Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna

Blijf op de hoogte en volg Shirley

14 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Ja het is zover, papa en Kelly hebben paardgereden en ze zijn er niet afgevallen! Het was de eerste keer voor papa en Kelly dat ze paardreden en gelukkig ging alles goed. Het paard rijden hadden we gedaan bij het Plettenberg Bay Game Reserve waar ik ook mijn eerste wilde dieren had gespot, toen ik nog maar net was en wat ik super leuk vond! We konden op 12 meter van de giraffe komen met jong, werden omringd door vele springbokken en zebra’s met een heleboel jongen. Ook konden Kelly en papa nu eindelijk zeggen dat ze alle BIG 5 dieren hadden gezien, want hier zagen we de buffalo. De nijlpaarden waren helaas niet bij de waterbron, maar gelukkig zagen we ze achteraf bij de waterbron bij de receptie. Gelukkig ging het paardrijden erg goed en ging alleen de mijne een paar keer in galop maar gelukkig bleef ik zitten.

Weer even terug naar vrijdag 3 januari, waarbij we op de ochtend naar Robberg waren geweest. Hier vond waren van de 3 nesten dwaarvan er nog 2 aanwezig waren, de andere was het ei weg geroofd maar er was ook goed nieuws een nieuw nest. Na het zoeken van nesten zijn Kelly en ik nog wezen zwemmen. Hierna zijn we naar Mugg & Bean gegaan om wat te eten en tegen 3 uur stonden we alweer bij het Plettenberg Bay Game Reserve, om te gaan paardrijden tussen de wilde beesten. Na de safari zouden we bij Enrico’s eten, een Italiaan aan het strand maar toen we daar aankwamen waren ze helemaal vol. Ik had die ochtend gebeld en gevraagd om te reserveren, maar dat was niet nodig zeiden ze dus we baalde erg. Gelukkig kwamen we op de terugweg een restaurant tegen dat Berlin heette en had naast Duitse gerechten ook andere gerechten, waar ik een onwijs lekkere Cornau Blue had gegeten en papa Spar ribs en Kelly een Thai Curry.

De volgende dag gingen we naar Knysna samen met Nelishka. We moesten eerst even kijken of er mensen waren voor de zandkastelen bouw-wedstrijd van NVT in Plett maar er was net als bij de andere 2 dagen geen mensen komen opdagen. Daarom reden we rechtstreeks naar de Saturday Market waar we eerst een Belgische wafel hadden gegeten en vervolgens nog wat souvenirs hadden geshopt. Tegen 1 uur waren we in Knysna waar we met de Ferry een tocht op de lagoon maakten, Neli had mij verteld dat het haar onwijs leuk leek en dat ze nog maar 1x op een Ferry had gezeten en het nog eens heel graag wou doen. Ze vond het helemaal fantastisch en het was een prachtige tocht over de lagoon naar de Knysna Heads, twee rotsen waar de rivier de zee instroomt. Eenmaal terug hebben we nog wat geshopt en bij Ocean Baskets wat gegeten. Tegen half 6 waren we terug in Plett, waar we bij Pico pizza gingen halen en Minke ophaalde voor een pizza en Titanic avond. Ergens aan het begin van de film kwam Mark en zijn familie Minke halen en namen Kelly en papa afscheid van hun, omdat zij met Minke van maandag t/m woensdag naar Oudtshoorn gingen voor vakantie. Mark had voor mij nog een pakketje met daarin een knuffel zeeschildpadje en een kaartje van mijn lieve collega’s van Sea Life. Kate vond hem natuurlijk al gelijk fantastisch en wou hem natuurlijk zelf wel houden, maar dat ging niet door, hahah. Tegen een uur of 11 was de Titanic dan echt gezonken en konden wij ons bedde in.

De zondag was een relax dagje, waarbij we lekker hadden uitgeslapen en omdat het regende vooral film hebben gekeken, een boekje hadden gelezen en waarbij ik een deel van mijn koffer begon te pakken die ik op de dinsdag terug naar Plett bracht. Op de avond had Nelishka no lasagna gemaakt die we normaal gesproken zouden eten om afscheid te nemen van Cindy die op vakantie gaat en ik anders niet meer zie, maar zij was er niet dit omdat haar oom heel erg onverwachts was overleden en daarvoor naar Cape Town moest. Heel erg vervelend natuurlijk, maar gelukkig is ze toch op vakantie gegaan naar Kenia waar ze al heel lang naar uitkeek.

Op maandagochtend was het aan het miezeren op weg naar Plett, maar bij aankomst op Lookout viel het gelukkig mee en had ik disturbance gedaan en de chicks en nestjes gecheckt van de oyks. Hierna zijn we doorgegaan naar Robberg waar nog steeds 3 nestjes waren en na het checken zijn we gelijk terug gelopen, omdat we het weer niet vertrouwden. Dit bleek te kloppen want toen we bij Pick ’n Pay stonden begon het knoerhard te regenen dus hebben we nog wat geshopt en zijn vervolgens naar huis gereden waar ik nog wat data in mijn computer moest zetten. Op de avond zijn we naar The Market geweest om daar wat te eten en op de avond hebben we relax aangedaan en de film ‘The Hangover 3’ gekeken.

Op dinsdagochtend 6 uur was het nog steeds aan het regenen en ik moest er toch doorheen om nog mijn werk op de Peninsula te doen. Papa en Kelly zouden zoals altijd met z’n tweeën meegaan, maar Kelly lag wel zo lekker en ik dacht; ’Laat die nog maar wat langer liggen, daar wordt iedereen gezelliger van’ dus zijn papa en ik naar de peninsula te gaan om daar mijn disturbance te doen. Bij aankomst zagen we dat het nestje van de oyk die heel vaak wordt lastig gevallen door toeristen weg was en dat het waarschijnlijk is weg gespoeld door hoogwater. Onwijs triest natuurlijk en de oyks waren ook goed van streek, hierdoor dacht ik dat het andere nestje ook weg zou zijn op het strand maar deze ouders hadden hun eitje wel iets verlegd maar hun eitje was er nog steeds. Hierna hebben we alle disturbance gedaan en de chicks gecheckt. Tegen een uur of half 10 waren we klaar en gingen we nog opzoek naar een nestje die Minke had gevonden, maar wij helaas niet konden vinden. Hierna peddelde we terug en zijn we naar Plett gereden om de DVD bij de videotheek terug te brengen en om nog cupcakejes te halen bij Clare’s. Die scoorde goed bij thuiskomst bij Kelly en hierna ben ik mijn spullen gaan inpakken voor hetgene dat terug moet naar Plett en wat al mee kan met papa en Kelly. Ook hadden we een baviaanmannetje in de tuin, wat natuurlijk wel een heel leuk verhaal is voor thuis! Hij was wat bloemen aan het eten en had ook nog wat stenen omgerold om te kijken of er daar wat onderlag. Tegen een uur of 4 waren we bij Jukani, een katachtige park. Hier waren de leeuwen niet heel blij met elkaar die tegenover elkaar in twee verschillende hekkens naar elkaar stonden te brullen, wat toch best wel eng was. Ook zagen we een luipaard, leeuwen, een zwarte luipaard, bengaal tijgers, witte bengaal tijger, spotted hyena, cheeta, zebra’s, springbokken en honey badger. Deze laatste moet je voorstellen als een stekelvarken, maar eentje die je niet wil tegenkomen want het valt zelfs olifanten aan en een van de Zuid-Afrikaanse legervoertuigen is hiernaar vernoemd. Het was een mooi park en hadden geluk dat we de dieren zo goed konden zien. Hierna zijn we naar Surf cafe geweest om wat te gaan eten en daarna hadden we mijn spullen naar Mark’s huis gebracht, want de woensdag vertrok ik samen met papa en Kelly naar Cape Town voor een paar dagen en zij vliegen vanaf daar terug.

Leuke weetjes:
• Een heleboel gezinnen in Knysna, wonen de mannen doordeweeks in Johannesburg om geld te verdienen en vliegen in het weekend even naar hun gezin in Knysna en omgeving.
• In de Knysna lagoon leeft de zeer zeldzame Knysna zeepaardje, deze woont niet alleen in de Knysna lagoon maar ook in de Plett lagoon en als je hem wilt spotten heb je meer kans in Plett dan in Knysna.
• De Oryx is de antilope met de langste hoorns en ook de enige antilope die instaat is om een leeuw te doden. Als hij wordt aangevallen en niet weg kan komen zet hij zichzelf met z’n kont tegen een boom en steekt zijn hoorns uit naar de leeuw, die vervolgens wordt gespiest op de Oryxs zijn hoorns.
• Sommige dingen zijn zo gewoon geworden voor mij dat ik het me niet kan voorstellen dat ze het niet in Nederland doen, zoals stickertjes op de servetjes.
• Als je hier in een restaurant eet moet je er standaard 10% bijrekenen. Dit omdat de lonen laag liggen en het wordt tevens ook van je verwacht.
• We komen geregeld Dassie tegen die teven plant eten en ook afstammen van olifanten!




  • 14 Januari 2014 - 18:59

    Marinka:

    Jippi, de big 5 gespot! Leuke verhalen en cool dat je op die paarden zo dicht bij de wilde dieren komt!

  • 16 Januari 2014 - 12:49

    Ridette:

    Waauw!!! Wat een geweldige tijd hebben jullie daar samen gehad!
    En wat lief dat je ondanks dat je het zo druk hebt toch nog tijd weet te vinden om ons"zielige thuisblijvers" mee te laten genieten!
    Liefs!(En geniet van je laatste week!!!)Ridette.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 24610

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: