die erg agressief was en uiteindelijk vond ik een nestje met 2 eitjes, tussen de rotsen. De oyks waren totaal niet blij met mij en ik ben normaal niet bang voor ze maar nu dacht ik wel, ik moet heel snel weg zijn hier voordat ze me aanvliegt. Hierna zijn we terug gegaan naar Kelly en hadden we ngo even gesnorkeld, ook papa ging zwemmen en wij waren helemaal verbaasd omdat hij het water altijd koud vind. Na ngo ff te hebben gechild zijn we terug gegaan naar de parking en richting Market Square gegaan. Hier hadden we lekker wat gegeten bij Mug & Bean en vervolgens nog wat geshopt. Rong 4 uur hadden we met Minke afgesproken bij Lookout om de kuikens van nest 2 te ringen, helaas kon ik weer niet 2 kuikens vinden maar wel een van de kuikens. We verwachten dat het andere kuikentje of is opgegeten of is overleden door de hitte. Rond 5 uur waren we thuis en hadden Kelly en ik lasagnette gemaakt met heel veel kaas. Tijdens het maken hadden we het alleen maar over kaas en toen hadden we Yola maar uitgelegd wat kaas is, hahaha.

Op vrijdag 27 december was het vroeg dag: 5 uur! We hadden papa rond 6 uur afgezet bij Nature’s Valley voor ene wandeling met NVT en rond kwart over 6 waren Kelly en ik bij Pro Dive in Plett, wat een hele grote wens van ons beiden ging in vervulling: duiken met de Kaapse pelsrobben. Helaas was het niet mogelijk om papa mee te laten gaan omdat hij geen duikbrevet heeft en de snorkelboot niet te gelijk ging. Eerst onze spullen in elkaar gezet en ons wetsuit aangedaan en vervolgens gingen we met een groep van 10 richting de boot. De groep bestond; kaaskoppen Kelly en Shirley, uit een stel, een jongen uit London, andere jongen, twee broers die kater hadden net als Robin Thicke(Van het liedje Blur Lines) en Russell Brand. Die laatste twee waren niet de echte celebrities maar leken er onwijs op. De boot werd door een traktor de zee ingeduwd, wat al een avontuur was en vaarde naar de Kaapse pelsrob kolonie. Hier aangekomen lieten we het vrowujte van het stel snel te water, omdat ze zeeziek was en daarna was het onze beurt om onze spullen aan te doen en te water te gaan. Nadat ik mijn buddy Kelly weer had gevonden en iedereen bij elkaar was konden we naar beneden, tot een diepte van 5,8 meter. Het zicht was goed, z’on 7 meter en de robben moesten op echt begin nog wat wennen maar al snel kwamen ze langs je heen gezwommen en tegen het einde was het net dat we een van hun waren. Het was echt fantastisch om ze zo speels door het water te zien gaan en hoe ze met elkaar speelde en hoe ze ons accepteerde. Er waren er onwijs veel en ze kwamen ook steeds dichterbij, na 22 minuten gingen we weer naar boven maar voor ons alle mocht het eigenlijk veel langer geduurd hebben. Iedereen was door het dolle heen en vond het fantastisch. Eenmaal terug op de boot vaarde we terug en vaarden we met de boot het land op, wat een groot avontuur voor ons alle was. Het was een super ervaring om te doen. Hierna hadden we papa opgehaald, die blijkbaar op de verkeerde plek stond en de groep voor de boswandeling had gemist. Ik had zelf de camping begrepen, maar het was bij de parking voor de camping waardoor papa hun niet had gezien. Gelukkig had hij zelf wel een wandeling gemaakt en was helemaal naar het fynbos gelopen, wat onwijs hoog was. Na papa te hebben opgehaald gingen we naar het kantoor voor internet en omdat Cindy ging doornemen wat we moesten doen voor de Triatlon de volgende dag. Daarna thuis gelunched en vervolgens zijn we met Minke naar Monkeyland en Birds of eden gegaan. Bij deze parken liepen of vlogen de dieren vrij rond. Het was erg gaaf om gewoon tussen de apen en vogels te lopen en bij Birds of eden was er een Hadida Ibis(vogel) Gracy die het leuk vond om mensen een voet massage te geven, wat onwijs grappig was. Er waren bij monkeyland verschillende apen als doodskop aapjes, maki’s en bavianen en bij Birds of eden waren o.a. toekans, Knysna louries, flamingo’s, lepelaars en verschillende papegaaisoorten. Tegen kwart over 6 waren we klaar met de route en de kon het vrouwtje bij de kassa ook naar huis. Thuis hadden we tosti’s gemaakt en was het een gezellige avond geworden.

Zaterdag 28 december was een belangrijke dag voor NVT, want het was de dag van de Triatlon. Rond 6 uur s’ochtends stonden we alweer in Nature’s Valley en werden Kelly en ik aan het werk gezet voor de registraties van de kinderen en vrouwen, terwijl papa zich samen met Mac bekommerde over de hotdogs en cola’s. Er waren verschillende categorieën; vrouwen, onder 15 jaar, mannen, mix groepen en familie groepen. Tegen half 8 hadden we meer dan 250 inschrijvingen in totaal beginnen en konden ze van start gaan met 300 m zwemmen, om daarna voor 12 km op de fiets te springen en daarna nog 3 km hard te lopen. Het was bizar hoe fanatiek sommige mensen waren en dat je je kind van 6 opgeef om dit allemaal te doen, ook waren er gelukkig wat minder serieuze mensen bij die op een tandem of op een oma fiets met een mandje én bel de 12 km fietsten. De eerste waren alweer binnen 40 minuten en de laatste en tevens een van de jongste na 1,5 uur. Tegen 9 uur was het event alweer voorbij en tegen half 11 waren wij ook weer klaar met werken, maar voordat we echt klaar waren hadden we Cindy’s fiets geleend om Yola haar eerste fietsritje te laten maken. Het was natuurlijk hilarisch en ze vond het helemaal fantastisch en wou heel graag een fiets kopen om mee te leren fietsen. Hierna zijn we met z’n drieën op de lagune gaan kanoën. Bij het strandje zijn we lekker gaan zonnen en heb ik nog wat gesnorkeld en tegen 12 uur waren we zo hongerig dat we terug gekanood zijn en even naar de Hobbit Trail in het bos zijn gegaan om te picknicken. Hierna zijn we naar huis gegaan, voor een relax middagje thuis en om de dag af te sluiten met een gezellige braai met de collega’s, Cindy en haar vrienden.

Dit keer geen sportieve dag voor andere maar nu een voor onszelf, wat op zondag 29 december zijn we met Africanyon wezen abseilen, van rosten gaan afspringen en wezen zwemmen. Gekleed in een wetsuit, een oncharmant broekje voor abseilen, helm en een reddingsvest gingen wij op pad naar Sout river voor ons canyon avontuur. De groep bestond uit een stel en een gezin met 2 meiden. Kelly en ik waren bang dat papa er niks aan zou vinden, vanwege zijn hoogtevrees maar na de eerste abseilen vond hij het fantastisch. Bij de eerste afdaling daalde je af in een grot met water en zwommen we vervolgens verder om vervolgens van een rots van 4 meter af te springen. Hierna zwommen we verder en kwam de 2e afdaling dat in een waterval was en z’n 12 meter hoog was en de laatste afdaling was het moeilijkste die deels in een waterval was en z’n 15 meter hoog was. Het was een super ervaring en een onwijs mooie trip om te doen. Tegen 12 uur waren we terug en na een warme douche zijn we snel even wat gaan eten om daarna verder te gaan naar het Elephant Sanctuary. Hier was ik al eens geweest en na mijn verhalen en foto’s van het wandelen en het rijden van een olifant wouden Kelly en papa toch ook wel heel graag dit doen. We kregen eerst heel wat informatie over de olifanten en vervolgens was het tijd om te gaan wandelen, wat ik eerst deed. Bij het binnenplaatsje in het bos kregen we wat informatie over het gedrag van de olifanten en daarna mochten we de olifanten overal aanraken; bij hun wimpers, oren, knieën, onderkant voeten, staart, buik en hun tanden zien. Vervolgens mochten Kelly en papa teruglopen met de olifanten en had Kelly het geluk dat ze nog eens mocht lopen, omdat we met een kleine groep waren. Hierna was het tijd om hun eten te geven en daarna was het tijd voor hun om op een olifant hun rug te zitten. Ze vonden het allebei helemaal fantastisch! Tegen half 4 waren we thuis en na een douche reden we alweer door naar Nature’s Valley voor Cindy’s verjaardag. Het was erg gezellig en ook hadden we nog even wat gegeten bij het restaurant en thuis waren Kelly en ik op de veranda gaan liggen met onze dekens om sterren te kijken, in een uur zagen we meer dan 10 vallende sterren.

Op maandagochtend konden we wat langer uitslapen want we moesten pas tegen 9 uur bij Ocean Blue staan om mee te gaan met een boot om dolfijnen, robben en misschien walvissen te spotten. Helaas zagen we geen walvissen, die in deze tijd van het jaar heel uitzonderlijk hier voor komen. Wel zagen we al snel een groep met Humpback dolfijnen die bij Keurbooms vlakbij het strand heen en weer aan het zwemmen waren, ook zagen we een kleine hamerhaai onder de boot zwemmen en nadat we de dolfijnen achter ons lieten gingen we naar de Kaapse pelsrobkolonie waar de robben heen en weer aan het zwemmen waren en een grote groep op de rotsen aan het chillen waren. Het was wel erg leuk dat papa ze ook van dichterbij had kunnen zien, tegen half 12 kwamen we voldaan de boot af om vervolgens nog even te zwemmen in de zee. Hierna zijn we naar Market Square gegaan om wat bij Lederle’s te eten en om wat boodschappen te doen en een ijsje bij KFC te halen. Tegen 4 uur waren we bij de boot voor de Peninsula, samen met Minke om de meeste oyks te ringen. Hier hadden we 4 oyks geringd en nog een nieuw kuikentje gevonden. Na dit alles was het alweer half 8 toen we bij Minke’s (en normaal gesproken ook mijn) place waren, waar we wortelstamp hadden gemaakt en nog even gezellig hadden bij gekletst. Tegen 10 uur waren we thuis en tegen 11 uur vielen we inslaap.

Oudjaarsdag vol met zon, waarbij we eerst even hadden uitgeslapen zodat we het in ieder geval tot 12 uur konden volhouden om wakker te blijven. Tegen 12 uur waren we bij Lookout waar ik wat disturbance werk had gedaan en een nieuw nest had gevonden, ook hadden we nog de kuikentjes gecheckt. Hierna zijn we naar The Market gegaan om daar spaghetti te eten en vervolgens nog wat boodschappen gedaan. Eenmaal thuis hadden we lekker gerelaxt op de bank en tegen 8 uur waren wij, Nelishka en Yanga klaar om naar Rocky Road te gaan voor de Bring in Braai. Na heel wat gezellig drankspelletjes onder jeugd (waarbij ik heel erg blij was, dat ik BOB was) hadden we met een hele groep bekende en onbekende afgeteld tot het nieuwe jaar, waarbij we niet helemaal zeker waren of wel de goeie tijd aanhielden omdat sommige klokken voor en achterliepen. Met het aftellen en het ontpoppen van de champagne sloegen wij met z’n alle het nieuwe jaar in, waarna de meiden die bij Monkeyland werkten uit vreugde de jacuzzi insprongen. Tegen 1 uur Nederlandse tijd, telde Kelly en ik knoerhard af en kon Yanga en Nelishka nog enigszins goed het Nederlandse ‘Gelukkig Nieuwjaar’ uitbrenggen. Het moet er raar uit hebben gezien, twee meiden die knoerhard in een taal die op Afrikaans zitten af te tellen om 1uur s’nachts. Tegen 2 uur waren we allemaal goed kapot en was het voor sommige beter om naar huis te gaan om een nog grotere kater te voorkomen. Na een geslaagd begin van het nieuwe jaar viel ik lekker tegen 2 uur inslaap.

Nieuwjaarsdag overdag begon dit jaar tegen half 1, omdat we met Minke hadden afgesproken om tegen 2 uru bij Tenikwa te zijn om wat vogels te ringen. Daar aangekomen en na elkaar Happy New Year te hebben gewenst konden we beginnen aan het echte werk, waarbij een 2 Little Swift (zwaluw), 1 Turtle dove (duif), 1 mouse bird, 1 kelp meeuw en 1 grijze reiger geringd moesten worden. Hierna kregen we de kans om een jonge otter te zien die hier zat in de opvang en vervolgens kregen we een hele tour. Hierbij hadden we de cavallar, serval, wilde kat, bavianen, luipaard en cheeta’s gezien. Bij de meeste dieren kon je hun verblijf in, wat niet mogelijk is bij de luipaard maar die zat vlakbij het hek waardoor we leuke foto’s konden maken. Voor mij was het toch wel een groot hoogtepunt om op nog geen 2 meter van de cheeta’s te staan in hun verblijf en gewoon foto’s te kunnen maken. Deze cheeta’s krijgen gelukkig genoeg te eten en worden vaak gebruikt om s’ochtends mee te wandelen met toeristen. Op het einde konden we nog het luipaard zien eten, die 3 kippenpoten kreeg. Op de avond hadden we het braai vlees opgemaakt en lekker op de bank gehangt.

Vandaag waren we al tegen half 8 in het Tsitsikamma National Parc waar we een wandeltocht hadden gemaakt naar de waterval en terug. Het was een leuke en avontuurlijke route die via de rotsen naar de waterval leidde waar Kelly en ik onze nieuwjaarsduik namen en nog van wat rotsen hadden afgesprongen. Eenmaal terug bij het begin hadden we lekker wat gegeten en hadden eerste Kelly en ik en later papa en ik rond gesnorkeld. Er waren veel verschillende vissen te zien en papa en ik hadden zelfs het geluk om een zandhaai te zien, onwijs gaaf en niet gevaarlijk. Na ngo wat te hebben gezond waren we tegen 4 uur vertrokken naar huis waarbij we onderweg nog bij de hoogste bungyjump brug waren gestopt om te kijken naar alle waaghalzen die naar beneden sprongen, je zou het maar durven en het is echt iets wat ik niet wil doen, hahaha. Na ene heleboel Oooh’s en Aaah’s reden we naar huis om in de douche te springen om vervolgens om boodschappen te gaan in Plett en om wat lekker te eten.

Leuke weetjes:
• Bij kerst wordt het vooral gevierd tijdens Kerstavond en wordt er op kerstdag een lunch gehouden. Ook is het voor veel mensen niet gebruikelijk om cadeaus te krijgen tijdens de kerst, wat je vooral gedaan wordt door de blanke bevolking.
• Bij Tenikwa hebben we elke dag 65 kg aan vlees nodig om hun dieren te kunnen voeren
• Luipaarden hoeven niet te veel krijgen qua eten, dit omdat ze in de natuur maar een klein beetje van hun prooi eten en de rest in een boom bewaren waardoor ze niet de hele tijd moeten jagen
• Veel katachtigen jagen s’nachts maar een cheeta is uitzondering, deze jaagt namelijk overdag!
• Humpback dolfijnen zijn bedreigd en komen vaak voor in kleine groepen van ong. 10 dolfijnen
• Maki’s hebben altijd 13 strepen van zwart en 13 strepen van wit in hun staart
• De hoogste bungyjump brug heet de Bloukans Bridge en is 216 m hoog. Op deze brug kom je makkelijk van de West naar de Oost Kaap en is tevens ook de hoogste brug op het Zuidelijk halfrond!

  • 02 Januari 2014 - 22:32

    Ridette:

    Lieve Shirley , Wat is het leuk om te lezen wat jullie daar allemaal uitspoken!
    Heel veel groetjes voor jullie drietjes.
    En nogmaals ...gelukkig nieuwjaar!
    Ridette.

  • 02 Januari 2014 - 22:51

    Astrid:

    Zo te lezen hebben jullie tijd te kort!
    Super om weer helemaal te zijn bij gelezen.
    Weer mooie verhalen super dat jullie allemaal zo genieten.
    Nog heel veel plezier,dikke x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 24651

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: