Bezoek, boeresport én SAFARI! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Bezoek, boeresport én SAFARI! - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Bezoek, boeresport én SAFARI!

Blijf op de hoogte en volg Shirley

02 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay


Ja, op 18 december tegen 9 uur zag ik ze binnenkomen bij de bagage hal in George Airport; Papa en Kelly waren geland! Nadat ze hun bagage hadden konden we elkaar dan toch echt een knuffel geven na bijna 4 maanden. Na alle spullen in de auto te hebben gepropt zijn we naar de kleinste bay aan de Garden Route gegaan: Victoria Bay, wat vlakbij George was om even bij te praten om te vertellen wat er allemaal gepland stond. En ja wat stond er allemaal gepland, hier een kleine samenvatting voor de eerste week:
Do 19-12: Robberg 5 hour walk & Lookout, Vrij 20-12: NVT Daycamp & Kate’s b-day, Za 21 t/m Ma 23-12 Safari @ Scotia, 23-12: Port Elizabeth & Jeffrey’s Bay, 24-12: Peninsula & Lookout.

Na gezellig te hebben bij gepraat, hebben we nog even Victoria Bay verkend en even de zee temperatuur gevoeld, ongeveer 18 graden. Hierna zijn we naar Plett gereden, waar we tegen half 1 aankwamen en bij Mili’s Hola Café hadden gelunched. Hierna reden we richting huis toen Minke voor me reed en we haar volgende naar ons huis, waar zij kennis maakte met papa en Kelly. Hier hebben we de spullen gepakt en zijn we naar Cape Nature gegaan. Ik had aan Henk gevraagd of ik een papier kon krijgen om Robberg gratis in te komen voor werk voor mijn auto, hij had nog niet terug gemaild dus ging ik even langs. Hij was bezig voor een boot survey en vroeg of ik later nog even terug kon komen, waarna we even naar Pick ’n Pay zijn gegaan voor boodschappen. Eenmaal terug bij Cape Nature moest Henk nog beginnen om het formulier te maken en een half uur later hadden we dan eindelijk het formulier. Omdat de auto stampusvol zat zijn we naar de White House gereden in the Crags(20 minuten van Plett en 10 minuten van Nature’s Valley) waar we alles hadden gedumpt en even in de douche waren gesprongen. Tegen kwart over 5 waren we in Nature’s Valley waar ze alle andere collega’s en goede vriend Shandon ontmoetten en daarna waren we even naar het restaurant gegaan om wat te eten. Hier hadden we allemaal een heerlijke burger en zijn we nog even naar het strand en de lagoon gegaan voor een wandeling. Hierna waren naar huis gegaan waar ik een bakje met pepernoten en die snoepjes in een bakje had gelaten voor de collega’s, voor het kantoor had ik Mark wat pepernoten gegeven en Minke een blikje vol met drop en pepermunt. Tegen half 10 lagen we in ons bed na een lange eerste dag.

Op donderdagochtend tegen kwart over 7 stonden we bij Robberg om de 5 uur durige wandeling te maken. De wandeling was prachtig, langs de Kaapse Pelsrobben kolonie waarbij de robben meezwommen tot de punt en door de golven heen sprongen. Naar boven en dan weer naar beneden, zandpaden maar ook paden die je niet helemaal kan vinden of smooth zijn, langs de kloven en op het strand. Bij de punt hadden we wat gegeten en heel wat foto’s gemaakt van de springende robben. Bij het teruglopen zijn we naar het strandje gegaan om heerlijk te zwemmen en te snorkelen. Ook had ik nog even gekeken voor nesten en we hadden een nieuwe, eentje op de rotsen van de Island met 2 eitjes. Hierna hebben we nog even gezwommen om af te koelen voor de terugweg naar de auto en ook hadden we gelunched op het strand. Hierna waren we tegen 3 uur bij Lookout waar ik disturbance werk had gedaan met papa en Kelly als assistentes. Ik had verwacht dat Kelly het vreselijk zou vinden omdat de vogels rondvliegen, maar gelukkig viel dit wel mee. Wel vond ze het heel eng dat de oyks rondvlogen en hoe ze fluiten, toch was ze zo stoer om de chick te aaien. Van deze chick hadden we nog een broertje of zusje, maar die konden we helaas niet vinden. Ook vonden we een nieuwe chick, die een paar dagen oud was en was er een nieuw nest met 1 eitje. Nadat we hier klaar zijn, zijn we naar Pico’s gegaan om onze eigen pizza te ontwerpen met zelfgekozen topics. Kelly vond de tekst op de muur leuk en de gast achter balie zei dat we anders wel wat op de muur mochten schrijven, wat we natuurlijk niet konden laten. Omdat we moesten wachten zijn we naar de overkant van de straat gegaan om even bij ‘The Market’ te gaan, waar ze allerlei souvenirs verkopen. Bij terugkomst was de pizza klaar en deze hebben we opgegeten bij Central Beach, waar papa en Kelly vol verbazing keken hoe de boten op het strand aanlandde. Hierbij gaan ze heel hard het strand op en staan vervolgens stil en tegen 7 uur waren we thuis en hebben we nog even gebankhangd.

Op vrijdag 19-12 waren we door Cindy gevraagd om bij de Daycamp van NVT te helpen. Bij aankomst konden de kinderen door mij, Kelly(zus) of Michelle geschminkt worden (Tante Astrid heel erg bedankt voor het uitprinten van de plaatjes!!). Zo hadden we een hele reeks aan hartjes, vlinders, bat- en supermans, clowns en nog een paar unieke als een muis en een uiltje. Ook konden de kinderen een tattoo krijgen van Monkeyland en hierna was het tijd om naar de eerste voorlichting van Jukani(en katachtige park) te luisteren. Hier heb ik zelf niet veel van meegekregen omdat een van de meiden van Monkeyland als aap geschminkt wou worden, wat gelukkig goed was gelukt. Daarna was het tijd voor een voorlichting van Jared van Tenikwa, die kwam vertellen hoe je een pinguïn kan redden van het strand. Bij de uitleg had hij ook een echte pinguïn mee die in gevangenschap bij hun zat en waarmee het demonstreerde, wat veel indruk op de kinderen maakte. Hierna was het tijd voor een man van Sea rescue die uitleg gaf hoe je uit een zeestroming kan zwemmen en waarom een reddingsvest belangrijk is. Na al deze uitleg was het tijd voor wat lunch en de eerste spelletjes waarbij ze in team een team naam en een liedje moesten maken, ik had alleen jongens die helemaal hyper waren en die zich de Mexican Wrestlers noemde. Ze waren alles behalve worstelaars maar goed, hahaha. Bij de eerste spelletjes moesten ze zo snel mogelijk appels uit een waterbak halen en in een andere bak doen, bij het tweede spelletjes moeten ze een ijsbak vullen met water met daarin een pingpong balletje die eruit moest drijven. Hierna was het tijd om een kerstknutselwerkje in elkaar te zetten een stokbroodjes te maken op een stok in het vuur. Na lunch tijd was het tijd voor Boere Sport: ei vasthouden met lepel race, 3 benenrace en zaklopen. Na deze spelletjes mochten de kinderen uitrusten en moesten wij het NVT team tegen het SANParks team strijden in deze spelletjes, we verloren met 2-1. Bij het laatste spelletje gingen ze proberen zover mogelijk met eieren te gooien zonder te breken, het was bizar hoe ver dat kwam en er was ook nog touwtrekken. Tegen 3 uur was het afgelopen en gingen papa, Kelly en ik naar Kate (Mark’s dochter) voor haar verjaardag. We werden warm verwelkomt door Jesse die er niks van snapte dat ik er niet was, toen hij die donderdag terug kwam van vakantie. Hierna was het tijd voor het uitpakken van Kate’s cadeaus, de in elkaar zet koets die ze moest in kleuren vond ze leuk en haar broer nog leuker maar de kaart deed het hem! Ik had papa en Kelly gevraagd om een kaart met muziek mee te nemen en ze hadden de beste kaart van de wereld gevonden, een kaart voor een prinses met een koninklijk muziekje. Ik heb nog nooit iemand zo blij met een kaart gezien dan Kate met haar prinsessenkaart. Ook waren de twee erg blij met de windmolentjes en tegen 6 uur gingen wij richting Surf Café om daar een Curry te eten.

Zaterdag 21 december was het zover, iets waar ik heel erg naar uitgekeken nadat ik het geboekt had. Papa’s grootste wens ging in vervulling, we gingen op safari. Tegen 9 uur stonden we op en na het ontbijt, bleek dat Yanga’s auto niet meer wou starten dus dat we hem terug moesten duwen ( een klein stukje de heuvel op!). Hierna was het tijd om richting de Eastern Cape te vertrekken, waar we bij Scotia Private Game Reserve 7 Game drives zouden hebben. Een uur te vroeg kwamen we aan, waar we eerst de bagage afgaven, wat moesten ondertekenen, wat hebben gedronken en nog een vragenlijst hadden ingevuld over het onthoornen van neushoorns in Zuid-Afrika. Tegen 3 uur stond onze ranger Andrew gereed en konden we vertrekken op onze eerste game drive samen met wat 4 Duitsers(die heb je hier ook genoeg!). Hierbij gingen we met de jeep op en neer en hadden we heel wat verschillende bokjes, zebra’s, giraffe en de eerste twee van de BIG 5: de olifanten en neushoorns gezien in het Northern deel van het reserve. Er waren 2 neushoorns waarbij bij beiden hun hoorns afgehakt, dit omdat anders stropers hun hoorns zouden afhalen. De hoorns zijn meer dan 10.000 rand waard en ze houden het geheim waar ze zijn. Na een korte pis stop en een koffiebreak reden we Southern deel en zagen we een leeuw, wat zebra’s en bokjes en de nijlpaarden lagen te chillen in een meertje, waar we ook een krokodil zagen. Hierna was het tijd voor een uitgebreid buffet en een drankje met uitzicht op het reserve. Tegen half 9 was het donker en hadden we onze eerste game drive, waarbij we de nijlpaarden uit het water zagen grazen en de leeuw lag te chillen en te brullen naar zijn vrouwtjes, die een eindje verderop zaten. Tegen 10 uur waren we terug en hoorden we de leeuw nog brullen. Ons verblijf was super, Kelly en ik hadden samen een kamer en papa zat naast ons. Er stond een bed en er was een douche, oor de wc moest je naar buiten waarbij het kon gebeuren dat je de neushoorns of bokjes tegenkwam in de midden van de nacht en inderdaad die nacht dat Kelly en ik naar de wc gingen zagen we wat bokjes staan grazen.

Zondag 22 december om 7.10 uur werden we opgehaald door Andrew, die de Duitsers en een Zweedse familie bij zich had. We gingen op pad voor onze ochtend drive, waarbij we vanuit onze tuin giraffes zagen en deze van wat dichterbij mochten zien. Ook waren de neushoorns en bokjes weer aanwezig en de struisvogels liepen ook nog langs. Om 9 uur hadden we uitgebreid ontbijt en zette we de Duitsers af en gingen verder met Malcolm en de Zweden voor een bezoek aan Addo Elephant Parc. Het was erg warm en daarom hadden heel wat olifanten zich bij de waterplassen verzameld, waar we met veel genot hebben genoten van alle taferelen van de olifanten. Ook kwamen we nog een zebra en Poema’s(van de Lion King) tegen! We vonden Addo erg leuk, maar het was veel toeristischer dan Scotia en de wegen waren wel erg goed voor een safari. Hierna zijn we terug gereden voor een superlekkere lunch naar keuze en tegen 3 uur hadden we weer een 2 Game drives (met tussendoor pis stop) waarbij we een gnoes, olifanten, giraffes, springboks, blessboks en natuurlijk waren daar ook weer Bonnie en Clitt (de 2 neushoorns). Ook zagen we de 2 leeuwinnen die nog achter een bokje aanzaten, maar het niet lukte om deze te vangen. Vervolgens was het tijd voor het buffet, waarbij de rangers net als de vorige keer ons eten voor de eerste ronde opschepte en het tijd was om te genieten van het heerlijke eten. Bij de night drive zagen we 1 van de 2 hyena’s hadden gezien, de leeuw en de nijlpaarden die aan het grazen waren. Met de nijlpaarden hadden we heel erg geluk, want ze hebben ook al eens gehad zat ze hun een week lang niet zagen. Tegen 10 uur waren we thuis en te moe om te douchen.

Maandagochtend 23 december zagen we voor de laatste de leeuw, wat bokjes, giraffes en de neushoorns. Bonnie heeft er nog wel eens een handje van om een van de jeeps te gebruiken als boom om tegen te krabben en dat deed ze dan ook bij de jeep voor ons, tot grote vreugde van ons natuurlijk. Na een tijdje liep ze weer naar Clitt en zagen we dat Clitt het niet meer zo leuk vond, omdat hij stopte met grazen. We stopten op weg naar de Lapa bij een termietenhoop waar we nog wat uitleg kregen van over termieten en hoe ze de berg maakte. Ook kregen we de kans om een van de termieten te eten, we hadden dit maar afgeslagen maar de Zweedse man zag het wel zitten. Toen gingen we weg op weg naar het ontbijt, waar we naar een goed gevulde maag naar de receptie werden gebracht waar ons safari avontuur voorbij was. Het was helemaal top geweest, 3 van de BIG 5 kunnen afstrepen voor papa en Kelly (Leeuw, neushoorn en olifant) en ik heb alle dieren van de BIG5 nu gezien. De safari was heel erg geslaagd en we hadden een hele goede ranger die naast veel van de grote dieren ook veel afwist van de vogels en planten.

Op de terugweg naar huis zijn we bij P.E. (Port Elizabeth) gestopt om bij de shoppingmall ‘Board Walk’ om wat te winkelen. De ‘Board Walk’ zag er uit als het decor van de Efteling met een vijver in het midden. Hier hadden we even rondgelopen en zijn we nog even op de pier geweest en vervolgens via de boulevard terug gelopen. Hierna boodschappen gehaald bij Spar en daarna door richting huis, om onderweg bij Jeffrey’s Bay te stoppen. Dit moest een erg mooi strand zijn, wat inderdaad waar was maar wat mij ook erg aan Plett deed denken. Wel waren er veel meer huizen, waardoor Plett toch mooier is. Hier op het strand maakte Kelly voor het eerste kennis met de slakjes op het strand die ze helemaal te gek vond en ook waren er flamingo’s in de lagune! Onwijs leuk natuurlijk vooral omdat flamingo’s in Plett weg zijn. Na wat foto’s te hebben gemaakt en de auto weer vol te hebben gegooid met benzine reden we naar huis, om daar tegen 5 uur aan te komen. Hier hadden we een makkelijke maaltijd gemaakt: spaghetti en lagen we vroeg in ons bedje na een intensieve safari.

Dinsdagochtend gingen we met Minke naar de Peninsula. Ik had papa en Kelly vol trots verteld dat we een motor hadden, maar toen we eenmaal op de boot zaten werkte deze natuurlijk niet, hahaha. Dus zijn we maar gaan peddelen en had ik daar 7 disturbance trails met papa en Kelly gedaan, wat onwijs snel ging zo met z’n drieën. Ik ben zelf gewend om dit in mijn eentje te doen, dus ik wist niet wat me overkwam toen het zo snel ging. Ook vond ik de eerste kuikentjes, tot groot plezier van Kelly en hadden we nog een nieuw nestje gevonden, dit paartje had al eens 2 eitjes gelegd maar die waren (waarschijnlijk) door de Kelp meeuwen opgegeten. Na alle oyks zette ik papa aan het werk om unmanipulated disturbance te doen op de oyks (op een afstand kijken wat de vogel doet) en deed ik samen met Kelly nog 3 meeuwen voor disturbance. Hierna zijn we even gaan snorkelen en kwamen we heel wat sea hares en vissen tegen. Tegen 11 uur peddelde we terug en gingen we even naar Minke’s plek voor internet (omdat ik dat niet in The White House heb) en tegen 2 uur gingen we nog wat boodschappen doen en nog naar Lookout. Hier deed ik wat disturbance werk en vond nog een nieuw nest, ook had ik nog wat kuikentjes die ik moest checken en bleek dat waarschijnlijk van een van de kuikentjes of is overleden door de hitte of opgegeten is door een meeuw, dit omdat ik hem niet meer kon vinden. Op kerstavond hadden we de spaghetti in de oven gedaan en wouden we eigenlijk iets leuks kijken op de tv, maar zoals wel vaker in Afrika was dit niet te plannen want de elektriciteit lag er uit. Hierdoor waren we gedwongen om iets anders te doen en had ik ngo wat werk gedaan en hadden we een serie op mijn pc gekeken. Tegen half 10 werkte de elektriciteit weer in de hele omgeving en hadden we nog even de film ‘The holiday’ gekeken.

Dit was het van de eerste vakantieweek!

Leuke weetjes:
• Bij leeuwen jagen de vrouwtjes. Als er iets gevangen wordt, eet eerst het mannetje en daarna pas de vrouwtjes. Doordat de mannetjes bescherming zorgen geven zijn het eten eerst aan de mannetjes.
• Nijlpaarden hebben een zwangerschap van 12 maanden, dit is relatief kort voor zón dik dier.
• Olifanten hebben een zwangerschap van 22 maanden en bij een olifanten groep is het oudste vrouwtjes de baas. Dit is omdat zij de waterbronnen en de omgeving het beste weet.
• De waterbok heeft een vies smaakje op zijn vacht zitten, zodat als predators een van hun vangt weet dat ze niet te eten zijn en twee keer zal nadenken voordat ze een waterbok zouden aanvallen.
• Op de kont van een waterbok is een witte O, net als een wc-bril hierdoor kan je ze herkennen.
• Een springbok heeft een witte onderkant van zijn staart, dit is om predators af te leiden als ze achter hun aan zitten. Predators focussen zich op deze witte vlek, en als de springbok zijn staart naar beneden doet zien ze de witte vlek niet meer en zijn ze in de war waardoor de kans dat ze een springbok vangen kleiner wordt.
• Je zou denken dat de strepen van een zebra niet heel handig is om te hebben, omdat het niet de beste camouflage biedt. Dit is echt niet waar, het strepen patroon zorgt er voor dat een predator niet goed kan volgens waar het dier heen rent omdat het geen egale kleur is wat makkelijker te volgen is.
• Voor predators als leeuwen of cheeta’s is het makkelijker iets te volgen met een egale kleur dan met een patroon, dit omdat een egale kleur makkelijker te volgen is als het wegrent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 24627

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: