Rocky Road, regen of toch niet? en surfen - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Rocky Road, regen of toch niet? en surfen - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Rocky Road, regen of toch niet? en surfen

Blijf op de hoogte en volg Shirley

10 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Surfen; dat zullen we eens proberen dachten Minke en ik. We hadden van Shandon een surfboard gekregen om te lenen en daarom zijn we afgelopen donderdag (3 oktober) naar het strand gegaan om het te proberen. We hadden ons voorgenomen om voordat het toeristenseizoen begint(december) een paar keer te gaan surfen, op dagen wanneer het lekker weer is en niet zoveel mensen op het strand. Nu hadden we geluk, er was alleen een stelletje, een lekker zonnetje en goede golven. Minke had één keer eerder geprobeerd te surfen en voor mij was het de eerste keer. Eerst ging Minke en daarna ik. Je kon het nog niet echt surfen noemen, het was vooral proberen te blijven liggen en als er een golf kwam proberen een soort van opstaan wat dus inhoud dat je automatisch allebei je knieen midden op je board gooi. Dat werk dus echt niet, want je gaat als een schip te onder. Officieel moet je proberen je voeten te verdelen, maar die handigheid moet ik nog leren. Na een aantal golven, zag ik in de verte een golf komen. Dus snel besloot ik om midden op mijn board te gaan liggen en deze golf te ‘pakken’. Dat ging iets minder goed, dan normaal. Ik lag te veel naar voren, kon me niet meer verliggen want de golf was er al en dus viel ik voorover en landde de surfboard bovenop mij. Toen ik eindelijk weer boven water was, deed mijn neus zeer. Voor de rest had ik niet ergens last van, maar het was toch niet fijn. ’t Bleek dat ik niet alleen mijn surfboard op mijn neus had gekregen maar dat de onderkant met de scherpe punt mijn wang had opengesneden. Gelukkig viel het wel mee, een klein beetje bloed maar goed dan kan je wel echt bewijzen dat je gesurfd heb! Zeker voor herhaling vatbaar!

Ik ga weer even terug in de tijd; woensdag 2 oktober ben ik op de ochtend meegegaan naar kantoor. Om hier verder te werken aan de introductie, ik heb de laatste dingen gedaan. Een paar dingen kwam ik niet helemaal uit en dus moest ik dit later even met Minke bespreken. Op de middag ging ik mee met Mark, Cindy, Mulatedzi en Madtomi naar een middelbare school. Kinderen kunnen hier na school tijd kiezen om een sport of een andere activiteit te doen. Bij bieden een eco-club aan op deze school en Mark kwam wat vertellen over hun nieuwe programma ‘The Big Birding Experience’. In samenwerking met Bird Life Plett is dit programma opgezet om kinderen te leren vogelen en uit te leggen wat zo leuk kan zijn. Mark vertelde onder andere; wat je nodig heb, de verschillen in snavels, hoe je verschillende vogels kan identificeren, wat er zo leuk aan is (vogels zijn er altijd), da niet alle vogels hun eieren uitbroeden(zoals de koekoek die zijn eieren dropt bij een ander) en hoe je het kan leren. Het viel me op hoe geïnteresseerd ze waren, na de presentatie waren de kinderen vol met vragen als; hoe oud kan een bepaalde vogel worden, hoeveel eieren leggen ze en wanneer enz. Ze zouden eigenlijk nog een nectarvoeder maken voor vogels die nectar drinken. Maar omdat de tijd zo snel voorbij vloog, gaan ze dat de andere keer doen. In 2 weken gaan ze ook nog vogels kijken in de Goose Marsh, dus dan kunnen ze het ook leren. Want van Bird Life Plett hebben we verrekijkers en vogelboeken gekregen. Op de avond hadden Minke en ik Thai Curry gemaakt voor Shandon en Monique, die bij ons kwamen eten. Het was erg gezellig en Shandon had zijn surfboard meegenomen, zodat wij de volgende dag konden surfen ;).

Donderdag 3 oktober waren we al vroeg op pad, rond half 8 stonden we bij de ingang van Robberg en zijn we doorgelopen naar The Island waar de vogels broeden, dat is ongeveer een half uurtje lopen. Het was laagwater dus zijn we eerst langs de rotsen gelopen bij The Island. Hier onder andere wat anemonen, zee-egels, mossels, zeepokken een sea squirts gezien! Die laatste zijn echt te gek, ze lijken op een fles en zuigen water op als er een golf komt en spuit het water vervolgens weer uit. Ook waren er een paar oyks hun ontbijt bij elkaar aan het scharrelen, ze heten dan wel African Black Oystercatchers, maar dat betekend niet dat ze alleen oester maar ook mossels en andere schaaldieren. Ook hadden er een heel serie Swift terns(sterns) zich verzameld op een rot en als klap op de vuurpijl; kwamen er een hele groep dolfijnen gedag zeggen! Dat was zo gaaf, mijn eerste dolfijnen hier in Plett! Ze waren ongeveer 10 meter van ons vandaan en zwommen eerst in de buurt maar gingen vervolgens weg. Daarom besloten bij om naar boven te lopen om aan het werk te gaan, terwijl ik was gestart en wou gaan meten, zei Minke tegen mij dat ze weer terug waren. Dus hebben we nog 10 minute, naar de dolfijnen lopen staren en foto’s zitten maken om vervolgens verder te gaan. Het was de Indo-Pacific Bottlenose Dolphin. Vervolgens weer back to work, geen nesten gevonden, maar toch wel wat werk verricht. Ik doe nu op het strand en in de broedkolonie disturbance werk, die doe ik nu in alle gebieden om te kijken of er verschillen zijn in hun gedrag. Rond 11 uur terug gelopen, eerst mijn voeten afgekoeld want het was bloedje warm. Eenmaal terug bij de parking terug naar huis gegaan voor lunch. Na de lunch naar het strand gegaan voor mijn surfavontuur, van hierboven. Eenmaal terug thuis, in de douche gesprongen, de data verwerkt in excel en had Minke mij nog geholpen met het afronden van de introductie. Rond 6 uur zouden Neliska en Cindy komen eten, het werd een Nederlandse maaltijd: Hutspot. Maar zoals gewoonlijk was Cindy te laat vertrokken (kwart over 6 vanuit Nature’s Valley, dat is een half uur van hier) en konden we rond 7 uur beginnen met het eten. Gelukkig vonden ze het lekker en als toetje hadden zij een chococake meegenomen. Veelste lekker en ook hadden ze in de auto besloten dat ik de volgende dag mee zou gaan naar Rocky Road. Nu waren we ze al sinds dat ik hier ben aan het zeuren over Rocky Road, dus ik kon echt geen nee zeggen. Nadat ze waren vertrokken heb ik snel mijn tas ingepakt voor de volgende dag en voor mijn nachtje in de White House.

Vrijdag 4 oktober ben ik meegegaan naar de office, hier had ik nog wat dingen gedaan voor de introductie. Mark had nog wat dingen opgemerkt die er in moesten, dus heb ik dat gedaan en vervolgens ben ik verder gegaan voor de materialen en methodes voor het artikel. Na werk ben ik met de rest van de collega’s mee gegaan naar de White House, de volgende dag hadden we ook vogels ringen in het fynbos. Na een rijstgerecht van Nelishka, zijn we rond kwart over 7 naar Rocky Road gegaan. Rocky Road is een herberg voor backpackers en vrijwilligers, met een bar, open haard, jue de boulesbaan en een hottub. Bij binnenkomst zaten er 3 meiden van mijn leeftijd en de eigenaresse bij de open haard. Een van de meiden, Ellie woont in Zwitserland maar is van Nederlandse afkomst. Ook was er nog Elisa van Duitsland en Sam van een Franstalige eiland vlakbij Madagscar. Ellie en Sam werken bij Patricia’s Daycare ofzoiets, dat is een peuterspeelzaal en Elisa werkt in Rocky Road. Ze zijn er allemaal voor 2 maanden en waren nog maar een week hier in Zuid-Afrika. Tegen half 9 waren Cindy, Niti en Tian er ook, te laat als gewoonlijk. Ondertussen waren de medewerkers van Rocky Road en wat mensen die daar verbleven aan het Jue de Boulen. Eerst was het aan het regenen, maar het weer klaarde op. Nelishka en ik waren zo hard aan het hopen dat het met bakken uit de hemel zal vallen, omdat als het zou regenen op de zaterdagochtend om 5 uur zouden we niet gaan vogels ringen. Nu waren wij niet de enige, want het hele team van NVT was er aan toe om bij te slapen. Tegen negenen kwamen er ook nog een groep vrienden van Cindy nar Rocky Road, het was een beetje te gezellig, waarbij Cindy en Ellie een dansbattle hadden tegen elkaar. Het was te hilarisch, wij kwamen niet meer bij. Tegen 1 uur zijn Nelishka en ik terug naar huis gegaan, het was echt veelste laat geworden maar het was wel een erg gezellig gezelschap. Het was nog steeds droog, terwijl we nog nooit zo hadden gehoopt op regen. Als we de volgende ochtend de sms zouden sturen hadden we besloten, om te smsen dat het aan het regenen was ergens op deze planeet en of het wel of niet hier was. Wij zouden smsen omdat we dichtbij het fynbos wonen en Mark woon in Plett en dat is ongeveer 20 minuten.

Zaterdag 5 oktober, Nelishka had de wekker gezet voor kwart voor 5. Dan zouden we om 5 uur Mark smsen of het regende en anders moesten we ons bed uit. Om half 5 moest ik naar de wc en helaas het regende niet, dus ik dacht; ‘Snel nog ff mijn bedje in om nog een kwartier te kunnen slapen’. Op een gegeven moment hoorde ik wat gepraat op de gang en in de woonkamer, Yola kwam binnen met de mededeling; ‘My phone is saying that it’s raining, but it isn’t!’. Het eerste wat ik dacht was ‘O nee, dat meen je niet’, en toen riep Nelishka ‘It is half past 5’ en ik dacht hoe kan dat nou dat het half vijf is, ik was om half vijf naar de wc. Maar ikw as nog niet zo goed wakker half past five is half zes, dus Nelishka had Mark gebeld met de mededeling dat we wat later waren omdat we ons hadden verslapen. Waarschijnlijk is of de wekker niet afgegaan of hebben we het niet gehoord, terwijl gewoon iedereen van mijn collega’s al om vijf uur wakker waren. Nelishka heeft een rijbewijs en rijdt altijd, maar ze hadden ons pas om half 6 wakker gemaakt. Dus dat schoot ook niet op. Eenmaal aangekomen in het fynbos nog geholpen met de kazubo op te zetten en daarna de vogels bevrijd die we hadden gevangen. Tegen half 9 kwamen de mensen van Bird Life Plett, voor hun deden we het op een zaterdag zodat ze konden zien wat vogels ringen inhoudt. Vol verbazing zaten ze te kijken hoe wij de vogels uit de netten haalden en wat het ringen allemaal inhoudt. Wat ik altijd leuk vind aan deze groep mensen is dat ze altijd vragen hoe het met mijn onderzoekje gaat, ook zal ik op 20 januari een presentatie geven over mijn werk voor hun. Mark deelde me dit mee afgelopen week, zo van; ‘O op 20 januari ga je een presentatie doe over je project voor Bird Life Plett’, ‘Huh, oké!!!’. Een goede oefening, want voor school moet ik dat ook doen. Vandaag hadden we niet alleen maar Cape White Eyes, maar ook verschillende sunbirds, een Knysna woodpecker(specht) en wat Cape Weavers. Tegen 11 uur waren we klaar en ben ik met Nelishka mee gegaan naar the Whitehouse. Mijn spullen lagen overal en Nelishka moest toch nog naar Plett om een huis te bekijken. Ze woont nu nog samen met de rest van mijn collega’s maar ze wilt graag een eigen plekje. Omdat ze hier nog 2 jaar zit voor haar internship en ook omdat haar zus graag wil investeren in een appartement in Plett, voor de vakanties. Dan kan Nelishka het huis bewaken als hun er niet zijn. Eerst zijn we wat wezen eten bij Mug&Beans, een muffin en witte chocomelk. Het appartement was in het zelfde complex waar Shandon en Monique woonden en het zag er goed uit. Wat foto’s voor haar gemaakt en tegen 3 uur was ik thuis in Plett. Ik ben nog ff in de douche gesprongen en ben begonnen met mijn duiktheorie, tegen half 5 was Demi hier om een twee films te kijken waar ze al een tijdje over praatte. Tegen 8 uur kon ik van brakheid mijn ogen echt niet openhouden en ben ik in mijn bed gedoken.

Minke en ik waren op het strand toen ter sprake kwam dat we allebei een duikcursus wouden volgen. We hebben de duikcursus PADI Open Water gevolgd, dit geeft ons de mogelijkheid om overal op deze aardbol te duiken tot 18 meter diep en het geld voor je hele leven. Op zondag 6 oktober, maandag 7 oktober, woensdag 9 oktober en vandaag 10 oktober zijn we hier druk mee bezig geweest om vandaag dan echt dat fel begeerde brevet te hebben gehaald. Ik ga over het duiken zelf nog een blog schrijven, anders wordt dit een heel lang verhaal.

Op dinsdag 8 oktober hadden we een dagje vrij van de duikcursus en hadden we een afspraak met Dennis van Radical Raptors (http://www.radicalraptors.co.za/). Dit is een organisatie die roofvogelshows doen en die roofvogels opvangen en weer vrijlaten. Wij kwamen om een uiltje te ringen, het ging om een wood owl. We hadden verwacht een grote uil, maar dat viel mee. Het was een kleintje die aan zijn linkeroog was geopereerd. Het zag er niet heel goed uit, want zijn lens was wat ingedeukt. Na het ringen hadden we nog een rondleiding gekregen, wat erg leuk was en ook mooi om de passie voor deze vogels te zien van Dennis. Je zie dat hij echt om die beesten geeft en er veel voor over heeft. Daarna zijn we doorgereden naar Market Square voor wat boodschappen en zodat ik mijn garderobe eens kon gaan uitbreiden. Ik had wat nieuwe shirtjes gekocht, zodat ik niet alleen in werkkleding zou lopen. Ik was goed geslaagd voor 5 nieuwe shirtjes en een zomerjurkje een goede prijs (R490 = €37,00). Vervolgens terug naar huis gegaan om wat spullen te pakken en om naar Lookout en de Peninsula te gaan voor werk. Bij Lookout waren er nog geen eieren, maar bij de Peninsula waren er een heleboel. Ik had 12 disturbance trails gedaan in de broedkolonie, waarbij 4 nesten met eitjes en 12 op het strand. Je merkt goed dat de vogels je niet heel erg mogen tijdens het broedseizoen, zo waren er een paar die hun uitwerpselen op me hadden gemikt. Bij mij was het gelukkig niet zo erg als bij Minke, die onder de vogelpoep zat dat naar vis stonk. Na ongeveer 18 trails had ik even een break voor mijzelf in gesteld om wat te eten en te kijken of er iets in zee was. En dat was er, ik zag een ademhalingsteug en dacht het zal toch niet. Nouja, toch wel, daar kwam die dan uit het water gesprongen; een walvis!!!! Het was zo onwijs gaaf en ook niet heel ver van het strand. Er waren wat kajaks vlakbij de walvis, het waren 2 walvissen die waarschijnlijk aan het eten waren. Want ze bleven ongeveer 40 minuten en waren druk bezig met springen, hun flippers te laten zien en natuurlijk ademhalen. Na een tijdje moest ik toch echt weer verder aan het werk, maar het leidde natuurlijk erg af, hahahaha. Op een gegeven moment waren de walvissen weg en kon ik me weer helemaal focussen op mijn werk, ook had ik Minke nog geholpen om nesten te vinden en om te helpen met het wegen en het meten van de eieren. Op de avond heb ik nog lasagna gemaakt en met het thuisfront geskypet.

Woensdagochtend 9 oktober waren we naar Plett Primairy school geweest voor Marine Week. Door de Two Oceans Aquarium van Kaapstad kwamen ze uitleg geven over de dieren in de zee. Het eerste gedeelte was een praktijk les, waarbij er in een bak een zeester, anemoon en een zee-egel zaten. Alle soorten waren niet giftig voor ons en per dier werd er uitleg gegeven hoe ze eten, wat ze eten, hoe ze bewegen, hoe ze zich voortplanten, waar hun mond en anus zaten en waar de voetjes of stekels voordienden enz. De kinderen zelf vonden het erg leuk en ik heb zelf ook nog wat opgeschoten, namelijk dat door de warme Indischa Oceaan en de koude Atlantische Oceaan het meest marienrijke omgeving wordt gecreëerd. Want Zuid-Afrika heeft de meeste mariene organismen in hun zee(= eigenlijk oceaan) ter wereld! Dat is natuurlijk te gek! Na de praktijkles zijn we naar de theorieles gegaan, hier zijn we niet gebleven tot het einde. De les werd gegeven voor een enthousaiste medewerker van the Two Ocean Aquarium en hij gaf aan waarom de vissen die we nu vangen kleiner zin dan vroeger en hoe dat kwam. Ook gaf hij aan dat vissen soms terug gegooid moeten worden, omdat ze te klein zijn en nog volwassen moeten worden en om de vispopulatie in stand te houden. Vervolgens zijn de kinderen aan de slag gegaan om uit de oceaan(vuilniszak, hahah) vissen te vissen (geplastificeerde vissen) en deze op te meten en aan te geven of ze terug in de oceaan moesten of niet. Hierna zijn wij naar de duikcursus gegaan. Op de avond zijn we naar Bettina en Michiel geweest om de film Life of Pi te kijken, we waren vandaag wezen duiken maar gelukkig niet zo moe als de vorige keren. Lekker met een hamburger voor de tv, het was eerst even een gedoe met de tv want die deed raar maar gelukkig hadden we die snel gefikst. Na de film nog even gekletst en rond half 10 nog even naar Surf Café geweest, waar we met onze Duikinstructeur Michael en Duikmaster Tammy hadden afgesproken. Ze waren er met een groep vrienden en ik had nog even met Lotte en Karine gesproken, die ook Nederlandstalig zijn. Was gezellig om even bij te kletsen ;).

Vandaag naar het duiken, kwam Kelly vragen of we mee wouden naar Waterworld Plett. Zij(familie Brown) hadden daar een seizoensticket en hier hebben ze wat zwembaden en een lange glijbaan. Ik herinner me niet het zwembad van Ijzendijke, maar ik denk dat het daar op lijkt. Met een groot wedstrijd bad, een lange glijbaan, een midgetgolfbaan, dieper bad voor de kids en een ondiep bad voor de kinderen een speeltoestellen. Heb me er goed vermaakt op de glijbaan met de kinderen. Morgen waarschijnlijk naar Robberg ;)

Leuke weetjes:

*Plett wordt in december overspoeld met toeristen, het moet een chaos zijn. Shandon en Monique vertelde me dat eind november staan de wandelgangen van Pick’nPay (supermarkt) vol met pallet, voor als de toeristen komen. En als ze er dan zijn, dan zijn deze paletten zo leeg en de schappen ook. Het was vorige jaar zelfs zo erg dat er in heel Plett voor 2 weken geen kip te krijgen was, dus dat belooft wat.

*Als ik in mijn bed lig, kan ik vaak de zee horen ;)

*Marinka had mij een kaartje gestuurd op 16-09-2013(nogmaals bedankt!!!) en deze was op 3 oktober binnengekomen. Waarschijnlijk nog eerder, omdat we geen brievenbus hebben maar een postvakje bij het postkantoor.


  • 10 Oktober 2013 - 23:02

    Ridette:

    Hoi Shirley,
    Wat een mooie foto's heb je weer gemaakt!En wat leuk dat je zelfs dolfijnen hebt gezien.
    O...ja...je weet het, er liggen hier surfplanken op je te wachten, dus ga maar vaak oefenen!:)
    (En een pingpong tafel!!!Haha!)
    Je bent een geluksvogel dat het daar nu zo'n lekker weer is. Hier heeft het vandaag de hele dag gegoten.Het is echt herfst geworden.
    Heel veel groetjes weer!

  • 12 Oktober 2013 - 16:09

    Zusje:

    Klinkt super, kan niet wachten om daar te zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 24624

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: