Pinguin rescue #2, drukte id keuken en B-daytaart - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Pinguin rescue #2, drukte id keuken en B-daytaart - Reisverslag uit Plettenberg Bay, Zuid-Afrika van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Pinguin rescue #2, drukte id keuken en B-daytaart

Blijf op de hoogte en volg Shirley

01 December 2013 | Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Nu hadden we op Robberg al walvissen, dolfijnen en zeeleeuwen voorbij zien komen en nu was het dus tijd voor een pinguïn op vrijdag 22 november! Ik was op het strand op zoek naar nesten van de oyks en blijkbaar stond Minke al 10 minuten op en neer te springen om mij er van bewust te maken dat er iets aan de hand was, namelijk dat ze een VOLWASSEN pinguïn had gevonden! Erg uniek, want meestal komen jonge pinguïns aanland hier in Plett en omgeving maar niet volwassen pinguïns. Het arme beestje lag naast een rots in de zon en nadat we foto’s hadden gemaakt hebben we hem in de schaduw gelegd. Minke had Mark gebeld om te vragen wat te doen en die zei dat we hem moesten meenemen en naar Tenikwa(opvangcentrum) moesten bellen om hem daar heen te brengen.

Nadat ik de vorige blog op het internet had gezet, ben ik op zondag 17 november tussen de buien door tegen vijf uur naar Surf Café gefietst om daar met wat meiden die ik ken van ORCA Rugby te kijken. Dit keer was het Zuid-Afrika tegen Schotland en ZA had gewonnen met 28-0! Deze keer waren er een heleboel mannen en terwijl ik met de meiden aan het bijkletsen was, wisten we zodra iedereen begon te roepen dat we moesten beginnen op te letten wat er zou gebeuren, hahaha.

Op de maandagochtend 18 november ben ik met Mark en de kids een stukje meegereden, zodat Mark mij kon afzetten bij Lookout. Het weer was prachtig weer, maar ik zag het niet zitten om heen en terug te fietsen. Dat is ongeveer 5 km, maar ook met een grote berg er tussen. Mark bracht de kinderen naar school en Lookout is tussen de school en thuis, dus toen Mark stopte bij Lookout snapte de kinderen er niks van. En toen we vertelde dat ik op het strand ging werken, werden ze natuurlijk onwijs jaloers. Bij Lookout heb ik wat disturbance werk gedaan en ook wat unmanipulated disturbance werk. Hierbij zit ik op een afstand een van de vogels te observeren en kijk wat de vogel doet als er een wandelaar, jogger, hond aan of niet aan de lijn. Ik schrijf hierbij op hoever de afstand is tussen vogel en verstoor factor(dat schat ik), wat de reactie is en als de vogel het nest verlaat het voor hoelang is en hoelang het duurt voordat de vogel weer terug is. Tegen 11 uur had ik eindelijk een nieuw nest gevonden en bleek dat nest 4 met de 3 eitjes eigenlijk helemaal geen oyk nest was, de eitjes waren al verdacht klein en dat het een nest was van de Blacksmith Lapwing. Deze vogels waren erg aanwezig in dat gebied, maar we konden het nest maar niet vinden. Ik ben hierna terug gereden naar huis, eerst de berg op en daarna vloog ik naar beneden, hahaha. Op de middag ben ik bezig geweest met schoolwerk en tegen 5 uur heb ik lasagne gemaakt voor mij, Minke en Micheal. Minke kwam die dag terug van PE (Port Elizabeth) en hierna zijn we nog naar de BirdLife Plettenberg Bay geweest. Minke heeft hier ene presentatie gedaan over onze projecten en hoe het allemaal loopt, en daarna was het tijd voor Mark om een presentatie te doen over klimaat veranderingen en vogels. Dit was een erg interessante presentatie, nu ken ik de verhalen van het smelten van de polen ondertussen wel maar het is ook een eyeopener wat voor effect het heeft op vogels. Zo vliegen een grote groep vogels eerder weg naar hun broedplek, maar betekend dit soms ook dat er geen voer is wanneer ze wat eerder landen. Sommige vogels vertrekken ondertussen 10 dagen vroeger dan 20 jaar terug, ook zijn er vogels die het hele jaar blijven op de zelfde plek en sommige vogels passen niet meer goed in een gebied, doordat ze kleine vleugels hebben(dat veel warmte opneemt) maar op dat de temperatuur stijgt kunnen ze de temperatuur niet zo goed reguleren. Na de presentatie werd er nog maar wat extra druk op mij gelegd, door aan te kondigen dat in januari de volgende bijeenkomst zou zijn waarbij ik alles over mijn onderzoek zou vertellen en dat ze er veel van verwachten, hahaha.

Op de dinsdagochtend (19 november) zijn we naar Lookout gegaan en daar heb ik vooral gezocht naar nesten en een unmanipulated disturbance werk gedaan. De belangrijkste rede dat ik niet zelf de vogels ging lastig vallen was vanwege de hitte, dat invloed kan hebben op de eieren. Op de terugweg naar de auto hebben we nog op het strand gelopen, waar ik mijn tweede pansy shell vond. Helaas brak ie in mijn tas, maar het is gewoon bizar dat ik die zo makkelijk vind. Eenmaal terug thuis heb ik nog wat data invoer en schoolwerk gedaan en op de namiddag zijn we naar de Peninsula gegaan waar ik heb gezocht naar nesten van de oyks. Helaas had ik geen nest gevonden, maar wel wat disturbance work op de oyks kunnen doen waardoor we wat meer data hebben. Tegen half 7 waren we thuis en hebben we maar een broodje hotdog gemaakt, we waren echt onwijs hongerig van al het werken.

Op de woensdagavond kwam Minke’s ouders en broer aan om Minke te bezoeken voor 2 weken. Maar voordat ze kwamen moesten wij nog wel wat doen. Op de ochtend zijn we naar de Peninsula gegaan om wat disturbance werk te doen op de Kelp Gull(Kelp Meeuw) ook hadden we een nieuwe vrijwilligster Michelle mee die een ochtendje met ons ging meekijken. Omdat het tegen half 10 onwijs begon te regenen zijn we terug naar huis gegaan en hebben we ons huis klaar gemaakt voor het bezoek. Het was een onwijze ongeorganiseerde chaos in de keuken, dus die chaos wat meer georganiseerd, daarna kerstcadeaus gemaakt voor hun en boodschappen gedaan. Tijdens het boodschappen doen hebben we nog een ijsje gehaald, wat erg grappig was. Het is namelijk een Italiaanse ijsboer, met italiaanse namen voor sommige ijssmaken als Stratiatella. Minke snapte er echt niks van die namen en vroeg aan de ijscoboer wat het allemaal was, nadat hij bij de Stratiatella zij soort van melkachtig ijs met chocostukje zei Minke dat ze dat gewoon ijs met melk en stukje choco moesten noemen, ik kwam niet meer bij. Op de avond hebben we Thai Curry gemaakt en tegen half 9 was de familie eindelijk aangekomen na een lange reis van meer dan 18 uur rijden. Het zijn onwijs aardig mensen, ik moet dit deels wel zeggen want haar vader Tjibbe kan Nederlands en is Nederlands en stel dat hij het lees, ;-) Maar ik meen het echt hoor Tjibbe! Het is trouwens erg grappig om met iemand die in Zuid-Afrika is opgegroeid Nederlands te praten, dit vooral omdat de meeste mensen hier wel Afrikaans kunnen spreken maar geen echt Nederlands.

Donderdagochtend zijn Minke en ik naar Lookout geweest waar ik wat disturbance werk op de oyks heb gedaan, ook was er een soort van nest waar oyks op zaten. Dit nieuwe nest heb ik aangegeven in de GPS, zodat ik het als mogelijk punt voor nest kan zien en ook terug kan vinden. Hierna zijn we naar Mug & Beans gereden voor een muffin en chocomelk met Minke’s familie en Minke vertelde op de weg ernaar toe dat haar moeder voor ons wou koken zolang ze hier waren, daar waren we onwijs blij mee natuurlijk. Op de middag zijn Minke, haar vader Tjibbe en ik nog naar de Peninsula geweest, waar we 5 Sacred ibis chicks en een nog een heel stel Kelp Gull chicks hebben geringd. Ook ben ik nog opzoek gegaan naar nesten, maar kon ik zelf na een uur een paartje te hebben geobserveerd geen nest vinden. Wel had ik de nesten van de Little Egret gevonden, een reigersoort en blijkbaar wist de rest niet dat ze daar broeden, dus ik had punten gescoord, hahaha. Omdat we nu met 5 mensen zijn in een keuken van 4 bij 4 is het onwijs krap, maar wel gezellig! Na het eten had ik een skype chat met de oma’s, wat onwijs gezellig was en leuk om hun op z’on verre afstand toch gewoon te kunnen zien en spreken.

Vrijdagochtend was het Minke’s verjaardag!!! Ik had haar oorbellen en armbandjes gegeven en na een uitgebreid ontbijt zijn we naar Robberg vertrokken, waar we dus een pinguïn hebben gevonden en gered. Tijdens ons werk bleek dat een heel groot deel van de kelp meeuw nesten weg zijn door dat er ander dier de eieren had opgegeten, nu gaan we daarom een camera plaatsen en hopen iets interessants te zien. Nadat we waren afgekoeld in de zee hebben de pinguïn in de rugzak gedaan en zijn we terug gelopen, vervolgens hadden we weer bereik en konden we Tenikwa bellen; we mochten de pinguïn afgeven bij Ocean Blue die hem naar hun zouden brengen. Tegen 3 uur hebben we samen met Minke’s familie en Kelly en de kids lekkere gebakjes gegeten voor Minke’s verjaardag en ben ik nog even naar het strand geweest voor mijn poging tot surfen. Het ging een stuk beter dan de eerste keer, dit keer geen snee in mijn wang maar wel kramp in mijn been. Dus na 10 pogingen moest ik stoppen, omdat de kramp terug bleef komen. Maar dit keer bleef ik ieder diere geval wat beter op mijn surfboard liggen en viel ik niet gelijk om als ik probeerde op te staan. Op de avond pizza met de Browns gegeten en daarna nog een film gekeken.

Zaterdag 23 november was het Big Birding Day in Zuid-Afrika. BirdLife Plett had een wedstrijd waarbij elk team bestaande uit 8 in 4 uur tijd het meeste vogels moesten spotten, hierbij kreeg je voor bepaalde 5 of 10 punten als het om een speciale soort ging zoals de oyks! Ons team bestond uit: Minke, Mark, Jesse, Tjibbe, Cindy, Nete, Michelle en ik. We waren langs de rivier, bij de wetlands, sstrand en bij Robberg hadden we vogels gespot en in totaal hadden we 91 vogels gespot! We waren niet de eerste, maar vierde van de 8 teams. Toen we terug reden zag ik dat de zee kalm was en daarom ben ik op mijn fiets gesprongen om bij Central Beach te snorkelen. Het water was onwijs helder en er waren verschillende soorten vissen, zee-egels, mossels, zeeslakken en koraal. Er waren twee jongens aan het speervissen, dus dat heb ik ook nog even bekeken hoe ze dat deden. Ze snorkelen dan met een speer in de hand en proberen daarmee vis te vangen, ze hadden wel wat vis gevangen zag ik. Op de avond hadden we een heerlijke braai met Minke’s en Marks gezin.

Zondag 24 november was het tijd om wat bij te slapen en dat had ik ook echt ff nodig. Heb heerlijk uitgeslapen tot 10 uur en daarna nog ff in bed een boek gelezen. Omdat ik het onwijs warm had ben ik naar zee gefietst om even in de zee te springen en daarna zijn we naar de Peninsula gegaan om wat werk te doen. Minke en haar vader waren die ochtend al geweest en haar vader had een oyk nest gevonden, de eerste op de Peninsula omringd door meeuwen. Onwijs stoer van die oyks, want die meeuwen houden nogal van andere hun eieren te eten. Nog voor andere nesten gezocht en nog wat disturbance werk gedaan. Eenmaal thuis ben ik in de douche gesprongen, hebben we lekker gegeten en hebben de film Now you see me gekeken, dit was de 3x keer dat ik die film zag maar hij blijf onwijs goed.

Leuke weetjes:
*Robberg is vernoemd door de Nederlandse vaarlieden omdat er zoveel robben opzaten. Een lange tijd terug waren er geen robben meer op Robberg en hebben ze die weer terug geïntroduceerd. Het gaat nu behoorlijk goed met de populatie, maar dat is niet alleen leuk voor de populatie en voor mensen die robben leuk vinden maar ook voor witte haaien. Ondanks dat het hier vrij ondiep is hebben die haaien zich al aangepast aan de omgeving en bezoeken ze niet alleen de zeeleeuwen kolonie maar ook wel een onze stranden. Zo had Josh(zoon Di en Charl) een tijdje terug een witte haai gezien toen hij aan het surfen was, gelukkig niet gebeten maar toch.

*Na het zien van de film ‘Flipper’ (die ik geloof ik 100x heb gezien) was ik als de dood voor haaien en vooral voor hamerhaai die een jongetje aanvalt in de film. In het echte leven zou een hamerhaai je niet aanvallen, dit door de vorm van hun kop is het niet mogelijk wat Shandon ons vertelde. Dat is dan weer wel fijn dat we in ieder geval in de lagoon veilig zijn, waar hamerhaaien rond zwemmen.


  • 01 December 2013 - 12:25

    Zus:

    Wat een super leuk verhaal om te lezen.
    Krijg steeds meer zin om te komen, nog maar 18 daagjes en dan zie ik je!


  • 05 December 2013 - 20:33

    Ridette:

    Hai Shirley!
    Leuk om al je avonturen weer te lezen,we genieten ervan!
    Het lijkt me hartstikke leerzaam, maar ook heel gezellig daar.
    Vieren jullie nog sinterklaas daar? Heb je pepernoten gebakken? ;)

    Heel veel groetjes weer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Plettenberg Bay

Shirley goes wild in South Africa

Woehoe! Het eerste jaar zit er op, net mijn assessment gehaald dus een rede voor een feestje vanavond bij het eindejaarsgala in Barneveld. Het is raar hoe snel dit jaar is gegaan en een supertoffe vooruitzicht voor het volgende schooljaar..... Want ik ga voor 5 maanden naar het land van de BIG 5, de witte haaien, walvissen, giraffen en van Nelson Mandela namelijk het prachtige en avontuurlijke Zuid-Afrika. Voor het eerst in een ander continent met een supergave wild life. Ik kijk er naar uit, want over 2 maanden zit ik al.

Binnenkort ga ik mijn visum aanvragen en dan kan op 26 augustus het feest beginnen. Op 26 augustus mogen jullie mij allemaal komen uitzwaaien op Schiphol, ik vlieg in de ochtend en kom s'avonds aan in Johannesburg en vlieg 28 augustus verder naar George. Op 25 januari 2014 vlieg ik vanaf Kaapstad s'nachts terug en kunnen jullie mij weer allemaal komen ophalen op Schiphol in de ochtend.

In de tussentijd zal ik naast het genieten van dit prachtige land ook aan de slag moeten. Ik zal verblijven in de buurt van Nature's Valley (West Kaap) en zal stage lopen bij Nature's Valley Trust. Dit is een onderzoekscentrum dat onderzoek doet naar mariene omgevingen, estauria(zoet- naar zoutwaterovergang) en fynbos. Ik zal vooral in de eerste twee gebieden werkzaam zijn en mijn opdracht heeft te maken met de invloeden van toerisme op zeevogels; Kelp Gull(= een meeuw) en African Black Oystercatcher(=scholekster).

Natuurlijk ga ik net als in Engeland weer op pad en kunnen jullie mijn avonturen hier volgen!!

xx

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2014

Sweet goodbyes

26 Januari 2014

Kleine, grote vogels ringen & presentatie BirdLife

20 Januari 2014

Wat heb ik nou 5 maanden gedaan?

14 Januari 2014

Struisvogels, robben(eiland) en pinguins

14 Januari 2014

Paardrij safari, Belgische waffels en Knysna
Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 24628

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: