Rugby, de eerste eitjes en Kelp Gull uitspuugsels - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Rugby, de eerste eitjes en Kelp Gull uitspuugsels - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Rugby, de eerste eitjes en Kelp Gull uitspuugsels

Blijf op de hoogte en volg Shirley

01 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Rugby; de meest mannelijk sport op aarde, dacht ik. Totdat ik de stoere mannen in veel te korte broekjes zag, die met z’n alle op een persoon duiken voor een bal? En die elkaar op plekken betasten(de ander z’n kont :O), waardoor ik het toch wel iets minder mannelijk vond. Afgelopen zaterdag had ik mijn rugby vuurdoop, het is net als bij ons voetbal. De enige benodigdheden die je er voor nodig heb is bier, cola en chips, goed gezelschap en natuurlijk een tv; anders wordt het een beetje lastig. Minke en ik waren door Michiel en Bettina uitgenodigd om rugby te kijken, bij aankomst bleek dat er een hele hups mannen zich voor de tv hadden genesteld en dat Minke, Bettina en ik de enige vrouwen waren. Ik heb me echt ingehouden tijdens de wedstrijd, om niet knoer hard te lachen als de rugby mannen met z’n alle op een andere sprongen voor een bal of wanneer ze in een groep van 6 om de bal moesten vechten. Vraag me echt niet de rugby termen, ik zou het echt niet weten. Dat van die konten betasten is, wanneer ze in een formatie van voorin 3, dan 2 en dan 1 de laatste(1 persoon) de andere 2 proberen te duwen maar daarbij nogal vaak de ander op z’n kont betast. Oke, dit wordt een raar verhaal, kijk maar gewoon YouTube, dan snap je t. Gelukkig was ik niet de enige die het een beetje vreemd vond, want toen ik mijn mening gaf aan Minke op de terugweg naar huis gaf ze me groot gelijk dat ik het vreemd vond. Ook weet ik niet de regels en Minke ook niet, we hadden ook echt niet de kans om de mannen te vragen want die zaten wel zo in de wedstrijd. Oja en de puntentelling is per 3 of 5(weet het niet helemaal precies). En de Springboks( Zuid-Afrika) hebben met 28-8 van de Walibies(Australië) gewonnen oftewel voor herhaling vatbaar!

Vrijdag(27 september) had ik een dagje kantoor, dit omdat het weer was omgeslagen. Van het prachtige weer dat we de donderdag hadden was niet veel meer over, regen en wind was het resultaat. Ik ben op kantoor verder gegaan om mijn schoolwerk op orde te brengen en Minke had ondertussen mijn introduction nagekeken. Heel veel rood, gelukkig niet allemaal fout maar ook dingen die waren verplaatst of dingen die aangevuld moesten worden. Dus ben ik daar ook mee verder meegegaan, vooral omdat er werkdruk begint te komen. Je ziet dat de vogels druk bezig zijn met nesten maken en dat het broedseizoen snel van start gaat gaan, wat voor ons voor meer werk zal gaan zorgen. Op de terugweg hebben Mark en ik Babalwa afgezet die voor 2 weken naar huis gaat voor vakantie en zijn we nog naar de tweedehands zaak gegaan eigenlijk voor een kast, maar we kwamen thuis met een magnetron voor het kantoor. Op de terugweg kreeg Mark nog een leuk telefoontje; namelijk dat zijn artikel over honden die los lopen in de broedkolonie. Lookout is sinds April toegankelijk voor mensen, zonder dat ze er heen hoeven te peddelen. Eerst was er water tussen het strand en de broedkolonie, maar dat is sinds april niet meer het gevalt. Dit maakt het voor ons makkelijker om naar Lookout te gaan, maar betekend ook veel meer mensen op het strand en ook meer loslopende honden. Officieel mogen ze er niet loslopen, maar het bord is omgevallen met een storm en nog steeds niet rechtgezet. Ondanks dat weten veel mensen die in Plett wonen, dat ze niet de hond los mogen laten lopen in de broedkolonie. Hierover had Mark een artikel in de lokale krant laten zetten, ook werd ik genoemd onder ‘Dutch student’ over mijn onderzoek hier in Plett. Ik zal het artikel uploaden bij mijn foto’s. Op de avond heb ik niet bijster veel gedaan, mijn pizza opgegeten en een serie gekeken.

De zaterdag(28 september) was het weer nog niet veel beter, eerst had ik uitgeslapen en daarna zijn we om wat boodschappen geweest. Daarna zijn Minke en ik aan de slag gegaan om meeuwen uitspuugsels te ontleden. Ik zie jullie denken; ‘wat heeft ze gedaan????’. In april en mei zijn er door verschillende organisaties schoonmaak actie gehouden op de broedgebieden waar wij werken. Hiervan heeft Minke bijna 800(798) pellets verzameld, dit zijn Kelp Gull uitspuugsels. Gelukkig is het opgedroogd en nu zijn wij die gaan controleren op wat er allemaal inzit. Het stonk wel wat, maar het geeft een goede indicatie van wat ze nou eten en vooral wat voor rotzooi die wij op de grond gooien opeten. Naast het gebruikelijke zoals vissenbotten, plantenresten en steentjes kom je behoorlijk veel plastic van plastic zakjes, aluminiumfolie van boterpakjes en papier van kranten tegen. Ik wist soms niet wat ik tegenkwam, het is gewoon stockerend om te zien wat deze dieren aanzien voor voeding. Maar het is natuurlijk nog shockerender dat wij, mensen, gewoon stug door gaan met onze troep op de grond te gooien. Dus weet wat je te doen staat! Nu zie ik jullie denken, ja heel erg voor die beesten, maar z’on meeuw spuugt het toch gewoon uit. Ja, soms spugen ze het uit en soms niet. Dat soms niet geld voor de kuikentjes, zij kunnen hun voedsel nog niet uitspugen en plastics die in hun maag komen, voelen aan alsof ze genoeg hebben gegeten. Als je denkt dat je genoeg heb gegeten, ga je niet nog meer eten en omdat ze minder of niks eten kan dat betekenen dat ze zich zelf uithongeren en dood gaan. Dit is een voorbeeld bij vogels, maar ook vissen en zeezoogdieren eten plastics en afval en gaan er dood aan. Na alles te hebben opgeruimd van de pellets, zijn we zoals al eerder vernoemd naar Bettina en Michiel gegaan voor de rugby. Na dit avontuur zijn we naar huis gegaan en heb ik veelte lang in mijn boek gelezen dat ik van Nelishka heb geleend.

Op de zondagochtend(29 september) zijn we naar Lookout geweest. We hadden gezelschap van Demi, die Minke aan het helpen was. Eerst had ik was disturbance werk gedaan en vervolgens een walk in trap gezet om een meeuw te vangen. Dit is een kooi met een deur, die open is en als de meeuw erin loop trek je aan een touwtje en valt de kooi dicht. Minke had er sardines ingedaan en al na 20 seconden hadden we er 1 gevangen! Vervolgens hebben we hem geringd; met een ijzeren ring en een colour ring. Deze colour ringen worden gebruikt voor onderzoek, door de kleur kan je makkelijk van een afstand een foto maken en controleren wat zijn nummer is en waar hij vandaan komt. Niet alleen hebben we geringd, maar ook de lengte van de vleugel, staartveer, snavel, dikte snavel, gewicht opgemeten en glucose gemeten. Glucose meet je net als bij de mens, door een druppel bloed op de glucosemeter te doen. We hebben wat bloed afgenomen uit zijn poot. Na dit alles was de meeuw het goed beu, en ook heel blij dat hij weg kon. Het weer was een beetje vreemd en omdat het voor de eerste keer was en het bloedprikken niet helemaal ging als gepland, zijn we terug naar huis gegaan. Thuis eerst alle informatie in de excel gezet van mijn disturbance werk en daarna verder gegaan met de pellets, in combinatie van het kijken van een serie. Op de zondag rond etenstijd gaat Minke en Mark’s gezin altijd naar de kerk, dus heb ik ff wat gekookt voor mezelf en later op de avond nog mijn boek verder gelezen.

Maandag, het weekend is weer voorbij dus tijd voor goed weer! Na eerst uit te vogelt te hebben wanneer de beste tijd was om naar de Peninsula te peddelen(tussen laag en hoog tij), hebben we eerst onze kano bevrijd van zijn verroeste slot. Het was maar goed dat we het breekijzer mee hadden, want onze ‘geleende’ kano was er niet meer en dus moesten we ook echt met deze kano naar de overkant. Na een paar keer op een zandbank te zijn gestrand en dus moesten lopen, waren we heel aangekomen bij de Peninsula. We waren onderweg ook heel wat sea hare(ben niet zeker van de naam, maar het is een soort zeekomkommers) tegengekomen. Toen ik halverwege mijn disturbance werk was, kreeg ik een telefoontje: Minke. Dat kon maar 1 ding betekenen: eitjes! En ja, het was ook echt waar, de Kelp Gulls hadden eindelijk eieren gelegd. Eindelijk waren er eitjes gelegd in 3 nesten, in totaal 2 per nest. Dat was nog eens goed nieuws. Na een maand hier te zijn, waren we allebei wel toe aan eieren. Wat betekent dat het broedseizoen van start is, oftewel we gaan het druk krijgen de komende tijd. De oyks waar ik me vooral op focus zijn hebben nog geen eitjes, maar je ziet wel dat ze steeds meer in paartjes lopen en beginnen ook te alarm te slaan als je te dicht in de buurt kom. Ook zag ik dat een paartje een soort nestje aan het maken waren in een hoop takjes. Oystercatchers maken niet echt nesten en leggen vaak gewoon een ei op de grond en gaan daar op zitten. Ze broeden vlakbij de vloedlijn, wat niet altijd even praktisch is als je er bij nadenk dat het soms ook springtij is. Na Minke te hebben geholpen met zoeken naar nesten en op kraambezoek te zijn geweest bij de Sacred Ibises (de kuikens worden groot, echt te schattig) zijn we nog even op zoek gegaan naar schelpen. Het was wel zo warm, dat ik besloot om maar verkoeling te zoeken in zee en Minke was later ook nog in zee gesprongen. Het water is echt heerlijk, ik denk ongeveer de temperatuur van het zeewater die jullie nu in Nederland hebben. Het is dus niet zo tropisch warm, dit ook omdat we een warme en een koude stroming hebben, de warme van de Indische Oceaan en de koude van de Atlantische Oceaan. Na wat afgekoeld te zijn en nog wat schelpen te hebben gezocht(heb een sea urchin gevonden = zee egel schelp), zijn we terug gepeddeld naar de overkant. Dit keer niet naar ons gebruikelijke plekje, maar naar de camping. Dit is een stuk korter en we hadden gevraagd of we de kano daar mochten aanmeren, dat mag maar met uitzondering van december, als alle toeristen komen. Thuis ben ik in de douche gesprongen en rond 5 uur ben ik met Mark en zijn gezin naar de volleybal gegaan op het strand. Het was drukker dan de vorige keer, maar weer erg gezellig. Helaas, wel een paar keer verloren maar dat mocht de pret niet drukken. Eenmaal thuis lekker gegeten en nog even mijn boek gelezen.

Vandaag(1 oktober) ben ik thuis aan de slag gegaan met het verbeteren van de introductie. Het was erg warm en ook wat winderig, dus Robberg was niet echt een optie en de Peninsula en Lookout hadden we nog maar net gedaan. Dus vooral veel bezig geweest met dingen opnieuw typen en dingen uit te zoeken. Vanavond bij the Brown family (Mark & gezin) gegeten en net ff gedoucht.

Dit was het weer voor nu, heel veel groetjes uit het zonnige Zuid-Afrika.

Leuke weetjes:

*De sporten die heel erg populair zijn: rugby, cricket en voetbal.

*Bij een braai gooi je niet allerlei verschillende vlees-/vissoorten te gelijk op de braai, maar doe je dit per vleessoort. Ik vind het pure onzin, maar goed ik laat ze maar in de waan dat het beter is, hahahaha.

*Op maandag hebben ze hier ‘Meat free Mondays’. Dat betekend dat je die dag geen vlees eet, wij doen er zelf niet aan mee maar het is natuurlijk wel een goed initiatief.

*Vorige week bij de braai was er een Amerikaanse, die allerlei spullen had meegenomen in large formaat, omdat haar familie dacht dat ze hier niks kon kopen en in de boush zou belanden. Wij kwamen niet meer bij van het lachen, want Zuid-Afrika is niet alleen savanne en uitgestrekte velden waar niks is. Het gebied waar ik zit hebben we gewoon winkels en je komt heus geen leeuw tegen hier op straat, die zitten gewoon in afgeschermde gebieden.

  • 01 Oktober 2013 - 20:04

    Zusje:

    Wat een super leuk verhaal meid, geniet ervan!
    X

  • 01 Oktober 2013 - 20:25

    Ridette:

    We hebben weer heel hard zitten lachen om je verhaal over de rugbywedstrijd.
    Wat maak je daar ongelofelijke leuke dingen mee!
    En zo te lezen zijn de mensen waar je mee werkt ook heel aardig.
    Hartstikke veel plezier weer deze week!Geniet ervan!
    Hans en Ridette

  • 03 Oktober 2013 - 17:13

    Papa:

    Hoi Shirley,
    Hoe gaat het, wat maak jij daar allemaal mee joh best wel gaaf, je kan zien dat je er vollop geniet. Dat is wel leuk. Nu zie je maar eens wat een vuile motzakken de mensen zijn, wel erg dat de jonge vogeltjes zich zo laten verhongeren, maar probeer dat de mens maar eens aan hun verstand te brengen, zal niet eenvoudig zijn. Niet te dikwijls naar de kerk gaan he , want anders moeten wij die traditie straks ook door zetten en daar heb ik echt geen zin in hoor. Je zus is wel braaf hoor ik heb er geen kind aan, het vervoer met de bus naar/ van school verloopt wel eens een beetje stroef, maar dat is hier zo met het openbaar vervoer he. Verder gaat hier alles gewoon zijn gangetje, de buren zijn ook weer terug van Frankrijk, Kelly en ik moeten er vanavond gaan eten, we zullen ze de groeten geven van je oke`. Patrick gaat morgen op vacantie naar Playa de Aro of zoiets( da`s al de 4 de keer dit jaar dat ie met vakantie gaat, das wel grof he, ik zal wel werken, maar ja iemand moet zo gek zijn he) hij had eerst bij oad geboekt net een dag voor dat ze failliet gingen, wel sneu voor hun , maar ze krijgen hun geld terug via het waarborgfonds. Nou meid nog een dagje en het is weer weekend. Eens lekker uitrusten want het wordt tijd daarvoor.
    Kelly moet zaterdag ook werken, dus dat komt ook weer goed dan. Meid ik heb weer genoeg geluld en tot later, het ga je goed meid.

    Heeeeeel Veeeeel groetjes uit Oostburg,

    Kelly en Papa.

  • 11 Oktober 2013 - 15:10

    Steef:

    Haaai,

    Haha wat een leuk stukje weer. Rugby klinkt idd zeer mannelijk, vooral dat kont-betasten!
    Gelukkig dat je daar zo te lezen allemaal leuke mensen om je heen hebt.
    Veel plezier van de week nog! =)

    ps. Wij kunnen hier 'genieten' van regen. Heel. Veel. Regen

    x Steef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 24633

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: