Lange reis, lang verhaal; zebra's kijken en Plett - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Lange reis, lang verhaal; zebra's kijken en Plett - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Lange reis, lang verhaal; zebra's kijken en Plett

Blijf op de hoogte en volg Shirley

31 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Daar ben ik dan, eindelijk een berichtje vanuit Plettenberg, Zuid-Afrika. Ik zal bij het begin beginnen.

Maandag morgen na 3 uur slapen, stond papa rond kwart voor 4 aan mijn bed. Het was zover, ik vertrok naar Schiphol om daar aan mijn grote reis te beginnen. Na een douche en mijn laatste Nederlandse ontbijtje vertrok ik met papa en Kelly naar Schiphol. Gelukkig hadden we geen last van files en rond 7 uur kwamen we daar aan. Mijn koffer afgegeven, die 1 kg te zwaar was dus 24 kg. Daarna nog even wat thee gedronken met papa en Kelly en toen kwam het afscheid van hun. Vervolgens door de paspoort controle en daarna nog 2 uur wachten bij de gate. Om 10.25 stegen we op en in die 11 uur die volgenden heb ik 1,5 uur geslapen, vliegtuigvoedsel binnen gewerkt en allerlei films gekeken; Verliefd op Ibiza, Baanjer, Life of Pi en Daglicht. Om 14 uur vloog ik officieel boven een ander continent en om half 5 (denk ik) vlogen we boven het zuidelijk afrond. Om 10 over 9 landden we in Johannesburg en daarna heb ik snel ff wat geld gewisseld en mijn koffer opgehaald.

Met het B&B waar ik zou verblijven had ik afgesproken of ze me zouden ophalen, maar op de een of andere manier stond er niemand op me te wachten. Gelukkig had ik het telefoonnummer ergens staan, maar weigerde mijn telefoon te bellen naar die buitenlandse nummer. Terwijl ik wat gefrustreerder werd, kwam een van de bewakers naar me toe om te vragen wat ik aan het doen was. Ik vertelde dat ze me zouden komen ophalen, maar dat ik ze niet kon bereiken. Waarna hij hun belde en ze gelukkig wel aan de telefoon kreeg. Vervolgens kwamen ze zo snel mogelijk naar het vliegveld en werd ik opgehaald. Na te zijn aangekomen in B&B en te zijn ingecheckt kreeg ik mijn huisje aangewezen voor de tijd die ik in Johannesburg zou zijn. Na een lange reis viel ik dan eindelijk in slaap.

De volgende dag(dinsdag 27 augustus) was ik rond kwart voor 9 in de ontbijtzaal, na mijn ontbijt had ik even doorgegeven dat ik ook graag gebruik zou maken van de lunch en dinner. Dat was prima, dus daarna ben ik me gaan inlezen over mijn stage opdracht en alle informatie over de scholeksters. Rond 1 uur was ik terug bij de ontbijtzaal voor lunch, maar deze was gesloten en doen bleek dus dat het niet mogelijk was. Wel was het mogelijk om met een van de chauffeurs ff naar een tankstation te gaan en daar wat eten mee te nemen, dat vond ik prima en vroeg nog eens of het mogelijk was voor die avond. Dit was mogelijk en dus reed ik met een van de chauffeurs mee naar het tankstation, na wat sandwiches te hebben gehaald dacht ik dat we dezelfde weg terug zouden rijden. Maar hij reed steeds verder de snelweg op, dus ondertussen kneep ik hem wel een beetje en vroeg aan hem waar we heen gingen; ‘Oja, dat had ik je nog niet verteld, we moeten nog wat mensen ophalen bij het vliegveld’. Na 3 piloten te hebben opgehaald reden we terug, zij waren hier voor training en kwamen uit Angola. Toen ik antwoordde dat ik uit Nederland kwam, wist een van deze piloten zonder schaamte te zeggen dat hij het hoogte punt van zijn bezoek aan Amsterdam natuurlijk de Red Light waren, hahahha. Terug in de B&B heb ik mijn lunch opgegeten en rond 6 uur ging ik terug voor het dinner, het was nu iemand anders aan de receptie. Zij vroeg me of ik had reserveert, ik gaf aan dat ik had doorgegeven dat ik had gezegd dat ik gebruik wilde maken van dinner. Dit stond niet genoteerd maar gelukkig heeft ze voor mij nog macaroni met kaas gemaakt. Terug in mijn huisje heb ik alles ingepakt en ben ik gaan slapen.

De volgende dag(woensdag 28 augustus) om 5 uur stond ik alweer paraat bij de receptie om te worden opgehaald, gelukkig was dit wel goed genoteerd. Nu zat ik op een gewicht van 23,6 kg van mijn koffer, maar gelukkig moest ik niet bij betalen. Om 6.50 steeg ik op met allemaal zakenlui in een vliegtuig richting George en landde daar om 8.40 u. Na mijn koffer te hebben opgehaald stond Cindy mij al op te wachten.

Cindy is de directeur van de afdeling Educatie en Community, eerst zijn we wat koffie wezen drinken en hebben een muffin gegeten om elkaar te leren kennen en daarna moest ze nog naar een meeting waarbij ik mee ging. Van het ministerie van agricultuur, visserij en landbouw konden organisaties aanspraak maken om bomen te krijgen voor een soort van ‘boomplantdag feest’ en hierover was er een meeting. We moesten er om 10 uur zijn, maar kwamen geheel volgens Afrikaanse wijze meer dan een kwartier te laat, dat is hier heel normaal! Na de meeting reden we van George langs Knysna(zeg je Nysna), naar Plettenberg om daar een stopcontact te fiksen. Ik had er een mee van thuis maar die paste niet helemaal. Daarna zijn we doorgereden naar Nature’s Valley, waar ik dan eindelijk iedereen van het team zouden ontmoeten. Na aan iedereen te zijn voorgesteld (waarbij ik echt geen naam kon onthouden en nog steeds weet ik er maar paar), kreeg ik te tijd om me te settelen in het kantoor en om even een berichtje aan het thuis front te sturen dat ik heel was aangekomen. Ook had ik nog wat stroopwafels mee van thuis en die vielen goed in de smaak. Op de weg naar Nature’s Valley waren we nog twee collega’s tegen gekomen die bezig waren in het fynbos, dit is een speciaal type van het plantenrijk. Ik ben er zelf nog niet in geweest dus weet ook niet hoe het eruit ziet.

Het team bestaat op het moment uit 2 directeuren; Cindy van Educatie & Community en Mark van Research & Conservation, er zijn nu 5 studenten die werken in het Educatie & Community werkveld en 2 studenten die werken in het Research & Conservation werkveld, dat zijn Minke en ik. Maandag vertrek Eliska van Tsjechië terug naar huis en de rest van het team is Zuid-Afrikaans.

Na werk woensdag ben ik met Minke en Mark meegegaan naar de plek waar ik 5 maanden zou gaan wonen. Samen met Minke woon ik bij Mark in huis in Plettenberg Bay, mijn kamer en badkamer grenst aan hun woonkamer en Minke’s woongebied is een los huisje dat vast zit aan de garage, waar ook een keuken zit, badkamer en slaapkamer. Ik deel samen met Minke de keuken en ik douche altijd ik haar badkamer, omdat ik geen douche maar een bad heb.

Nadat ik alles had opgeruimd, hadden we met Mark en zijn gezin gegeten. Mark is getrouwd met Kelly en ze hebben twee superleuke kindjes; Jessie(6) en Katie(3).Jessie had al een tekening ingekleurd waarop stond ‘Welcome Shirley’, ook had ik chocolade gehad en een bad eendje in de kleuren van de vlag van Zuid-Afrika, super lief natuurlijk. Na een lange dag lag ik er al vroeg in, om 9 uur.

De volgende dag(donderdag 29 augustus) om 10 voor 8 vertrokken we naar kantoor, ik zat samen met Mark voorin en Minke en Katie zaten achter in de auto. Het achterste gedeelte is soort overdekte laadbak, waar blijkbaar 7 mensen in kunnen. Vraag me niet hoe, maar het kan. Na Katie te hebben afgezet bij pre-school (peuterspeelzaal) reden ze door naar kantoor. Het was echt vreselijk slecht weer, onwijs veel regen en wind. Eerst zouden we een beachpatrol doen, omdat er door de organisatie ORCA met olie besmeerde pinguïns waren gezien. Er is bij Knysna een schip gezonken die olie lekte. Bij Kaapstad en Port Elizabeth zitten er een kolonie met Afrikaanse pinguïns en deze zwemmen van de een naar de andere kolonie en Knysna ligt daartussen. Omdat het kon zijn dat ze zouden aanspoelen zouden we een beachpatrol doen, maar door alle regen was dit helaas niet mogelijk. Daarom heb ik heel wat materiaal gekregen zodat ik alles kon doorlezen voor het project waaraan ik ga werken, wel een beetje saai maar het moet gebeuren. Na werk heb ik samen met Minke nog soep en broodjes gegeten en nog even bijgepraat.

Gister (vrijdag 30 augustus) ben ik samen met Minke en Demi(een vriendin van haar) wezen paardrijden in Plettenberg Bay Game Reserve, gelukkig was het vandaag wel goed weer.. Het was echt heel erg gaaf, want we reden gewoon tussen de wilde dieren. Zo hebben we giraffen, zebra’s, springbokken, buffel, witlipneushoorn, gouden en zilveren wildebeest, nijlkrokodillen, nijlpaarden! en nog veel meer dieren gezien. Was echt bijzonder om zo dicht bij deze dieren te kunnen komen, vooral als je te horen krijg terwijl je ong 20 meter van een nijlpaard staat met je paard, dat nijlpaarden de meeste mensen doden per jaar. Bij de buffel moesten we ook op grote afstand en vlakbij hooggras bleven, zodat we weg konden springen als ze je zouden willen aanvallen. Het was echt heel koel, ook omdat we verschillende jonge zebra’s en springbokjes hebben gezien. Ranger Dean vertelde ons dat zebra moeder na de geboorte van hun baby twee weken weg zijn van de groep om te zorgen dat het jong de moeder goed leert kennen. Ook was er een lichtere springbok, normaal gezien wordt deze verstoten omdat deze roofdieren aantrekt maar dat was bij de groep niet het geval. Er liepen in het deel waar wij paardreden geen cheeta’s, leeuwen of andere katachtigen rond, omdat de paarden er dan gelijk vandoor zouden gaan. Ondanks dat ik niet echt veel paard rij ervaring heb, was het erg gaaf om te doen. Mijn paard was gelukkig erg braaf en ging niet al te hard, als hij iets harder moest hahaha.

Na het paard rijden zijn we terug naar Plettenberg gereden om Demi af te zetten, te douchen en om boodschappen te doen. Tijdens het boodschappen doen kwamen we Mark en een van onze collega’s tegen, zij zouden op de middag gaan paardrijden. Mijn collega had nog nooit een wilde dier als een zebra of neushoorn gezien, terwijl hij gewoon van hier kwam. Dit komt omdat hij is opgegroeid in een township, vertelde Mark later. Na half Plett te zijn doorgesjeest voor boodschappen, hadden we spaghetti gemaakt en nog een film gekeken.

Vandaag (zaterdag 31 augustus) zouden we naar het strand gaan voor de vogels, maar het regende nogal hard net dus dat gaan we zo ff bekijken wat we gaan doen. In de tussentijd heb ik eindelijk mijn blog geschreven en zal ik nog wat foto’s uploaden. Hieronder nog een paar leuke weetjes en tot de volgende keer!!

Leuke weetjes:
*Naast Engels kunnen Cindy, Mark en Minke allemaal Zuid-Afrikaans, het is echt supergrappig om te horen. Als je het leest lijk het alsof iemand het heeft geschreven met Dyslexie, maar als je het hoor klinkt het als een Zweed die Nederlands probeert te spreken. Het is op zich wel handig, want ik versta het best goed en soms als ik er niet uitkom in het Engels zeg ik het Nederlandse woord en weten zij meestal waar ik het over heb.

* Minke d’r opa en oma van d’r vaderskant komen van Venlo en Weert, zij verstaat wel Nederlands maar kan het niet spreken. Wel kent ze Nederlandse gerechten als worteltjes stampot, wat zij wortel stamp noemt en wat we dee week eens gaan maken.

* Op weg naar stage zijn we bavianen tegen gekomen!!!

* Ik woon in Plettenberg Bay, wordt ook wel Plett genoemd en is de zomer (december) een immens populair vakantieverblijf. Nu staan de huizen hier voor 40% leeg. Veel vaste inwoners zijn fanatiek surfer, iets wat ik en Minke niet kunnen. Dus zijn we van plan om het te leren voordat alle stoeristen komen, zodat het lijkt alsof we het kunnen. Er zijn nu ook wel wat toeristen, maar deze komen vooral voor de walvissen. Die walvissen hebben zich helemaal volgegeten bij de Zuidpool en hier worden de jongen geboren. (Ik heb als een gevraagd welke er precies zitten, maar dat ben ik onderhand alweer vergeten, dus wordt vervolgd).

* Wees niet bang dat als ik een duik neem hier in zee gelijk wordt opgegeten voor een witte haai, want die kans is heeeel erg klein. Dit komt omdat de zeebodem vrij ondiep is en deze haaien komen meer voor in diepwater.



  • 31 Augustus 2013 - 11:22

    Steef :

    Jeetje, wat jij allemaal meemaakt daar :P
    Haha gelukkig geen enge haaien daar, anders alleen pootjebaden ey.
    Heb je tijdens je stageperiode ook vrije dagen of alleen maar werken?

    Klinkt wel super mooi daar, hier regent het helaas :(

    Als je terug bent moet je me maar Zuid-Afrikaans leren!:P

    Veel plezier x


  • 31 Augustus 2013 - 11:25

    Evelien:

    Hey Shirley!
    Super leuk om je verhalen te lezen. Heel veel plezier daar nog, geniet er van!
    Groetjes, Evelien.

  • 31 Augustus 2013 - 11:43

    Astrid:

    Hey Meiss,

    Zeg je bent er nog maar net en al zulke verhalen.
    Super dat je goed bent aangekomen en nu kan genieten want dat ga je
    zeker doen.
    Veel plezier ,
    Dikke kus en een knufff van Yuki

  • 31 Augustus 2013 - 11:47

    Lesley:

    Waauuww shirley. Dit is echt een fantastische ervaring. Ben ook echt super jaloers over het paardrijden. Ga je echt op de voet volgen.

    Heeeel veeel plezier en succes!

  • 31 Augustus 2013 - 12:15

    Zusje:

    Lieverd!
    Wat een super leuke verhalen zeg, en hartstikke gaaf dat je al zoveel dieren bent tegen gekomen in het wild! Lijkt me echt geweldig!
    Geniet ervan en tot snellll
    Xxxxxxxx

  • 31 Augustus 2013 - 15:30

    Ridette:

    Hai Shirley!
    Tjee wat zul jij gebaald hebben dat ze niet zoals afgesproken op het vliegveld stonden!En dat terwijl je het allemaal zo super goed geregeld had.
    Zo maak je nog eens wat mee zeg!!
    Maar wel super leuk dat je al op een paard de hort op bent geweest en zoveel dieren gezien hebt.
    We zijn blij te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt.
    Heel veel groetjes uit Friesland van de hele familie!
    X

  • 31 Augustus 2013 - 21:28

    Marinka:

    Gaaaaaaaf! Cool hoor Shirley, paard rijden tussen als die Afrikaanse dieren! Gelukkig was je paard braaf, moest gelijk denken aan onze rij ervaring toen met Carlijn, spierpijn!! Gelukkig is het allemaal goed gekomen met het ophalen, eten en BB. Wel even spannend lijkt me als je in een vreemd land staat en niemand staat je op te wachten! Nou, veel plezier daar en ik kijk uit naar de foto's en verhalen!

    Liefs, Marinka.

  • 31 Augustus 2013 - 21:47

    Ria:

    Hallo Shirley
    Wat een spannende reis maar toch is alles goed gekomen
    je hebt wel al veel gedaan en gezien
    super veel plezier en succes daar
    gr ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 24625

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: