Een week met een lach en een traan - Reisverslag uit Bangor, Verenigd Koninkrijk van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu Een week met een lach en een traan - Reisverslag uit Bangor, Verenigd Koninkrijk van Shirley Voorde - WaarBenJij.nu

Een week met een lach en een traan

Blijf op de hoogte en volg Shirley

07 Februari 2015 | Verenigd Koninkrijk, Bangor

01-02-2015 ‘Vandaag zou Oma Hertjes 90 worden en een groot feest houden. Ik zou haar vanuit Wales een berichtje sturen en haar verjaardag vieren. Ze heeft 90 mogen worden, maar dit niet in het bijzijn van familie mogen vieren. Oma, ik hoop dat je je rust heb gevonden en ik vier jouw verjaardag met een taartje en een lach. Je bent weer terug bij je maatje: Opa. Rust zacht Oma Hertjes’

De afgelopen week heb ik weer hard moeten lachen om mijn huisgenoten, mijn Franse lessen en vele andere grappigheden, maar ben ik ook geschrokken toen ik op zondag ochtend wakker werd met het bericht dat Oma Hertjes was overleden, op haar 90ste verjaardag. Na het nieuws van oma heb ik besloten om er toch een leuke dag van de te maken. Ik had met vrienden afgesproken om naar Penrhyn Castle te gaan, wat erg leuk was. Veel van de meubels waren afgedekt, omdat alles weer vernieuwd werd voor het zomer seizoen. Ondanks dat toch aardig wat kunnen zien, maar ik wil zeker terug in de zomer. Op de avond was mijn Nederlandse gerecht gemaakt; Hutspot, naar Zuid-Afrikaans recept dat wel en heerlijke Duitse braadworsten hahaha. Ook had ik nog taartje gehaald voor oma haar verjaardag. Het was de dag dat ze overleed, maar ze was ook 90 geworden en ik wou dit ook een beetje ‘vieren’. Met zijn drieën hebben we het taartje gegeten en een liedje gezongen, dubbel natuurlijk maar ook mooi. Ik hoop dat ze op haar verjaardag weer bij opa is. Ook had ik voor mezelf besloten om niet terug te gaan voor de crematie, mensen zullen twee meningen hebben; het snappen of het niet snappen. Wales is dichtbij maar ik herinner mijn oma liever, zoals ik haar twee weken geleden had gezien. Toen ik was gegaan, ben ik met de gedachte gegaan dat het misschien de laatste keer zou zijn. Dat laatste bezoekje hebben we met z’n tweeën zitten het lachen om Shrek, haar bezorgdheid; of ik toch echt niks wou drinken, haar trots en liefde voor haar familie en vooral voor opa. Ik hoop dat zij toch een verjaardagscadeau heeft kunnen krijgen door weer herenigt te zijn met opa en hoop zoals Gijs op instagram zei ‘doe ze daar boven de groeten’, dat ze daar even goed iedereen een knuffel van ons geeft. Gisteren was de dag van de crematie, een dag met gemengde gevoelens. Mijn nichten hebben namens de kleindochters een mooi gedicht voorgedragen, waarbij ook om mijn mening is gevraagd en een gedicht waar ik helemaal achter sta. Op die manier ben ik toch deels betrokken geweest bij de crematie. Ik ben voordat ik naar school ben gegaan even langs de kathedraal geweest om een kaarsje op te steken voor oma. Het besef is er nog niet helemaal, dat ik nooit meer even langs Ijzendijke kan op bezoek bij oma, geen kaartjes meer kunnen sturen vanuit het buitenland met ‘oma hertjes’ er op waar ze zo om kon lachen en waarderen en een geen tour-de-france tijdens de bezoekjes in de maand juli. Ik heb er toch een leuke dag van weten te maken gisteren, eerst wat school dingen gedaan en op de avond Wales zien verliezen van Engeland met 21-16 met rugby. De rugby match stond al vanaf week 1 gepland, dus geen ontkomen aan. Met vriendinnen waren we naar de pub gegaan, hebben ons goed verbaasd over de lokale bevolking en nog tosti’s thuis gemaakt.

De afgelopen weken heb ik weer lessen gehad en wat gaan ze er rap doorheen. Binnen 50 minuten vertellen ze net zoveel als wat wij in Nederland, normaal in 2/3 uur krijgen. Flink door schrijven dus en huis veel lezen. Daarnaast hebben we weer een groepsopdracht, gelukkig maar een. Meer zou ik echt niet meer volhouden. Bij deze opdracht moeten we enquêtes doen, om te testen hoeveel mensen willen geven voor natuur en biodiversity in de Menai Strait en Anglesey, dat is waar wij zitten. Een erg leuke opdracht, maar een groep van 10 mensen si niet alles. Ik heb alles al gedaan gister, het scheelt dat we maar voor 2/3 weken samen moeten werken, en daarna mag je zelf met alle informatie verder om zelf het in je eentje af te maken.

Afgelopen zaterdag hadden we een super dag in Liverpool! Voor iedereen die er nog nooit is geweest, ga! De boulevard deed me denken aan Kaapstad, dus dat was natuurlijk al een groot plus punt. Dit door de gebouwen en hoe de boulevard was aangelegd, helaas was het weer minder tropisch. Maar we mochten niet klagen, een heerlijk zonnetje met heel veel wind, hahah. Samen met Ayumi en Audrey (Amerikaans klasgenootje) zijn we met de touristen Hop on Hop off bus meegegaan. Ideaal, je komt overal en krijg nog uitleg ook. Zo zijn we langs, het hotel geweest met de beatles beelden, zijn we uitgestapt bij de Worlds Musuem (Finding nemo and ‘Anaconda’ ), langs Chinese Arch en Catholic church. Ook zijn we bij het grote kathedraal geweest van Europa, en tevens vijfde grootste van de wereld. In een kathedraal of kerk, hoor je stil te zijn maar hier werd je gewoon stil van. Zo groot en vanbinnen, zo onwijs mooi en indrukwekkend. Toen ze ook nog eens op die orgels begonnen te spelen, was het helemaal indrukwekkend en echt kippenvel momentje. Natuurlijk konden we het niet laten om even langs de grote kleding winkels te gaan en dan vooral de PRIMARK, complete madness. Wat minder geld op zak, maar wel 2 nieuwe vesten, nieuwe trui en nieuwe broek rijker.

Ik vergeet bijna mijn Franse lessen, zo leuk! Ik heb nu 2 lessen gehad, vooral met grammatica bezig geweest en woordjes leren, die we in het dagelijkse leven gebruiken zoals eten, kleding en lichaamsdelen. Mijn Franse lerares snapt me helemaal, want we hebben ook Franse kazen geleerd, hahahaha. Momenteel ben ik begonnen met Franse kinderboeken door te lezen en ga proberen Franse films te downloaden, zodat ik die ook kan kijken.

Leuke weetjes:
- Liverpool heeft een hele grote Chinese gemeenschap
- The Beatles komen uit Liverpool (velen van jullie zullen het weten, maar ik wist het echt niet)
- Het eiland tegenover Bangor heet Anglesey en tot voor kort woonde Prince William daar.
- Volgende week hebben we op school ‘Health week’. In deze week kunnen we sport activiteiten een stuk goedkoper doen, dus daar gaan we gebruik van maken. Op vrijdag gaan we ‘Stand-up paddling’ doen, waarbij je op een surfplank staat en vooruit komt met een paddel. Op zaterdag is er een soort van marktjes voor alle sport en andere activiteiten groepjes van school en op zondag gaan we kayakken.

  • 07 Februari 2015 - 15:26

    Marinka:

    Mooi geschreven Shirley, ook over je oma. Heb je het een beetje kunnen verwerken daar? Verder leuke verhalen op te lezen, veel plezier!

  • 07 Februari 2015 - 16:06

    Zusje:

    Wat een mooi en leuk stukje heb je weer geschreven.
    Ik ben ontzettend trots op je! ❤
    Dikke kusss xxxx

  • 07 Februari 2015 - 16:09

    Fleur:

    Gecondoleerd Shir! Heel mooi geschreven! Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt en hebt genoten van de rugby!
    Liefs, Fleur.

  • 07 Februari 2015 - 18:36

    Patricia:

    Mooi geschreven.super. je doet het goed. Zo bewondering voor jullie xxxxx

  • 07 Februari 2015 - 21:18

    Gijs:

    Mooi geschreven nichtje. Ook dat stukje over oma. Heel veel succes en plezier daar nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shirley

Hallo allemaal, Ik ben Shirley Van de Voorde. Voor mijn opleiding Paraveterinair niv.4 ga ik op stage naar Groot-Brittanie. Ik ga hier op stage bij een dierenkliniek: Avonvale Veterinary Centre in Wellesbourne, Warwickshire. Dit is 8 mile van Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare. Tijdens mijn stage zal ik dezelfde werkzaamheden uitvoeren als de Paraveterinairen, denk aan operaties assisteren en helpen bij consulten. Ik verblijf bij een host, die 10 minuten van stage af woont samen met haar dwergsnauzer Lilly. Nu over 1 maand, 1 week en 1 dag vertrek ik op zaterdag 5 november om 11.20 met het vliegtuig vanaf Brussel naar Birmingham, waar ik zal worden opgehaald door mijn host. Op zaterdag 14 januari vlieg ik weer terug om 12.05 met het vliegtuig vanaf Birmingham naar Brussel. Ik heb in deze periode ook rond de kerst 2 weken vakantie en dan komt mijn vader 12 dagen vakantie houden in Wellesbourne. De rede dat ik voor Engeland heb gekozen is heel simpel; om mijn Engels bij te spijkeren. Ben benieuwd hoe de eerste week zal zijn, met mijn handen en voeten zal ik vermoedt ik mijn verhaal duidelijk moeten maken, maar dat komt hopelijk goed. Vlakvoor mijn vertrek zal ik beginnen met mijn 'dagboek' bij te houden. See you later! xxxx Shirley

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 24639

Voorgaande reizen:

18 Januari 2015 - 05 Juni 2015

Studeren in het buitenland

26 Augustus 2013 - 25 Januari 2014

Shirley goes wild in South Africa

04 November 2011 - 14 Januari 2012

Stage in Wellesbourne

Landen bezocht: